Annonce

Opret nyhed

I 2016 shoppede danskerne som aldrig før på nettet. 2016 bliver således det bedste år for e-handel nogensinde - og det gælder alle brancher.

E-handlen nåede nye højder for alle brancher i 2016

2016 var et godt år for dansk e-handel, hvor forbrugerne brugte 101 mia. kr., og hvor alle brancher oplevede fremgang.

BRANCHENYT

Danskerne var flittige til at handle på nettet i 2016 med et samlet forbrug på 101 mia. kr. Det er en vækst på 16 procent, og 2016 blev således det bedste e-handelsår nogensinde, viser en analyse fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).

Klik her og se, hvordan tallene fordeler sig i e-handelsanalysen for 2016.

”Danskernes indkøb er i den grad digitaliseret, så vi sidste år brugte flere penge end nogensinde på nettet, og dermed fortsætter de sidste års konstante vækst”, siger Niels Ralund, adm. direktør hos FDIH.

I samtlige 13 varekategorier, som analysen inkluderer, er der fremgang i online-salget. Kategorien ’Rejser’ er den største rent omsætningsmæssigt med 23,8 mia. kr. og en vækst på 18 procent. ’Tøj, sko og smykker’ kommer på andenpladsen med en omsætning på 14,3 mia. kr. og en vækst på 14 procent, mens ’IT, tele og foto’ snupper tredjepladsen med en omsætning på 11,5 mia. kr. og en 15 procents vækst.

Læs også: Den mobile e-handel vokser

En branche med større vækst end gennemsnittet er ifølge analysen 'Dagligvarer, mad og drikke', der steg med 1,1 mia. kr. til 4,6 mia. kr., hvilket er en vækst på +30 procent. Det samme gælder for køb af billetter til 'Kulturoplevelser', der voksede med over 28 procent.

”2016 viser med de 16 procent den samme generelle vækst, som vi har set de seneste år. De markante forskelle i væksten i de enkelte brancher handler i høj grad om samspil mellem webshop og fysisk butik. De to salgskanaler konkurrerer ikke med hinanden i den samme virksomhed, men de understøtter det samlede salg. Ofte starter et køb med, at kunden tjekker nettet, så fokus i handelserhvervene er at støtte kundens købsbeslutning, ikke om der købes on- eller offline”, forklarer Niels Ralund.

Analysen er baseret på besvarelser fra i alt 14.982 forbrugere.

- KLZ

Bring en kommentar

God kommentarskik. Hold en god tone i kommentarerne, undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter. Læg kun link på din kommentar, såfremt det er relevant for debatten. Vær opmærksom på, at debatten modereres af portalens redaktion.

Annonce

Relaterede virksomheder

Relaterede artikler

Annonce

Annonce

Annonce