Annonce

Opret nyhed

Selvom en undersøgelse fra PwC viser, at mange virksomhedsledere frygter disruptions, så påvirker de ofte kun virksomheder, der i forvejen er sårbare.

Frygten for disruption kan gøre mere skade end den egentlige disruption

Ifølge en undersøgelse fra PwC frygter mange virksomhedsledere den fremtidige udvikling. Men det er der ingen grund til, påstår ny artikel, hvori det bliver anbefalet, at de i stedet sætter sig ind i branchens data.

IT & DATAFANGST

Den fremtidige udvikling er noget, der kan skabe usikkerhed hos mange. Og særligt i virksomhederne fylder frygten for udviklingen og ikke mindst disruptions hos lederne. Det viser en undersøgelse foretaget af PwC i år.

Læs også: Nye datateknologier skal knække koden til fremtidens storbylogistik

Således svarede 60 procent af de i alt 1.379 deltagende chefer over hele verden, at de teknologiske fremskridt havde enten væsentligt ændret eller fuldstændig omformet konkurrencen i deres sektor inden for de seneste fem år, og over 75 procent forventede at det ville ske inden 2022.

Nu viser en nylig undersøgelse af de såkaldte konkurrenceforstyrrelser imidlertid, at frygten for disruptions i virkeligheden er overdrevet.

”Selvom vi ikke har nogen krystalkugle, der kan forudsige, præcis hvor store forstyrrelser, der vil finde sted i løbet af de næste fem år, kan vi konstatere, at virksomheder, der står overfor disse, generelt har længere tid til at reagere, end de forventer, og at der er effektive svar tilgængelige”, fortæller folkene bag undersøgelsen, Paul Leinwand og Cesare Mainardi, på strategy-business.com.

Frygten rammer ofte sårbare virksomheder
Ifølge Paul Leinwand og Cesare Mainardi påvirker disruptions ofte kun virksomheder, der i forvejen er sårbare. Samtidig anstrenger panikramte virksomheder sig ofte på at undgå eller bekæmpe disruptions i så høj en grad, at det fører til kortsigtede, reaktiver beslutninger, der i sidste ende kan distrahere ledelsen og spilde ressourcer. På den måde kan frygten for disruptions kan gøre mere skade end den egentlige disruption.

Paul Leinwand og Cesare Mainardis undersøgelse viser, stik imod den brede overbevisning, at disruptionraten (målt som den årlige ændring i virksomhedsværdien) ikke er stigende.

Således er det gennemsnitlige disruptionniveau på tværs af 39 industrisegmenter kun steget minimalt fra 2,2 procent mellem 2006 og 2010 til 2,3 procent mellem 2011 og 2015. Den eneste branche, der skilte sig ud, var internetsoftware- og servicesektoren, hvor niveaet steg med 3,1 procentpoint efter 2010.

”Når vi taler om disse disruptions med førende virksomhedsledere, siger de ofte, at den eksterne verden er så omskiftelig, og truslen fra omvæltninger så uforudsigelig, at de ikke har tid til at omstille alle de medarbejdere, processer og systemer, der er nødvendige for at opbygge de ændrede kapaciteter, de har brug for”, skriver Paul Leinwand og Cesare Mainardi.

Sænk farten, og kig på data
I forbindelse med den nye undersøgelse anbefaler Paul Leinwand og Cesare Mainardi virksomhedslederne at sænke farten og se på data i branchen. Her vil man sandsynligvis finde ud af, at de forskellige typer disruptions ikke bevæger sig nær så hurtigt, som man forventer, og at branchen ikke påvirkes nær så meget, som man går og tror.

Samtidig opfordrer de til, at man kan tage ved lære af virksomheder som Honeywell, Netflix og Marriott, der alle har taget stilling til den fremtidige udviklings tempo.

Læs også: Amazon rykker på både teknologi og tilbud

Du kan læse mere om de tre virksomheders initiativer og Paul Leinwand og Cesare Mainardis anbefalinger her.

Bring en kommentar

God kommentarskik. Hold en god tone i kommentarerne, undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter. Læg kun link på din kommentar, såfremt det er relevant for debatten. Vær opmærksom på, at debatten modereres af portalens redaktion.

Annonce

Relaterede virksomheder

Relaterede artikler

Annonce

Annonce

Annonce