7 ud af 10 af virksomheders indkøbskroner bruges på nettet

Erhvervsindkøberne bruger i stor stil nettet, når de skal handle alt fra kaffe til kontorartikler og byggematerialer, og onlineforbruget vil kun vokse i fremtiden. Det viser Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse, der også kortlægger indkøbernes digitale adfærd, budget og krav.

Illustration: Andrii Torianyk / 123RF.

08.11.2021

SCM.dk

”Der er faktisk ikke sket det store. Og det er i sig selv iøjnefaldende og interessant”.

Dét kan Dansk Erhvervs nyeste B2B E-handelsanalyse nogenlunde koges ned til ifølge senioranalytiker Simon Bjerremann, som har udarbejdet analysen.

Hovedkonklusionen er da også den samme som i sidste analyse, der dækkede 2. halvår 2020; de professionelle indkøbere åbner stadig i stor stil deres browser, når de skal handle.

98 procent anvender digitale indkøb, mere end 7 ud af 10 kroner på indkøbernes budget bruges online og knap hver tredje indkøber handler udelukkende online.

”Sidste analyse blev lavet under coronakrisen, som virkelig fik de digitale indkøb til at eksplodere. Nu er vi tilbage til en mere normal hverdag, men 3 ud af 4 indkøbere anvender stadig oftest nettet, når de skal handle. Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke sker et større fald, og derfor er konklusionen, at erhvervsindkøberne virkelig har bidt sig fast på nettet”, siger Simon Bjerremann.

Indkøberne har høje krav til leverandørernes service og teknologi

Der er flere grunde til, at B2B forbruget stiger online, men en af de mest interessante er, at de danske B2B indkøbere generelt er mere teknologiparate end befolkningen. Tendensen bliver mere tydelig i takt med, at budgettet vokser.

Det er ifølge Simon Bjerremann positivt for de virksomheder, der bruger digitale kanaler til salg.

”Men det viser også virksomhederne, at de skal levere på et relativt højt teknologisk niveau, hvis indkøberne ikke skal vælge dem fra. For eksempel vil hver fjerde droppe en leverandør, hvis brugerfladen er dårlig, og hver femte vil finde et andet sted at handle, hvis siden er langsom”, forklarer han.

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

Den primære årsag til at vælge en leverandør fra er dog ”dårlige service”, der blandt andet dækker over lang leveringstid, lang ventetid på svar og generel manglende kommunikation.

Analysen viser også, at 2 ud af 5 virksomheder stiller krav til leverandørerne om bæredygtighed - både hvad angår miljø og sociale forhold. Det er især de yngre indkøbere og industri- og produktionsvirksomhederne, der stiller krav om bæredygtighed.

“Indkøberne stiller ganske mange krav, og hvis leverandørerne ikke lever op til dem, kan det hurtigt betyde et farvel. Næsten halvdelen af indkøberne har stor frihed til at vælge en leverandør, mens 12 procent slet ingen frihed har, så der er generelt stor fleksibilitet”, understreger Simon Bjerremann.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

10.05.2024SCM.dk

Otte ambitiøse bud på seriøs grøn omstilling

10.05.2024SCM.dk

Containerskibs-flåder vokser med rekordfart

10.05.2024TrueCommerce

Sponseret

Er du klar til e-fakturering i Rumænien?

08.05.2024SCM.dk

Danfoss vil uddanne danske leverandører i ESG

08.05.2024SCM.dk

Udvikling er et nøgleord for ny logistikchef

08.05.2024TrueCommerce

Sponseret

Vil du vide mere om PEPPOL?

07.05.2024Descartes

Sponseret

Descartes opkøber irsk virksomhed inden for told- og RFID-løsninger

07.05.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachsers nordiske 2023-resultat præges af fremtidssikring

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Spare Parts Engineer

Vil du kombinere din passion for tekniske produkter med din erfaring inden for salg af reservedele? Har du enestående erfaring inden for kundeservice, samt er du stærk i opbygning og vedligeholdelse af stærke kunderelationer? Så er det dig, vi søger til vores dynamiske Spare Parts team!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup