Annonce

Opret nyhed

”Grundlæggende handler det om, at de store ikke altid har helt styr på, hvor de tjener deres penge, så her skal de blive skarpere. Og jo større de er, jo skarpere skal de være på købmandsskabet i det hele taget”, siger Lars Andersen. Foto: Deloitte

“De store skal blive skarpere på, hvor de tjener deres penge”

En undersøgelse af den danske transportbranche viste for nylig en tendens til, at de små vognmænd klarer sig bedre end de store, når det kommer til indtjening. En af analysens bagmænd, Deloitte-partner Lars Andersen, peger på købmandsskabet som de stores udfordring.

SCM STRATEGI

Det går generelt bedre og bedre for de danske vognmandsvirksomheder, viser Transportanalysen 2016 fra revisionsfirmaet Deloitte. Indtjeningen er stigende, og mængden af konkurser er halveret siden 2010. Analysen viser imidlertid også en tendens til, at de små vognmænd klarer sig bedre end de store. Det gælder både på det primære resultat per ansat, og når det gælder afkastet af den investerede kapital.

For en af rapportens forfattere, partner i Deloitte Lars Andersen, er konklusionen noget uventet. Generelt går det nemlig godt for branchen, hvor efterspørgslen vokser (om end svagt), kapaciteten bliver udnyttet bedre end tidligere, og færre virksomheder må dreje nøglen om.

”Vi er faktisk lidt overraskede over nogle af analysens resultater. Det lavere antal konkurser kommer ikke rigtig bag på os, men vi havde ikke regnet med, at sektorens større aktører (minimum 100 ansatte, red.) halter efter de mindre i en grad, så det synes svært at indhente dem”, siger han.

Jo større, de er, jo skarpere skal de være
Når det kommer til årsagerne til tendensen, så er der flere forhold, der spiller ind, påpeger Lars Andersen. Eksempelvis vurderer han, at de store lader til at undervurdere den administrative byrde, at de bliver påvirket af sårbarheden af den enkelte kunde, og generelt mangler noget fokus.

”Grundlæggende handler det om, at de store ikke altid har helt styr på, hvor de tjener deres penge, og her skal de blive skarpere. De kan også have svært ved at sige nej til en ordre, selvom indtjeningen er lav, så også her skal blive lidt mere smidige. Og jo større de er, jo skarpere skal de være på købmandsskabet i det hele taget”, siger Lars Andersen.

Om Lars Andersen

Uddannelse:
Cand.merc.aud fra Aarhus Universitet.

Erhvervskarriere:
Partner i Deloitte Danmark siden juni 2016. Auditor samme sted siden september 2004. Statsautoriseret revisor med speciale i ejerledede og fondsejede virksomheder og med særlig fokus på bl.a. transportvirksomheder.

Fritid:
Gokart og landbrug.

Efterspørgsel på god service og mere komplette løsninger
Udover et mere fint slebet fokus på indtjeningsmulighederne handler fremtiden for de større danske transportvirksomheder derfor om at skille sig positivt ud fra mængden. Firmaerne kan gøre deres for at styrke kompetencerne hos de enkelte chauffører, målrette adfærden i virksomheden i forhold til bundlinjen og generelt sætte ind på de områder, de selv kan kontrollere.

”Der er allerede et stort pres fra udlandet på lønniveau, et pres som kun vil vokse fremover, og den konkurrence hverken kan eller skal vi vinde. Men der er heller ikke nødvendigvis størst overskud hos dem med lavest løn, så her er en skævhed, virksomhederne kan holde øje med”, siger Lars Andersen, som understreger, at han grundlæggende er positiv på branchens vegne.

”Jeg ser gode muligheder i de tendenser, man kan se i samfundet, som peger i retning af, at et voksende antal kunder gerne vil betale lidt ekstra for god service og mere komplette løsninger. Så dem der kan levere det og vise, at de har indsigt i erhvervet, de skal nok klare sig”, slutter han.

Bring en kommentar

God kommentarskik. Hold en god tone i kommentarerne, undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter. Læg kun link på din kommentar, såfremt det er relevant for debatten. Vær opmærksom på, at debatten modereres af portalens redaktion.

Annonce

Relaterede virksomheder

Relaterede artikler

Annonce

Annonce

Annonce