EDI-Soft: Webshops taber stort på fri fragt

Webshops taber både kunder og indtjening på at tilbyde fri fragt. Derfor skal de i stedet fokusere på leveringsalternativer, vurderer EDI-Softs koncerndirektør.

18.02.2015

SCM.dk

Fri fragt begrænser forbrugernes mulighed for selv at vælge leveringsmetode, når de handler på nettet, forklarer Steffen Pasgaard, koncerndirektør i Edi-Soft. .

Mange webshops tilbyder fri fragt på alle ordrer eller ordrer over et bestemt beløb. Men det kan koste både kunder og indtjening, når der ikke tages penge for levering, vurderer Steffen Pasgaard, der er koncerndirektør hos softwareleverandøren EDI-Soft.

Læs også: Kunder kan selv bestemme fragtpris

Ifølge koncerndirektøren dækker den gratis levering ofte over webshoppens udfordring med at beregne den eksakte fragtpris på hver enkelt ordre i webshoppen. Han vurderer, at fragtudgifter fylder cirka seks procent af en virksomheds omsætning, og han undrer sig over, hvorfor en så stor post i regnskabet er baseret på mavefornemmelser og cirka-beregninger.

Især fordi fragt og levering netop er det sted, hvor webshops har nemmest ved at positionere sig med gode services.

”Jeg tror, at mange webshops accepterer det økonomiske tab, der er ved at tilbyde fri fragt, fordi de ikke kender til de værktøjer, der kan beregne individuelle fragtpriser baseret på kundens indkøbskurv og leveringsadresse og dermed vise flere leveringsalternativer”, siger Steffen Pasgaard.

Forbrugerne vil have flere leveringsalternativer
Netop flere leveringsalternativer er efterspurgt af forbrugerne og er noget, som virksomheder bør overveje at tilbyde fremfor eller i kombination med fri fragt, forklarer Steffen Pasgaard.

Og kunderne vil gerne betale mere for at få indflydelse på, hvordan og hvornår varen bliver leveret. En forbrugerundersøgelse fra FDIH viser, at manglende leveringsalternativer i webshops ofte er grunden til, at handlende forlader webshops.

Læs også: Fri fragt kan sikre flere ordrer

Levering til privatadressen er den mest brugte leveringsmetode hos danskerne, men "selvhenter”-koncepter som eksempelvis pakkeautomater og pakkeshops stormer frem. Antallet af ”selvhenter”-leveringer er steget med over 50 procent fra 2013 til 2014, viser tal fra FDIH’s årlige e-handelsanalyse.

-SSM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til en omnichannel strategi?

04.04.2024TECSYS A/S

Sponseret

Lagerteknologi: Top 5 systemer til at øge effektiviteten

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle