1,4 milliard flasker øl kører på skinner i Fredericia

Der var tale om et teknologisk tigerspring, da Carlsberg Danmark for to år siden tog sit nye gigantbryggeri i brug. Selv om det har været nødvendigt at foretage en række mekaniske justeringer undervejs, er såvel lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde blevet nemmere og frem for alt hurtigere. En masterplan opererer med yderligere kapacitetsudbygning, hvis behovet opstår.

Udvidelsen af bryggeriet har givet Carlsberg Danmark stærkt øget kapacitet. .

15.02.2011

SCM.dk

5.000-6.000 paller øl og læskedrikke bliver to gange i døgnet afsendt via to togstammer fra Carlsberg Danmarks bryggeri i Fredericia, som i 2008 - efter en kraftig udvidelse og modernisering - overtog hele koncernens produktion til det danske marked. Derudover forlader en fyldt lastbil området hvert 12. minut.
I december, hvor danskernes tørst traditionen tro er ekstra stor, blev den daglige produktion endda presset op til ca. 10.000 paller.
Det seneste år har det topmoderne bryggeri - som er Skandinaviens største - efter en indkøringsperiode været i fuld drift, og alt i alt produceres der nu omkring 1,4 milliard flasker øl om året.
Udvidelsen af bryggeriet er ikke blot ensbetydende med stærkt øget kapacitet. Carlsberg Danmark har også brugt lejligheden til at hanke op i hele produktionen og indført nye fuldautomatiske logistik- og transportsystemer, herunder et avanceret højlager. I alt har selskabet investeret en lille milliard kr. i Fredericia-bryggeriet.
Udvidelsen var samtidig ensbetydende med, at det fra udgangen af 2008 endegyldigt var slut med at brygge øl i det historiske bryggeri i Valby.
Teknologisk har der været tale om lidt af et tigerspring i forhold til tiden i Valby. Transport, som tidligere foregik med gaffeltruck, foregår nu automatisk. Den 40 meter høje grå mastodontbygning, som udgør højlageret, og hvorfra hele produktionen styres, har plads til 70.000 kundespecifikke paller, som i en lind strøm bringes ind og ud via 18 kraner. Det foregår via et avanceret IT-system, som er i stand til at kommunikere med bryggeriets øvrige IT-systemer, herunder SAP-systemet.
Den samlede kapacitet er 63 millioner øl i højlageret. En masterplan opererer med yderligere kapacitetsudbygning, både hvad angår brygning, transport og lagerfaciliteter - hvis behovet skulle opstå.

Skinnesystem på 4,3 kilometer
”Overordnet set har det nye bryggeri været en succes”, konstaterer logistikdirektør Bjarke Roost og supplerer: ”Vi har været i stand til at brygge øl og fremstille sodavand hver dag, og vi har formået at optimere processerne som forventet. Imidlertid har vi også stillet meget skrappe krav til leverandørerne af såvel højlageret som vores monorails”
Sidstnævnte er en 4,3 kilometer lang ophængt skinne, der via 272 vogne uafbrudt transporterer træpaller med øl og sodavand rundt i systemet. Når ordrerne indløber, bliver deres rute ført planlagt, hvorefter plukning og pakning finder sted i det 4000 kvadratemeter store automatiske plukkeanlæg.
”Heldigvis har leverandørerne formået at opfylde kravene. Samtidig er vi selv blevet bedre til udnytte de muligheder, som højlageret og de interne transportsystemer rummer. Ved at skrue på forskellige parametre, har vi endda fået mere ud af teknologien, end vi oprindelig forventede muligt”.

Deler viden og erfaringer
Bjarke Roost erkender dog, at det ikke er muligt at gennemføre en så stor øvelse uden problemer. Således er der foretaget en række primært mekaniske justeringer på rollebanerne i udlæsningsområdet.
På grund af den nye teknologi og de ændrede organisationsformer har medarbejderne måttet vænne sig til at arbejde på en hel ny måde. Samtidig er der indført lean, hvilket har betydet utallige tavlemøder, hvor viden og erfaringer er blevet delt. Ydermere har det været en udfordring at bringe det nye isenkram op i en hastighed, så bryggeriet fortsat kan levere til tiden.
”Det er dog lykkedes, selv om jeg da i begyndelsen havde mine forbehold”, erkender logistikdirektøren.
”Vi har endda været i stand til at overflytte en del af den volumen, som tidligere blev plukket og pakket på vores terminal i Høje Taastrup, til Fredericia. Konkret betyder det, at en tredjedel af den volumen, som tidligere blev plukket i Høje Taastrup, nu plukkes i Fredericia. Målet er, om muligt, at øge denne mængde yderligere. Forudsætningen for, at vi ville tage det nye bryggeri i brug, var, at vi kunne bibeholde den hidtidige leveringsevne, hvilket vi heldigvis har været i stand til. Selv om antallet af kunder gennem de seneste to år er faldet fra 24.000 til 22.000, har vi været i stand til at øge vores markedsandel”.
Samtidig med at det nye bryggeri er blevet taget i brug i begyndelsen af 2009, planlagde ledelsen, at integrationen mellem de forskellige teknologier og forsyningssystemer gradvis skulle øges yderligere, hvilket har vist sig muligt.
”Fra det tidspunkt, hvor øllet brygges og til, det er klar til indlæsning, foregår processerne i dag stort set uden menneskelig indgriben”.

Færre lagerdage
Logistikdirektøren ser det som en ubetinget gevinst, at al den avancerede teknologi, bryggeriet nu råder over, har gjort lagerhåndtering, plukkeprocesser og forsyningskæde langt nemmere og hurtigere at operere med.
”For to år siden kalkulerede vi med, at lagerdagene skulle nedbringes med 20 procent. Dette tal er dog knapt nået endnu, men vi forventer at nå det i første halvdel af 2011”.
Der er imidlertid heller ikke blot tale om en overflytning af produktionen fra Valby til Fredericia, men derimod en rekonstruktion af hele selskabet. Carlsberg sparer årligt i omegnen af 100 millioner kr. på driften ved at samle den danske produktion af øl ét sted. Eftersom markedet til stadighed flytter sig, har man imidlertid også været tvunget til at fokusere på hastighed.
”Organisatorisk har der naturligvis været tale om en voldsom omstillingsproces, og det nye bryggeri er i langt højere grad drevet af procesteknologi end tidligere. Meget mere af min egen arbejdstid foregår da også nu i Fredericia”, siger den 39-årige logistikdirektør.
Den centraliserede depotstruktur, som i dag kun omfatter to landsdækkende terminaler, har også haft sin pris. De seneste tre år er 170 medarbejdere blevet afskediget, således at der i dag er beskæftiget ca. 700 medarbejdere i Fredericia. Som følge af den bedre distribution og mere effektive forsyningskæde er antallet af biler ydermere blevet skåret ned fra 330 til 250. Alle ressourcer bliver i det hele taget forsøgt udnyttet til det yderste. Når der eksempelvis er overkapacitet på Carlsberg Danmarks togafgange, sælges denne til andre transportvirksomheder.
Hvorvidt den store masterplan vedrørende yderligere kapacitetsudbygning vil blive sat i værk, vil imidlertid udelukkende bero på om danskerne i fremtiden eventuelt sætter deres forbrug af nationaldrikken i vejret. Og det er der foreløbig intet, der tyder på.

Bureau Veritas

Sponseret

Ekstern sikkerhedsrådgivning hos Blue Water Shipping

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

31.10.2025KNAPP A/S

Sponseret

Automatiseret truck

31.10.2025EAB Lagerindretning

Sponseret

Plum Safety

30.10.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

WARDIAN - AI Anti-Kollisions System

28.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Et nyt gear i logistikken – Cykelexperten finder balancen mellem tempo og overblik

27.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Automatiseret møbelproduktion forbedret med smart intralogistik og industriel robotteknologi

27.10.2025SCM.dk

Lilla revolution i intralogistikken

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.11.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed med ISO 27001, som passer til din virksomheds behov.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Østerøvej 2, 5800 Nyborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
OHSMS Auditor/Lead Auditor course based on ISO 45001 | CQI IRCA Certified Course ID: 1877

This course is designed to develop a clear understanding of safety management in the modern era and provide those involved in audit conduct and management with the skills to fulfil their role.

Dato

03.11.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

03.11.2025

Sted

Nyborg Strand, Nyborg