Der hvor man høster solen

En god film har brug for spænding, lidt drama, helte og ikke mindst en lykkelig slutning. Historien om byggeriet af verdens største solcelleanlæg i Marokko har alt dette og mere til. Logistikken spiller en vigtig rolle i manuskriptet til denne ganske

Historien begynder med forhindringer. Med solenergiprojektet Desertec fulgte et håb om, at elektriciteten fra den nordafrikanske ørken ville løse Europas energiproblemer én gang for alle. Men interessen dalede, tunge investorer bakkede ud, og den politiske uro i Nordafrika hævede sit uregerlige hoved. Alligevel holdt den marokkanske kong Muhammed VI ved og fortsatte arbejdet med Marokkos ambitiøse energistrategi. Det største solvarmeanlæg i verden bliver bygget i nærheden af byen Ouarzazate i det sydlige Marokko som en del af projektet Noor. Fire individuelle kraftværker er ved at blive opført over et areal på 3.000 hektar, og om kun to år vil de kunne levere op mod 560 megawatt årligt. Efter planen skal Noor 1 tages i brug allerede i år. Når det hele står klart, vil solkraftværket producere ren energi til mere end 1,2 millioner mennesker og spare klimaet for op mod 800.000 tons CO2 om året.

Lagring af solens energi

Det er teknologien i de moderne solvarmeanlæg, der gør det muligt. Udover solceller bliver der også brugt en blanding af natriumnitrat og kaliumnitrat. Ved høje temperaturer smelter saltene, og der bliver lagret energi – sådan kan der produceres strøm på kraftværket, selvom solen ikke skinner. Natriumnitratet leveres af kemikalievirksomheden BASF i Ludwigshafen. Siden maj 2014 har DACHSER så stået for at koordinere den midlertidige opbevaring af saltene og derefter levere dem til byggepladsen i Marokko.

”Der skulle flere års overtalelse til, før aftalen kom på plads,” fortæller Rüdiger Erb, der er Business Development Manager for Chem-Logistics hos DACHSER i Kempten, Tyskland. Historien om projektet indeholder alt det, en god film bør have. Tilbage i 2012 sendte BASF en forespørgsel til DACHSER om mulighederne for warehousing og transport af farligt gods. Alligevel blev virksomheden ved med at ændre sine rammebetingelser.

Helt fra starten var det største problem at finde en lagerbygning i Nordafrika, der er velegnet til opbevaring af farligt gods. Virksomhedens høje sikkerhedsstandarder skulle nemlig også gælde uden for Europas grænser. Men der var lavt til loftet, utætte gulve og rustne rørledninger – selv i de bedre lagerbygninger.

Casablanca blev vendepunktet

Da Noor, efterfølgeren til Desertec-projektet, hastigt nærmede sig en realisering, gik DACHSER igen på jagt efter brugbare lagerbygninger til BASF – og endelig fandt kemikalielogistik-eksperterne, hvad de ledte efter. De fandt det i Casablanca. Denne lagerbygnings infrastruktur og øvrige udstyr mødte også de høje sikkerhedskrav. Siden midt 2014 har BASF fået opmagasineret storsække med natriumnitrat – storsække der dækker et areal på 7.000 kvadratmeter. Fra juli vil DACHSER så begynde at transportere disse storsække til byggepladsen i Ouarzazate efter en stram tidsplan på tre måneder.

For Erb og hans kollegaer måtte det komme an på en prøve: ”Vi var nødt til at finde pålidelige virksomheder, der allerede to år i forvejen kunne garantere, at de ville være i stand til at stille op til 15 lastbiler til rådighed for os hver dag i de tre måneder”.

M'hamed Chraibi, General Manager hos DACHSER i det sydlige Marokko styrer projektet: ”Da vi valgte chaufførerne, sikrede vi os også, at de havde den tilstrækkelige erfaring,” tilføjer Chraibi. ”Den 450 kilometer lange rute mellem Casablanca og Ouarzazate går gennem Atlasbjergene, hvor der ikke er nogen motorvej, kun en faretruende smal og snoet bjergvej, der bugter sig gennem Tizi n’Tichka-passet. Med sine 2.250 meter over havets overflade er den en af de højest beliggende veje i Marokkos bjerge.”

Før solvarmeanlægget kan stå færdigt, skal i alt ca. 24.000 tons kemikalier transporteres en distance på i alt 1.134.000 kilometer langs Atlasbjergenes højderyg. Men der kommer en fortsættelse til denne historie: Med yderligere udvidelser i sigte for solvarmeanlægget skal der endnu en gang transporteres omkring 150.000 tons kemikalier på den farlige rute fra kysten ind i landet til ørkenens brandvarme sand inden 2020.

Mere fra...

01.03.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Et samarbejde der stortrives på digitale platforme

29.01.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

DACHSER lancerer fremtidens terminal i Danmark

04.09.2023DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Langvarige relationer muliggør satsning på el

15.06.2023DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser åbner nyt logistikcenter i Pirkkala

18.04.2023DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser Nordics årsresultat 2022 overgår forventningerne

24.03.2023DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachsers vækst tager endnu et stort skridt fremad