Flere kanaler og højere leveringskrav i dansk e-handel

2015 bød endnu engang på rekorder i den danske e-handel. Vi bruger i stigende grad vores mobiltelefoner og tablets til at handle med, og så vil vi selv bestemme over leveringen.

Danskerne købte i 2015 for rekord meget på nettet. En ny analyse viser, at købene i stigende grad bliver foretaget over mobiltelefoner og tablets. .

09.02.2016

SCM.dk

”Kunderne rykker hurtigt, og det udfordrer e-handlen (...). Det er en klar tendens, som netbutikkerne skal forholde sig til”, siger adm. direktør for Foreningen for Dansk Internethandel, Niels Ralund..

Sidste år bød på rekord mange onlinekøb blandt danskerne, oplyser Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH. Den stærke vækst udfordrer e-handlen, der i endnu højere grad skal kunne levere, mener foreningen.

Konklusionerne kommer på baggrund af FDIH’s E-handelanalyse 2015, der viser at danskernes forbrug på nettet fra 2014 til 2015 steg med 18 procent. Det betyder at forbruget i 2015 lå på 86,9 milliarder kroner – og det er ny rekord. Samtidig steg antallet af handler fra 127 millioner i 2014 til 148 milloner handler i 2015.

Facebook skaffer kunder
De høje tal kan meget vel hænge sammen med vores måde at praktisere e-handel på. FDIH lægger vægt på vores stigende brug af mobiltelefoner og tablets, når vi handler på nettet. En anden tendens i analysen er, at danske kunder selv vil bestemme, hvor pakken skal leveres.

”Totaltallene dækker over en spændende udvikling, hvor især forbrugernes lyst til at få tingene gjort på deres egen måde, viser sig tydeligt. Uanset om det er køb via mobiltelefonen eller krav om levering i pakkeautomater, der tæller for kunden, skal butikken levere”, fortæller adm. direktør for FDIH, Niels Ralund, i en pressemeddelelse.

Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

FDIH’s E-handelsanalyse viser endvidere at anbefalinger fra omgangskreds eller god omtale på sociale medier, fylder meget, når en ny kunder handler hos en netbutik. Det stiller krav til, at netbutikkerne tager de sociale medier seriøst og er opmærksomme på kundernes bedømmelser på eksempelvis Facebook.

Danske kunder foretrækker udenlandske butikker
Danskernes stigende forbrug på nettet kommer mange udenlandske butikker til gode. Det er ikke noget nyt, at danske kunder foretrækker udenlandske butikker, når det kommer til e-handel - og det afspejler sig også i undersøgelsen, der viser, at de tre mest besøgte netbutikker alle er udenlandske.

”Det er en lille trøst, at køb i udlandet steg mindre end den generelle vækst i e-handlen. Udfordringen for dansk e-handel er fortsat at trække danske kunder tilbage til vores egne netbutikker og få gang i salget til udenlandske forbrugere. Men det er en udfordring, når vi både kæmper mod stort udvalg og billigere priser”, pointerer Niels Ralund i pressemeddelelsen.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

Emballage skal indberettes inden den 31. august

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle