IC Groups centrallager er klædt på til fremtiden

IC Group har skiftet gammelt ERP-system ud med et dedikeret system til lagerstyring. Det har givet gevinster hele vejen rundt på det 12.500 m2 store lager i Brøndby. ”Men det vigtigste resultat er, at vi nu er klar til, hvad fremtiden måtte byde på”, fortæller DC Manager.

IC Groups centrallager har sprunget en del generationer over og er gået fra om ikke stenalderen så papiralderen til ren digital lagerstyring, hvor alt er online hele tiden. Foto: IC Group..

19.10.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er lige før, man kunne tro, man er i en (meget) stor tøjbutik. Der er rent og pænt overalt på IC Groups centrallager i Brøndby, som primært rummer varer fra tre tøjmærker: Peak Performance, Tiger of Sweden og By Marlene Birger.

Modekoncernen omsætter for 2,6 milliarder kroner om året og beskæftiger cirka 1000 medarbejdere. Salget foregår i Norden, Europa og i mindre udstrækning også i andre dele af verden, og det sker både via butikskunder, egne butikker, franchise, outlets og ikke mindst e-handel. E-handelskanalen vokser med to-cifrede vækstrater, og det er ikke mindst ambitionen om effektivt at understøtte e-handelslogistikken, der fik IC Group til at investere i Astro WMS (warehouse management system).

”Vi havde et gammelt ERP-system, der gav os meget begrænsede muligheder for at optimere og udvikle logistikken. Vi har også været gennem en oprydning i og frasalg af vores mærker, og vi havde et ønske om at samle mere af vores lager på centrallageret i Brøndby. Vi besluttede os derfor i 2012 for at investere i et moderne WMS og pick-by-voice, der kunne give os en stærk og fleksibel platform for at styre, optimere og udvikle lagerstyringen”, fortæller Jesper Hviid Ibsen, DC Manager.

Fra stenalderen til online i ét spring
IC Group ønskede at opnå tre ting med det nye WMS:

·         Bedre produktivitet.

·         Højere kvalitet.

·         Flere muligheder og fremtidsfleksibilitet.

”Vejen fra beslutning over implementering til drift har været lang og udfordrende. Det har været en stor forandring for medarbejdere og ledelse, som har budt på mange ændringer af arbejdsgange, værktøjer og indgroede vaner. Vi har haft tungt fokus på forandringsledelsesdelen i implementeringen, og det har betydet, at vi i dag fungerer godt og har opnået resultater på alle vores tre målområder. Vi har sprunget en del generationer over og er gået fra om ikke stenalderen så papiralderen til ren digital lagerstyring, hvor alt er online hele tiden”, fortæller Jesper Hviid Ibsen. IC Group har blandt andet trukket lager af e-handelsvarer hjem fra et eksternt lager i Tyskland. Det ville ikke have muligt uden det nye WMS.

Forberedelserne foregik i 2013. ”Forberedelserne tog lang tid og var grundige. Jeg tror ikke, man kan overvurdere hvor vigtigt, det er at være grundig i denne fase”, fortæller Jesper Hviid Ibsen.

Selve implementeringen foregik fra november 2013 til april 2014. Hovedparten af IC Groups varer fra leverandører er pakket i bokse mærket med stregkoder. Alle lokationer og paller er i dag stregkodemærket, og alle modtagne varer bliver registreret online. Varer uden stregkoder bliver stregkodemærket og registreret i WMS ved varemodtagelse.

Alle pluk sker med voice og bliver styret af ordrer fra ERP-systemet, der bliver sendt til WMS og prioriteret, så plukkeren som udgangspunkt skal gå så få skridt som muligt. Det er også muligt at prioritere plukordrerne efter batch plukning eller efter kanal eller en helt fjerde eller femte prioritet efter behov. Ordrerne bliver plukket direkte i forsendelsesboksen.

”Vi har kun gode erfaringer med voice pick. Vores medarbejdere har en sund og kritisk indstilling, men vi hører kun positive tilbagemeldinger. Vi havde i startfasen problemer med forbindelsen mellem hardware og det trådløse netværk, men det fik vi løst”, fortæller han.

Stor forandring for medarbejdere
Jesper Hviid Ibsen betragter selve forandringsledelsesopgaven som den vigtigste forudsætning for en succesfuld WMS-implementering. ”Der sker naturligt en masse følelsesmæssige reaktioner, når en organisation bliver udsat for store forandringer. Vi har lagt stor vægt på at imødekomme disse reaktioner så meget som muligt for at lette processen”, fortæller han.

 IC Groups change management gjorde brug af tre primære virkemidler:

·         Formål: Synliggøre og dele formålet og meningen med forandringen. For IC Group var formålet højere produktivitet; mere uafhængighed af ERP, når det gamle ERP-system skal udskiftes; insourcing af e-handel fra eksternt lager; fungere som 3PL for egne mærker; optimere plukning af fuldbokse og udvikle cross docking-funktion.

·         Kommunikation: Så meget kommunikation og så mange gentagelser som muligt, så organisationen bliver fortrolig med opgaven og formålet. Plancher på væggene, teammøder, månedlige møder etc. Giv det mest korrekte og ærlige billede som muligt. Gør brug af Youtube-film, som kan gøre det nemmere for medarbejderne at føle sig trygge.

·         Involvering: Inddrag brugerne af WMS så meget og så tidligt som muligt. De skal have indflydelse, fordi det giver en bedre løsning, og fordi det tager brodden af det chok, en stor forandring altid er. Involvering skaber ambassadører blandt brugerne, der kan hjælpe med at berolige de mest nervøse medarbejdere.

Klar til alt det sjove
”Nu, da vi har implementeret WMS, har vi platformen på plads til alt det sjove. Nu er der gode muligheder for at udvikle os. Vi har insourcet vores e-handel, og det er en stor fordel for os. Vi er ved at forberede vores leverandører og kunder på cross docking, som vil styrke hele forsyningskæden. Og vi vil gå efter at samle flere af vores lageraktiviteter på centrallageret i Brøndby”, fortæller Jesper Hviid Ibsen.

Cirka 30 procent af IC Groups ordrer via e-handel er til Danmark, og virksomheden forventer, at e-handelsandelen kun vil vokse i fremtiden på alle markeder. Returflowet på e-handelsvarer udgør cirka 20 procent, og der går maksimalt 24 timer fra varemodtagelse til kunden er krediteret, og maksimalt 48 timer fra lageret modtager en returvare til, varen er tilbage i vareflowet klar til at blive solgt igen.

Jesper Hviid Ibsen: ”Vi kan med tilfredshed konstatere, at vi ikke har misset én eneste ordre ud af mere end 10.000 ordrer og cirka 20.000 varer, siden vi insourcede e-handlen i marts 2015. Ordrer modtaget inden klokken 13 bliver sendt samme dag og leveret dagen efter i Danmark og det meste af Sverige. I næste uge kører vi e-handelskampagne, og her forventer vi øgede volumener på 300-400 procent, så det bliver den store test. Men som jeg bliver ved med at fortælle medarbejderne: Den største sten er flyttet, med WMS på plads er vi klar til, hvad fremtiden end måtte byde på.”

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

25.03.2024SCM.dk

Pallerobot revolutionerer pallehåndtering med kunstig intelligens

22.03.2024Industriens Fond

Sponseret

‘Hackerene kender systemet bedre end dem, der har lavet dem’

21.03.2024SCM.dk

Nyt AR-værktøj kan fejlsøge på anlæg i hele verden

20.03.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Mere AI funktionalitet i Release Wave 1 til Dynamics 365

20.03.2024SCM.dk

Det er småt med brug af generativ AI i virksomheder

19.03.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Aksel og Rasmus vil omsætte koder til forretningsfordele

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle