Effektiv logistik skal gøre København grønnere

Københavns Kommune vil reducere antallet af varebiler og lastvogne, der dagligt kører ind og ud af Københavns Indre By. Det sker gennem projektet Citylogistic-kbh, som blandt andet samarbejder med forskere fra CBS og DTU.

Foto: Ole Malling/By&Havn.

31.08.2012

SCM.dk

Logistikken skal være grønnere, når butikkerne i Københavns Indre By hver dag får leveret pakker.

Sådan lyder tankegangen bag det nye projekt Citylogistic-kbh, som er sat i søen af Københavns Kommune i samarbejde med CBS og DTU.

Formålet er at nedbringe antallet af de nuværende 750 varebiler og lastbiler, der hver dag leverer pakker til forretninger og andre erhvervsdrivende i Københavns Indre By. Det skriver CBS i nyhedsbrevet Insights.

Samler pakkerne i et fælles pakkecenter
I dag får hver butik i gennemsnit leveret pakker seks gange dagligt, og 20 procent af varebilerne kører ind i Indre By to gange om dagen.

Men det skal det nye projekt Citylogistic-kbh altså gøre op med. I den forbindelse har en række forskere udarbejdet en rapport, der viser, hvordan mængden af tung trafik i den indre bydel kan reduceres. Professor Britta Gammelgaard fra Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi, CBS, er medforfatter på rapporten, og hun fortæller om resultaterne:

Læs også på csr.dk: København vinder international grøn pris

”Idéen er at etablere et såkaldt konsolideringscenter i udkanten af byen. Her skal transportørerne lægge varerne, før de bliver pakket om, så der kun skal leveres varer og pakker til den enkelte forretning eller virksomhed én gang om dagen. Vores beregninger viser, at hvis der bare er 150 brugere med i aftalen reduceres antallet af leveringer i Indre By med 40.000 om året,” siger hun.

Slipper for emballagen
For butikkerne og virksomhederne er det en oplagt gevinst, at de kun får leveret varer en gang om dagen, men der er også andre fordele i etableringen af et konsolideringscenter, siger Britta Gammelgaard:

”En oplagt serviceydelse er, at butikkerne ikke længere selv skal tage sig af pap, plast, paller og den øvrige emballage, som de dagligt slås med. Det sparer dem for omkostningerne, og det fjerner et dagligt irritationsmoment for butikker,” påpeger hun.

Projekt med globale perspektiver
Citylogistik-kbh-projektet er inspireret af et tilsvarende projekt i Nijmegen i Holland.

Det projekt har vist sig at fungere så godt, at ni andre hollandske byer har kopieret modellen, og Britta Gammelgaard er ikke i tvivl om, at den tiltagende urbanisering over hele kloden nødvendiggør, at langt flere byer tager initiativ til lignende projekter:

Læs også på csr.dk: København klar med ambitiøs klimaplan

"Set i forhold til den stigende urbanisering, som finder sted globalt set, har Citylogistik-kbh-projektet nogle markante perspektiver. Problemerne med transport og trafik i byerne vil kun blive større, og det er nødvendigt, at man aktivt går ind og forholder sig til, hvordan man kan nedbringe trafikken og dermed forureningen i byerne," vurderer Britta Gammelgaard.

Citylogistik-kbh-projektet fortsætter arbejdet for et grønnere miljø i Indre By, og på nuværende tidspunkt er folkene bag initiativet i gang med at skrive en ansøgning om midler til et demonstrationsprojekt, hvor elbiler skal være en integreret del af løsningen.

-OWG

Inspireret af et lignende projekt i Holland vil Københavns Kommune nu forsøge at nedbringe trafikken af varebiler i Indre By. Foto: Flickr.com / kevincrumbs.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

30.04.2024SCM.dk

El & Teknik´24: Elektrificeringens nøgleaktører på plads

30.04.2024SCM.dk

Udlændinge finder det attraktivt at arbejde i Danmark

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle