Fra 170 til 1000 pluk i timen på fire år

Pandoras europæiske distributionscenter i Hamborg satser mere på kloge hoveder, analyser og løbende forbedringer af processer end avancerede robotanlæg. Det virker. Produktivitet, plukkvalitet og omkostninger er løbende forbedret med to-cifrede vækstrater hvert år.

Pandora har forbedret plukeffektiviteten kraftigt i de seneste år, bl.a. ved at involvere medarbejderne aktivt. Foto: Ture Andersen/Pandora..

20.02.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Lean six sigma, business intelligence, ABC-analyser, løbende forbedringer, medarbejderinvolvering og -idéer samt fokus på medarbejderpleje. Det er værktøjerne, der får tandhjulene til at dreje rundt på Pandoras europæiske distributionscenter (DC) i Hamburg.

Tandhjulene drejer hurtigere for hvert år, der går. Produktiviteten er fra 2012 til 2016 øget fra 170 til 1000 pluk i timen, omkostninger per enhed er reduceret med 20-30 procent hvert år og plukpræcisionen er pt. på 99,92 procent. Det er sket i en periode, hvor volumen leveret fra DC’et er femdoblet, varesortimentet er udvidet markant, og hvor virksomheden samtidig har indført en række merværdiskabende services, der bliver udført på lageret i Hamburg.

”Det handler om at arbejde smartere og at skabe de bedst mulige vilkår for at præstere. Det gør vi meget ud af. Vi satser på kloge hoveder”, fortæller Karsten Engdahl, VP Pandora. Foto: Ture Andersen/Pandora..

”Vi har siden 2012 udviklet os voldsomt på volumener men også i vores orientering. Vi var tidligere et produktionsselskab, der leverede smykker til en række selvstændige agenter, der selv havde distributionscentre. I dag har vi selv overtaget salgsansvaret, og vi driver selv en række af butikkerne. Vi er altså en detailhandelsvirksomhed, og det betyder en ganske anderledes drift på lageret”, fortæller vice president Karsten Engdahl.

Topprioriteten i Pandoras supply chain er varetilgængelighed og høje servicegrader for slutkunderne. Når forbrugeren kommer ind i en butik, der sælger Pandora-smykker, må vedkommende aldrig opleve, at en Pandora konceptbutik ikke har en given vare på hylden. Det kan virksomheden selvfølgelig ikke forhindre 100 procent, men målet er at skabe så høj servicegrad som mulig.

Fleksibilitet
”Vi befinder os i detail verdenen, hvor efterspørgslen varierer meget, og hvor kunderne hurtigt kan skifte smag og præferencer. Så vi skal derfor altid være klar til at reagere hurtigt på udsving og skifte gear, så vi kan levere smykker til butikker, der står foran mangel på varer. Nøgleordet er fleksibilitet”, fortæller Karsten Engdahl.

Det er af samme årsag begrænset, hvor meget DC’et i Hamburg har investeret i automatiseringsløsninger. ”Vi er vokset voldsomt de sidste år, og det har været helt umuligt for os at forudsige vores behov for materialehåndteringsudstyr frem i tiden. Samtidig svinger vores sæsoner meget, så vi skal på alle måder være klar til at skalere op og ned”, fortæller han.

Lageret beskæftiger en grundstab på 28 rutinerede medarbejdere og supplerer med op til 40 midlertidige medarbejdere, når der er tryk på i højsæsoner.

<p>”Vi skal være ekstremt fleksible, og det kræver meget manuelt lagerarbejde. Vi arbejder derfor hele tiden på, at vores medarbejdere er så kompetente og engagerede som muligt”.</p>

Karsten Engdahl

Merværdiskabende services
Fleksibiliteten kommer også til udtryk i udvikling af merværdiskabende services, der bliver udført på lagergulvet i Hamburg. Det gælder for eksempel forpakning af montre og salgsbakker til nye butikker. Tiden fra underskrivelse af lejekontrakt til reel åbning af en butik er tid, hvor der ikke foregår noget salg, og den tid skal naturligt nok reduceres så meget som muligt. Levering af forpakkede salgsmontre og salgsbakker kan reducere gennemløbstiden fra fem dage til seks timer.

”Forpakningen af montrer sker i vores VAS-område (value added services, red.), hvor cirka 20 medarbejdere arbejder ved en række borde. De er udstyret med skærm og skannere, hvor de får informationer om, hvilke varer der skal pakkes i hvilke montre og bakker”, fortæller Karsten Engdahl.

Et andet eksempel på merværdiskabende services er graveringer i smykkerne bestilt af kunder ude butikkerne. Her modtager butikspersonalet graveringsbestillingen, som for eksempel kan være en bryllupsdato eller et hjerte, sender det elektronisk til DC’et i Hamburg, som så udfører graveringen og sender smykket direkte med post til slutkundens ønskede modtageradresse.

Nye ordremønstre kalder på fleksibilitet
”Hele vores ordremønster og derved også vores plukmønster ændrer sig markant efterhånden, som vi bliver mere og mere detailorienteret. Vi skal plukke mange flere mindre ordrer, og vi satser derfor på en meget fleksibel plukopsætning med rutinerede medarbejdere og manuel plukning”, fortæller Karsten Engdahl.

DC’et opererer med tre plukmetoder til forskellige kundesegmenter. Det er:

  • Pick & pass hvor en række plukmedarbejdere har ansvaret for at plukke i en zone med 80-90 lokationer. Plukkasser bevæger sig via et skinnesystem langs med reolerne, hvor plukmedarbejderne fylder dem op med varer til den gruppe ordrer, der hører til den pågældende kasse. Placeringen af varer i hver zone bliver løbende evalueret og placeret efter et bulls-eye princip, hvor de oftest plukkede varer bliver placeret mest centralt.
  • Bulk pluk til lande, hvor der stadig er en distributør. Det er store ordrer, der bliver plukket direkte fra baglageret i de poser med 500-1000 smykker, som lageret modtager dem i fra fabrikken i Thailand.
  • Pluk til mindre kunder, det er små ordrer med 30-50 varer. De bliver plukket af én medarbejder, der bevæger sig rundt mellem reolerne.

Pandoras plukpræcision er pt. på 99,92 procent. Foto: Ture Andersen/Pandora..

Satser på kloge hoveder og god kultur
Karsten Engdahl fortæller, at DC’et i Hamburg satser på at skabe en stærk kultur, hvor medarbejderne bliver anerkendt for engagement og gode præstationer. DC’et har et hold på tre personer, der er specialister i lean six sigma. De har til opgave at fremme en løbende forbedringskultur, hvor medarbejderne leverer idéer til forbedringer af stort og småt.

”Vi skal være ekstremt fleksible, og det kræver meget manuelt lagerarbejde. Vi arbejder derfor hele tiden på, at vores medarbejdere er så kompetente og engagerede som muligt. Vi arbejder også med business intelligence og ABC-analyser, hvor vi løbende ser på data, afkoder mønstre og ser på, hvordan vi kan gøre processer og layout bedre. Det handler ikke om at presse mere ud af medarbejderne. Vi ønsker ikke at presse vores medarbejderes naturlige ”body pace”. Det vil ikke være godt for nogen på den lange bane. Det handler om at arbejde smartere og at skabe de bedst mulige vilkår for at præstere. Det gør vi meget ud af. Vi satser på kloge hoveder”, fortæller han.

Et eksempel på en medarbejderidé, der er blevet ført ud i livet og har skabt gode resultater, er indførelsen af silent hour. Analyser af plukkvaliteten viste, at der var markant flere fejl fredag eftermiddag. Det er jo sådan set ganske naturligt. En medarbejder foreslog indførelse af silent hour mellem kl. 13 og 15 fredag. Det indebærer så lidt snak mellem medarbejderne som muligt, så de får en bedre chance for at fastholde fokus og koncentration. Ordningen virkede efter hensigten, efter kort tid var antallet af fejl stort set fjernet.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

22.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

How to successfully implement APQP4Wind

22.03.2024SCM.dk

Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

22.03.2024SCM.dk

Nye værktøjer til SMV-virksomheders ESG-indsats

22.03.2024SCM.dk

ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

18.03.2024SCM.dk

Behov for meget mere og hurtigere klimatilpasning

15.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle