Danske Coolrunner vil hjælpe små webshops med billig fragt

Logistikvirksomheden Coolrunner har lanceret et nyt koncept, der gør det markant billigere og nemmere for blandt andre små webbutikker at sende varer til udlandet.

Coolrunner vil skære 220 kr. af fragtpriserne til udlandet. Konceptet skal især gavne små og mellemstore webbutikker. .

17.10.2017

SCM.dk

Den danske logistikvirksomhed Coolrunner vil gøre det billigere at sende varer til udlandet, skriver Børsen. Med et nyt koncept vil det nordjyskfunderede selskab nemlig udvide den i forvejen nationale fragtservice, med forhåbninger om at små og mellemstore webshops kan få nemmere ved at nå ud på eksportmarkederne.

”Små og mellemstore virksomheder har ikke en chance i udlandet. Det er jo enormt svært at sælge noget til 500 kr., hvis de skal give 200 kr. i fragt, ikke? Det giver jo næsten sig selv, at de allerede har tabt på forhånd. Og når vi ser på europæisk plan, så er danskerne nærmest usynlige i det her spil. Fordi vi giver så enormt meget for fragt”, siger Jacob Risgaard, partner i Coolrunner, til Børsen.

Billigere fragt kan få gang i digital eksport
Branchedirektør hos DI, Annette Falberg, er begejstret for Coolrunners initiativ. Hun mener, at de billigere fragtpriser til udlandet kan få stor betydning for de 80 procent små og mellemstore virksomheder, der har svært ved at klare sig på eksportmarkedet:

"Danmark ligger på en andenplads, når vi ser på antallet af virksomheder med digitalt salg. Men ser vi på den digitale eksport, så ryger vi ned på en 20.-plads”, siger Annette Falberg til Børsen.

Kun to procent af den samlede danske eksport sker fra digitale butikker.

Læs også: Dansk startup tager kampen op med Amazon og Alibaba

Coolrunners pris adskiller sig markant fra fx logistikgiganten Postnord. Hvis man vil have sendt en pakke på op til fem kg til en modtager i Tyskland, lyder Postnords listepris på 275 kr. Hos Coolrunner lyder den på 55 kr. incl. moms. Det kan lade sig gøre, fordi Coolrunner har brugt to år på at få aftaler i stand med de lokale distributører – en forretningsmodel, der også gør kunden mere tryg, mener Jacob Risgaard.

Det har dog ikke altid været nemt at få de udenlandske distributører med på holdet. Derfor har det været vigtigt, at Jacob Risgaard med til forhandlingerne havde tilsagn fra flere større danske webshops om fremtidige pakkeforsendelser – blandt andre webbutikken Coolshop, hvor Jacob Risgaard selv er partner:

”Hvis de kan få 270 kr., hvorfor skal de så sælge noget til 55 kr.? Og var vi kommet med 10.000 pakker, ville det jo ikke ændre noget. Men kommer vi med ti mio. pakker, så vil de gerne. Der er jo ingen, der hader penge, vel?”, siger Jacob Risgaard til Børsen.    

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.04.2024SCM.dk

Krisen i Mellemøsten truer sikkerheden på vitale handelsruter

16.04.2024SCM.dk

Sjælland får nyt sorteringsanlæg til plastaffald

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle