De sidste 30 meter er meget svære, og automatisering er måske ikke svaret

Hos Amazon er man besat af sine kunder. Hensynet til dem kommer altid først, også i distributionen. Deres krav om tempo i leveringen gør selskabets konstante arbejde med forsyningskæden udfordrende, men også til et sted, hvor det er ok at fejle.

Tim Collins på scenen ved årets Supply Chain Conference i Stockholm i starten af september. Foto: Cina Stenson/Optilon.

17.11.2017

Anders Kampmann, SCM.dk

Jeff Bezos startede onlineboghandlen Amazon tilbage i 1994 med ambitionen om at være verdens mest kundecentrerede virksomhed. 23 år senere har hans forretning millioner af varer på sine virtuelle hylder, en omsætning på et trecifret milliardbeløb, i dollars vel at mærke, og Bezos’ customer obsession er stadig central i organisationen.

Modellen af Amazons konstante cirkulære fokus på pris, udvalg og bekvemmelighed er helt central for selskabets strategi. Foto: Anders Kampmann.

Det gælder i alt lige fra vækstplaner over forretningsmodeller til teknologisk udvikling og selvfølgelig distributionen af de enorme mængder produkter, der døgnet rundt bliver solgt på selskabets forskellige sites.

”Vi starter med kunden og arbejder bagud derfra. Vi vil betjene alle mennesker på Jorden, og for at gøre det, skal vi være bedst på tre grundpiller: pris, bekvemmelighed og udvalg. Og så skal vi kunne levere varerne i det tempo, folk forventer, hvilket er ret hurtigt. Nogle leverandører bliver udfordret på den konto, men vi vil gerne have, at de kan følge med”.

Sådan sagde Amazons vice president of Worldwide Logistics, Tim Collins, da han i starten af september gæstede årets udgave af Optilons Supply Chain Conference i Stockholm. I sin keynotetale til de godt 250 deltagere fortalte Collins også om de tre centrale punkter, man hele tiden holder øje med, når det gælder den digitale strategi bag en succesfuld forsyningskæde.

<p>Vi skal kunne levere varerne i det tempo, folk forventer, hvilket er ret hurtigt, og vi vil gerne have, at leverandørerne kan følge med</p>

Tim Collins

”For det første skal man kunne finde fejlene i systemet, så vores feedback loop er meget vigtigt for, at folk kan fortælle os, når noget ikke virker. Så både de positive og negative kommentarer er vigtige. For det andet skal man kunne tage imod den kritik, der kommer, og der gør vi vores bedste for at være åbne og selvkritiske, ligesom vi er ydmyge og husker hinanden på, at det er ok at fejle. Og for det tredje sørger vi for at finde løsningerne og holde dem internt så vidt som muligt”, sagde han.

Robot kan fjerne det menneskelige element
Efterfølgende mødte SCM.dk, som et af kun to medier, Tim Collins til en personlig snak om fremtidens udfordringer for Amazon, ikke mindst når det kommer til automation og digitalisering, som er områder, der fylder meget i den enorme koncern.

Selskabets mange, velvoksne distributionscentre har i den grad taget robotterne til sig, mens de – indtil videre – er knap så udbredte ude i distributionens sidste led. Her kommer Bezos’ kundebesættelse nemlig i spil på en lidt anden måde.

Som Vice President of Worldwide Logistics er Tim Collins placeret i den absolutte topledelse i Amazon, tæt på grundlægger og CEO Jeff Bezos. Foto: Cina Stenson/Optilon.

”Last mile delivery er jo lidt af en hellig gral, og specielt de sidste 30 meter er stadig meget svære, og en pålidelig automatiseret løsning er stadig langt væk. Derudover gør vi os også en del overvejelser i forhold til om, det i det hele taget er den rigtige vej at gå. Det bud, der rent fysisk leverer pakken til kunden, er som repræsentant for Amazon kundens eneste menneskelige interaktion i handlen, og hvis vi erstatter det ’human touch’ med fx en drone, så kan vi risikere at underminere vores kundefokus”, forklarer Collins.

Masser af automation i DC’er
Som nævnt er billedet imidlertid et noget andet i Amazons lagerkæde, hvor tusindvis af robotter i dag flintrer rundt og flytter hylder, kasser og paller med varer frem og tilbage mellem lastbiler, lagerpladser og de menneskelige medarbejdere. Og begge grupper, robotter og mennesker, kan se frem til flere computerstyrede ’kolleger’ i fremtiden.

”Vi arbejder indgående med automation i vores forsyningskæde og i vores distributionscentre, og det er et område, der allerede har givet os store gevinster, ligesom vi ser et enormt potentiale for yderligere fordele. I den forbindelse er det vigtigt at understrege, at den her teknologi ikke erstatter mennesker, den gør dem mere effektive. Og den har skabt mange jobs for os”, sagde Tim Collins.

Logisk med fysiske butikker
Et nyligt tiltag, der i den grad også kommer til at påvirke Amazons opbygning og distributionspraksisser, er det nylige opkøb af supermarkedskæden Whole Foods, der specielt gør det i sunde fødevarer og har en stor mængde friske fødevarer på sine hylder.

Om konferencen

Optilons Supply Chain Conference har fundet sted hvert år siden 2005, lige så længe som Optilon har eksisteret. Fra 2014 kom konferencen til at hedde Supply Chain Conference.

Årets Supply Chain Conference fandt sted d. 6.-7. september i Stockholm, mens 2018-udgaven vil løbe af stablen den 5.-6. september.

Nogle af talerne på næste års konference er Novo Nordisk og Oatly. De seneste opdateringer kan ses på supplychainconference.se

Købet føjer over 460 brick ’n’ mortar shops til Amazon-imperiet, og selvom det kan virke ulogisk for verdens største onlinemarkedsplads, så giver handlen imidlertid god mening på det strategiske plan, forklarede Collins.

Læs også: Amazons patenter flyver videre

”Jeg ser det i den grad som et naturligt næste skridt for os, og logisk i den forstand at vi langt henad vejen deler den kundecentrerede måde at drive forretning på. Vores missioner ligger tæt op ad hinanden. Desuden ser vi en tendens til, at kunderne vil se de friske råvarer inden, de køber dem, og her tilbyder Whole Foods en ny form for valg og fleksibilitet, selvom det ikke kommer til at gøre vores supply chain mindre kompleks”, sluttede Tim Collins.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Distribution

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle