Her er Europas skarpeste logistikløsning

Ford har sammen med logistikpartner Penske modtaget den europæiske logistikpris for årets mest værdiskabende logistikløsning i Europa. Løsningen sparer Ford for 25 millioner lastbil km. og 10.000 tons CO2 per år i distributionen af reservedele til hele Europa. Hør hele historien fra Ford-direktøren selv på Den Danske Logistikkonference den 31. oktober.

Raymond Damerow fra Ford er hovedtaler på Den Danske Logistikkonference den 31. oktober. Foto: Ford..

10.09.2012

SCM.dk

”Konceptet er simpelt. Det handler om at udnytte lastbilernes kapacitet bedst muligt og løfte vores serviceniveau over for kunderne. Men at eksekvere konceptet i alle kroge af vores europæiske organisation fra Rusland til Portugal og Norge til Syditalien er en helt anden og kompliceret historie”, fortæller Raymond Damerow, der er Director Parts Supply and Logistics, Ford European Customer Sales Division.

”Det er ikke svært at udtænke strategien. Det svære et at få det til at virke i alle dele af netværket”, fortæller Raymond Damerow om den løsning, som gav Ford og Penske den europæiske logistikpris 2012. Foto: Ford..

10 års eksekvering
Ford har sammen med logistikpartner Penske foreløbig arbejdet ti år med gradvist at eksekvere løsningen, og det resulterede i maj måned i modtagelsen af European Award for Supply Chain Excellence, der bliver uddelt af European Logistics Association.

Den Danske Logistikkonference

Den 31. oktober 2012 afholder effektivitet.dk og IDA Produktion & Logistik Den Danske Logistikkonference med Raymond Damerow som hovedtaler og afsløringen af Den Danske Logistikpris 2012. Se program på www.logistikkonferencen.dk.

For cirka ti år siden betjente Ford en stribe forskellige forsyningskæder af reservedele til mærkerne Ford, Land Rover, Jaguar, Volvo og Aston Martin. Forsyningskæderne havde alle forskellige løsninger med forskellige logistikpartnere og forskellige kvalitetsniveauer.

”Vi så et stort potentiale i at samkøre de individuelle distributionsløsninger i én løsning, som både kunne levere til vores mange kunder på tværs af bilmærkerne og hente varer fra vores mange leverandører. På den måde kan vi reducere mængden af luft i lastbilerne og mængden af tomme kilometre”, fortæller Raymond Damerow og tilføjer: ”Det lykkedes os også at inkludere London Taxa, Renault Trucks og Volvo Trucks, som alle er ikke konkurrerende automotive mærker til vores egne mærker” (Volvo Trucks har aldrig været del af Volvo, red.).

”Kunderne får bedre service i form af hyppigere og hurtigere leveringer, vi sparer omkostninger, alle parter udleder mindre CO2 og vi opnår en højere kundetilfredshed”.

Raymond Damerow, Director Parts Supply and Logistics, Ford European Customer Sales Division.

Samkøring på tværs af markeder

Virkemidlerne for at få eksekveret løsningen har været en ligeværdig kombination af teknologi, processer, mennesker og samarbejde. ”Vi har været hele vejen rundt om mennesker, processer, teknologi og organisation, og det er også nødvendigt for at få det til at spille i så stor et distributionsnetværk som vores fordelt på et tal af lokationer og ruter. Det er ikke svært at udtænke strategien. Det svære et at få det til at virke i alle dele af netværket”, fortæller Raymond Damerow. 

Han fortæller, at den største barriere for implementeringen har været at samkøre og afstemme alle de mange forskellige service level agreements for de cirka 750.000 transporter mellem de mange aktører på de mange forskellige markeder i ét system og i én standard. Det har taget lang tid og trukket mange tænder ud på implementeringsholdet. ”Vi har i enkelte tilfælde måtte kompromittere en service level agreement for at få den store kabale til at gå op”.

Store gevinster for alle parter

Men det har været sliddet værd. Løsningen har resulteret i meget markante resultater såsom 25 millioner færre lastbilkilometre og 10.000 tons mindre CO2-udledning per år. ”Kunderne får bedre service i form af hyppigere og hurtigere leveringer, vi sparer omkostninger, alle parter udleder mindre CO2 og vi opnår en højere kundetilfredshed. Der er rigtig mange fordele i dette koncept”, fortæller Raymond Damerow. 

Han afslører, at Ford håber at tiltrække nye partnere til konceptet, der kommer fra andre industrier end bilindustrien: ”Når en lastbil alligevel skal køre en strækning, gælder det om fylde den helt op, og så er det i princippet ligegyldigt om lasten består af autodele, vandhaner, legetøj, lamper eller noget helt fjerde”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

11.06.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck gør IBF-logistik lidt grønnere

06.06.2025PALOMAT

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst

06.06.2025SCM.dk

Textile Logistics opnår skarpere drift med nyt lagersystem

02.06.2025Roima Intelligence

Sponseret

Fra ERP til WMS: Arctic Import optimerer lagerstyring

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle