Automatisk varebestilling løfter Matas

Intelligent logistik er en del af succesen hos Matas. Alle kædens 260 Matas-butikker bruger nu automatisk varebestilling baseret på forecasting, hvilket frigør butikspersonalet til at rådgive kunder.

13.12.2013

SCM.dk

”Da vi viste disse resultater til ledelsen, var tvivlen væk, og siden har vi kørt med låste ordreforslag, og altså en fuld automatisering”, fortæller logistikchef Jesper Amsinck, Matas. Foto: Matas..

”Man skal passe på med at beskrive den slags forandringer for rosenrødt, for det er ikke nemt at indføre innovativ ny teknologi i en hel kæde. Men der er ingen tvivl om, at den automatiske varebestilling er en succes. Vi fortsætter med den løsning, og vi udbreder automatiseringen til vores indkøb”, siger logistikchef Jesper Amsinck fra Matas.

Læs også: Mere styr på forecast hos Royal Greenland

Alle Matas-kædens butikker er nu omfattet af en SAS-løsning til automatisk varebestilling og forecasting. Den intelligente logistik er én af de store og varige forandringer, som Matas har gennemført på sin rejse fra ejerledelse over kapitalfondseje til børsnoteret selskab med succes. På logistikområdet er lageret moderniseret med pick-to-voice-lagersystem og lagerelevatorer, og et nyt centrallager er kommet til.   

”Vores automatiske varebestilling bestod en vigtig test, da vi åbnede det nye lager for især parfumeprodukterne. Tidligere blev disse varer leveret direkte fra leverandørerne til butikkerne, men nu leverer vi disse varer fra centrallageret. Det klarede løsningen uden bølgeskvulp og et minimum af kodning. Det gik faktisk helt uden problemer, at vi med ét slag fordoblede antallet af varer”, siger Jesper Amsinck. 

Butikken sparer tid
SAS-løsningen står for disponering og låste ordreforslag fra butikkerne til det centrale lager. Butikkens medarbejdere ser ikke længere det SAS-genererede ordreforslag. Når SAS-løsningen har produceret ordreforslag fra alle butikker, bliver dette set igennem på 10-15 minutter af en central logistikmedarbejder for at finde eventuelle ”mærkværdige” ordrer. Tidligere brugte hver butik måske én til halvanden time hver dag på at gennemgå det statistisk begrundede ordreforslag, men nu er denne tid sparet.  

<p>”…vi (har) markant færre udsolgt-situationer, hvis den intelligente forecasting får lov at tage helt over og køre uden menneskelig indblanding”. </p>

Teamleder Johnny Rolsted, Matas

”Nu ser vi for alvor effekten af systemet, hvor vi fuldautomatiserer varebestillingen. Butikken sparer op til ni timer per uge. Desuden har vi markant færre udsolgt-situationer, hvis den intelligente forecasting får lov at tage helt over og køre uden menneskelig indblanding”, fortæller teamleder Johnny Rolsted fra Matas logistikfunktion.

Tidligere klarede butikspersonale selv varebestillingen, og derfor var det et kulturskift at stole på computeren. Men Matas gennemførte en blindtest af ti butikker med fuldautomatisk varebestilling op mod ti butikker med egen varebestilling. Det gjorde udslaget. Testen viste, at når en butik går over til fuldautomatiseringen, sparer den tid og opnår en lavere grad af udsolgt-situationer uden, at lagerbindingen stiger.

Fuldautomatisering overbeviste
”Da vi viste disse resultater til ledelsen, var tvivlen væk, og siden har vi kørt med låste ordreforslag, og altså en fuld automatisering”, siger logistikchefen hos Matas. Han er tilfreds med samarbejdet med SAS Institute, der leverer software og konsulentydelser bag den intelligente logistik. Løsningen står for disponering af varer til centrallager, ordreforslag til direkte leverandører, kampagnevarer, fordelingsvarer og langsigtet forecast til indkøb og leverandører.

Oprindelig fik Matas den første erfaring med automatiseret varebestilling i et pilotprojekt i to butikker. Resultaterne var stærke, og den automatiske varebestilling viste potentiale til at reducere lagerbindingen med 40 procent. Disse resultater er nu udbredt til hele kæden og til 95 procent af sortimentet. Dermed realiserer Matas en flercifret millionbesparelse. Selv om projektet ikke var defineret som et besparelsesprojekt. Det overordnede formål var – og er - at spare butikspersonalets tidsforbrug til lagerstyring, så de kan koncentrere sig om at rådgive og levere oplevelser til kunderne.

”Vi bruger også SAS-løsningen til at understøtte vores indkøbsfunktion. Den kommer med forecast til vores leverandører et halvt år frem i tiden, og den kommer med indkøbsforslag. Derfor har vi i dag en enkelt person, som kan styre indkøb af mange tusinde varenumre til hele kæden”, siger Jesper Amsinck. 

Om Matas

Matas er Danmarks største detailforhandler inden for skønhed, sundhed og personlig pleje og tilbyder et karakteristisk one-stop butikskoncept, der dækker en bred vifte af behov inden for disse områder.

En stor anerkendelse hos kunderne opnået igennem en professionel rådgivning og god kundeservice har været grundlaget for at kunne skabe en af Danmarks bedst kendte detailkæder, der i dag består af 293 Matas butikker i Danmark og to Matas butikker i Sverige samt Matas’ Webshop.

Matas står for kvalitet til rimelige penge og arbejder efter mottoet: "Det gode råd gør forskellen".

Matas på omgangshøjde
Løsningen tager højde for en lang række forhold, når den leverer et forslag til indkøb – heriblandt om det er en sæsonvare, tendensen i varenummeret i den pågældende butik, åbningstider, varens leveringstid og flere andre forhold.  Løsningen udtrækker nødvendige data fra de operationelle systemer og genererer statistiske forecast om det fremtidige salg baseret på historiske salgsdata og på data om kampagner. De statistiske forecast, data om lagerbeholdning og økonomiske nøgletal genererer vareordrerne.

”Hvis vi sammenligner os internationalt og i Danmark, kan vi konstatere, at vi er godt med i udviklingen. Vi er på omgangshøjde med de helt store detailkæder, og vi er foran de fleste specialkæder med hensyn til computerstøttet varebestilling", siger Jesper Amsinck.

Når løsningen automatisk bestiller varer, tager den højde for forventet salg og for varians. Den er også udstyret med regler for optimal lagerpolitik i forhold til anbrud på varen, og ordrestørrelsen bliver beregnet, så den vælger den billigste løsning i forhold til næste hele kolli. På den måde rummer den ganske avancerede ”menneskelige” overvejelser, men den er stadig kun i stand til løse sin opgave, hvis butikspersonalet forsyner den med data om den faktiske lagerbeholdning i butikken.

Læs mere: Ny tilgang giver mere præcise forecast

”Vores erfaringer viser, at ni ud af ti fejl i forecast til butikkerne ligger i forkert lagerbeholdning og forkerte stamdata - ikke i selve forecastingen. Derfor er butikkens præcision i lageroptællingen afgørende for vores samlede effektivitet”, siger Johnny Rolsted.

Det fuldautomatiske forecast er nu en indiskutabel succes hos Matas, som fremover ser nogle muligheder for at spare tid på at ændre på antallet af varer i en leverance. Computerens præcision kan give små ordrestørrelser, og selv om det kan give en lidt større lagerbinding, kan Matas måske med fordel vælge lidt større ordrestørrelser fremover for at spare tid på håndtering. 

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

25.03.2024SCM.dk

Pallerobot revolutionerer pallehåndtering med kunstig intelligens

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

‘Hackerene kender systemet bedre end dem, der har lavet dem’

21.03.2024SCM.dk

Nyt AR-værktøj kan fejlsøge på anlæg i hele verden

20.03.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Mere AI funktionalitet i Release Wave 1 til Dynamics 365

20.03.2024SCM.dk

Det er småt med brug af generativ AI i virksomheder

19.03.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Aksel og Rasmus vil omsætte koder til forretningsfordele

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle