Digitale forbrugere får ukorrekte informationer

Når de digitale forbrugere bestiller fødevarer over nettet, kan de ikke altid regne med, at alle informationer om den enkelte vare er digitalt tilgængelige, viser nye tal fra GS1 Denmark.

Selvom tallet otte i sig selv ikke er så stort, er det til gengæld konsekvenserne, hvis en allergiker tror sig sikker på en vare. Således viser undersøgelsen fra GS1, at 8 procent af fødevarerne på nettet har fejl eller mangler i forbindelse med allergener. Arkivfoto..

14.09.2017

SCM.dk

Tidligere på året viste en undersøgelse, at der er fejl på cirka 60 procent af de logistiske data, detailhandlen får ind i sine it-systemer.

Men hvordan står det så til med de forbrugerrettede informationer? Alle de informationer, vi i dag kan finde på emballagen af en fødevare skal også være digitalt tilgængelige, ligeså snart de sælges online.

Læs også: Der er fejl i 60 procent af alle logistikdata

Hos GS1 Denmark, der er en del af en non-profit organisation, der skaber fælles standarder, har man stillet sig selv spørgsmålet ”hvad sker der med datakvaliteten, når produktdata skal fra emballage til it-system?”.

Og for at komme svaret nærmere, har virksomheden foretaget en stikprøvekontrol:

”Vi gik ud i en butik og tog en stikprøve på 50 fødevarer. Derefter sammenholdt vi oplysningerne på emballagen med oplysningerne i GS1Trade Sync, der er det sted, hvor leverandører indmelder de produktinformationer, som deres kunder i handlen skal bruge. Resultatet viste, at der var uoverensstemmelse på 48 procent af varerne”, fortæller Morten Buch, der er ansvarlig for GS1Trade Sync og GS1Trade Exact hos GS1 Denmark.

Fejl i information om allergener
Udover fejlene med emballage viste undersøgelsen også fejl eller mangler på informationer om allergener på 8 procent af fødevarerne.

Samtidig viste undersøgelsen, at 36 procent af produkterne havde fejl i næringsindhold og 32 procent i ingredienser.

”De tal skal ned, det er i alles interesse – leverandørernes, handelens og ikke mindst forbrugernes. Derfor har handlen valgt at etablere GS1Trade Exact som den part, der skal tjekke de digitale produktionsinformationer, så overensstemmelser kan blive rettet”, fortæller Morten Buch.

Læs også: Kinesisk datagigant vil udvikle grønne varebiler

Morten Buch påpeger dog samtidig, at der i dag stilles så mange data til rådighed, at det kan være en kompleks opgave for leverandørerne at håndtere.

Derfor tilbyder GS1 Denmark sine medlemmer muligheden for undervisning og hjælp fra servicecentret, så virksomheden i fremtiden kan være med til sikre data og forbedre samarbejdet i forsyningskæden.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

08.04.2024SCM.dk

Forskere efterlyser bæredygtig og ansvarlig AI-udvikling

02.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om elektronisk fakturering i Belgien

26.03.2024SCM.dk

Cybersikkerhed fylder arbejdslivet for mange

26.03.2024TrueCommerce

Sponseret

Elektronisk fakturering i Tyskland

25.03.2024SCM.dk

Pallerobot revolutionerer pallehåndtering med kunstig intelligens

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

‘Hackerene kender systemet bedre end dem, der har lavet dem’

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle