Amazon på vej i luften

Nethandelsgiganten Amazon arbejder stadig mere intenst med sit droneleveringsprogram Prime Air, der skal kunne levere pakker på en halv time fra bestilling. Se TopGears Jeremy Clarkson forklare hvordan.

Et af Amazons bud på fremtidens leveringsdrone. Se den i aktion i videoen nederst i artiklen. Foto: Amazon.

02.12.2015

SCM.dk

Selvom det ligner science fiction, så er teknologien på plads, og i en ikke særlig fjern fremtid vil det være ligeså normalt se droner flyve rundt med pakker, som det er at se lastbiler køre med dem i dag.

Sådan lyder en del af mantraet bag e-handelsmastodonten Amazons satsning på netop dronelevering. Under navnet Prime Air satser den amerikanske virksomhed, der i 2014 solgte for lige knap $89 mia. (omkring 630 mia. kr.), store summer på teknologien, der med tiden skal kunne bringe varer ud på blot en halv time (eller mindre) fra bestillingen er foretaget på selskabets hjemmeside.

Læs også: Google melder sig i leveringskapløb

Dronerne, der har en maksimal kampvægt på omkring 25 kg, er indtil videre kun udset til at levere småpakker på op til ca. 2,5 kg. Det vil ske på distancer på op til omkring 20 km og i en flyvehøjde på mellem 60 og 120 meter i bymæssig bebyggelse, selvfølgelig i god afstand fra lufthavne og under operationshøjden for eksempelvis redningshelikoptere og lign., men samtidig over det helt lave luftrum, hvor man forudser at flere og flere privatpersoner vil ’lege’ med teknologien. Læs meget mere om Amazons overvejelser i den retning her.

I øjeblikket arbejder Amazon med en række forskellige dronedesign og leveringsmekanismer ved sine udviklingscentre i USA, England og Israel, ligesom enhederne er i test adskillige steder rundt om i verden. Virksomheden har pt. over et dusin forskellige prototyper på droner, og designet udvikler sig løbende, hele tiden med sikkerheden i højsædet.

Alle dronetyperne er således udstyret med ”sense and avoid”-teknologi, der som navnet antyder kan registrere og undgå diverse forhindringer, efterhånden som de måtte dukke op. Både sikkerhedsforanstaltninger, styresystemer osv. vil være bakket op at redundanter, der kan tage over, hvis det primære skulle svigte.

Med al teknologien på plads er tanken, at dronerne skal operere fuldstændig autonomt i leveringsfasen, kun overvåget, men ikke styret, fra centrale positioner ved afhentningsstedet (lageret). Dette er dog også afhængig af lovgivningen på området, der vil skulle revideres/nytænkes i langt de fleste lande, hvor Amazon er til stede i dag.

Læs også: Uber leverer pakker i USA

Lovgivningsaspektet er således også en del af svaret på det store spørgsmål, der knytter sig til perspektiverne i droneleveringstankerne: hvornår rykker det her for alvor? Amazon giver ikke noget klart svar, men understreger, at Prime Air ikke vil blive til kommerciel virkelighed, før man har præsteret fuldt tilfredsstillende og sikre demonstrationer.

Nedenfor kan du se den tidligere TopGear-vært, Jeremy Clarkson, forklarer, hvordan konceptet ideelt set kommer til at fungere - ”i en ikke al for fjern fremtid”, som han siger.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

27.11.2025SCM.dk

Mobile robotter frigør hænder og hoveder på Solars lagre

25.11.2025Körber Supply Chain DK A/S

Sponseret

AI forbedrer predictive maintenance på svært tilgængelige dele

24.11.2025SCM.dk

Belgiske hospitaler indfører AutoStore-anlæg

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle