Det kom der ud af internationalt møde om skibsfartens miljøpåvirkning

Flere hundrede beslutningstagere og branchefolk fra hele verden har været samlet i London for at tage beslutninger, der kan gøre skibsfarten mere miljøvenlig. Her er hvad de kom frem til.

FN-organisationen IMO var værter ved mødet i London, der havde det formål at gøre skibsfarten mere bæredygtig. Arkivfoto. .

19.07.2017

SCM.dk

Krav til kvælstoffilter og ballastvand
Et af de resultater fra mødet, der var særligt godt for Danmark, er at få skærpet kravene til NOx-udledningen i de omkringliggende farvande:

”Efter flere års indsats, også fra dansk side, lykkedes det at få Nordsøen og Østersøen endeligt udpeget som et område med særligt skrappe krav til nye skibes udledninger af kvælstofilter (NOx) fra 2021. Det betyder, at skibe bygget fra 2021 og fremefter skal begrænse deres NOx-udledning med op til 75 pct. sammenlignet med skibe bygget i dag”, skriver Miljøstyrelsen blandt andet på sin hjemmeside.

Læs også: Skibsfragt skal udlede mindre CO2

Derudover blev den danskudviklede Same Risk Area-metode godkendt som et internationalt anerkendt redskab, og der blev besluttet en dato for indfasningen af krav til rensning af skibenes ballastvand. Det blev vedtaget, at kravene skal indfases fra 2019 – Miljøstyrelsen ville gerne have haft, det skulle ske før, men er samtidig tilfreds med, at der er kommet klarhed i sagen.

Overvågning af svovl fra helikopter
Til mødet blev der også udviklet en plan for det videre arbejde med det globale svovlkrav, der inden længe skal implementeres. Kravet går ud på, at skibe fra 2020 skal sejle på brændstof, der maksimalt indeholder 0,5 procent svovl, med mindre skibet selv renser røggassen med eksempelvis en skrubber.

Svovlkravet har herhjemme fået Miljøstyrelsen til at sende overvågningen af skibenes svovludledning i EU-udbud – en opgave den danske virksomhed Explicit nu har vundet. Explicit vil løse opgaven ved hjælp af helikoptere. Ved at flyve helt tæt på skibenes røgfane kan Explicits måleudstyr nemlig kontrollere, om røgen indeholder for meget svovl, og dermed om reglerne bliver overholdt.

Læs også: Første shippingfirma klar med CO2-afregning

Helikopterovervågningen skal være supplement til den overvågning af svovl, der allerede bliver gennemført ved Storebæltsbroen. Her er en såkaldt ’sniffer’ installeret under broen, og den kan så informere Miljøstyrelsen, hvis et skib udleder for meget svovl.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.04.2024SCM.dk

Krisen i Mellemøsten truer sikkerheden på vitale handelsruter

16.04.2024SCM.dk

Sjælland får nyt sorteringsanlæg til plastaffald

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

03.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Technicon A/S og Toyota Material Handling Danmark A/S indgår samarbejde

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle