2000-hestes ellastbil på vej

Amerikanske Nikola Motor Company er inden længe klar med verdens første elektriske lastbil, der på både trækkraft og rækkevidde kan konkurrere med dens dieseldrevne konkurrenter.

Nikola One med 2010 elektriske hestekræfter er snart en realitet. Illustration: Nikola Motor Company.

13.05.2016

SCM.dk

Seks elmotorer og en turbine til at lade dem op efter behov. Sådan lyder opskriften på den lastbil, den amerikanske producent Nikola Motor Company (NMC) inden længe vil præsentere for den brede offentlighed, klar til at tage markedsandele fra de fossilfyrede, etablerede aktører.

Læs også: Scania på den grønne vej

Navnet er Nikola One – som selskabet bag naturligvis opkaldt efter den italienske fysiker og elektroingeniør Nikola Tesla, fra hvem Elon Musk har snuppet efternavnet til sine elektriske personbiler – og den første prototype er netop nu ved at blive samlet på fabrikken i Salt Lake City.

De seks elmotorer – en per hjul – har hver en ydeevne på 335 hestekræfter, hvilket giver vognen en samlet fremdrift på 2010 hestekræfter. Kraften til de seks motorer bliver leveret af et væskekølet lithium-ionbatteri på 320 kWh, der igen bliver opladt af en indbygget turbine, der automatisk slår til, når behovet opstår.

Klar til platooning
Turbinen er NMC’s egen opfindelse og det, de kalder fuel agnostic, hvilket betyder, at den kan køre på både normal benzin, diesel eller naturgas. Ved ideel kørsel giver det bilen en rækkevidde på næsten 2000 kilometer med en kapacitet på godt 35 ton (80.000 pund). Og så er det vel at mærke kun turbinen, der skal tankes op, der er ikke noget kabel, der skal sættes til en stikkontakt.

Med naturgas eller biodiesel i tanken kan Nikola One køre næsten CO2-frit og til en pris per kilometer, NMC selv estimerer til at lande på det halve af en normal vogn af samme størrelse.

Endelig er Nikola One også udstyret med den nyeste teknologi inden for konvojkørsel, sådan som Scania og Volvo demonstrerede for nylig, og – på sigt – førerløshed. Softwaren er under udvikling og vil blive præsenteret ”inden for få år”, og med den på plads vil én Nikola One virtuelt kunne trække fem chaufførløse vogne efter sig.

Læs også: Renault vil reducere brændstofforbruget på lastbiler

En egentlig salgspris fremgår endnu ikke, men det er muligt at skrive sig op til en leasingaftale til 5.000 dollars om måneden. Hvorvidt/hvornår Nikola One når frem til Europa er ligeledes uvist.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle