Indkøb gemmer kæmpestort innovationspotentiale

Innovation er ikke kun noget, der foregår i R&D-laboratoriet eller på tværs af funktioner i en virksomhed. Konceptet ”Open Innovation” går efter også at finde innovationen i det eksterne samspil med alle mulige parter som fx leverandører, iværksættere, den akademiske verden og offentlige institutioner. Her kan indkøb komme til at spille en hovedrolle som facilitator.

Professor Geneviève Berger er Chief Research & Development Officer hos Unilever, som er en af de virksomheder, der har taget open innovation til sig som virkemiddel i konkurrencen om hele tiden at være på forkant med markedsbehov. Foto: Unilever..

17.09.2012

SCM.dk

Specialist i Open Innovation Line Bagger-Hansen, Accenture er ikke i tvivl om, at indkøbschefer kan spille en langt større rolle for at løfte virksomheders innovationskraft end, de fleste gør i dag. Foto: Accenture..

Innovation er vigtigt. Kolossalt vigtigt. Det er der ingen tvivl om. I dagens globale konkurrence er der ingen, der kan holde sig i førerfeltet uden løbende at lancere nytænkende produkter, serviceydelser, processer eller forretningsmodeller. Apple, RIM (Research in Motion, står bag Blackberry) og HTC er gode eksempler på aktører i en branche, der vinder stort på at være innovative. De tre producenter af mobiltelefoner høster mere end 50 % af branchens profit, men repræsenterer faktisk mindre end 10 % af volumenen.

Mere og hurtigere
Moderne virksomheder er pisket til at innovere både mere og hurtigere end tidligere. De skal innovere mere både fordi, forbrugerne bliver mere krævende og mindre loyale; men også fordi de nye økonomier som Indien, Kina, Rusland, Brasilien etc. stiller helt nye krav til produkter, priser, processer og modeller. Og de skal innovere hurtigere for at imødekomme de kortere produktlivscyklusser og jagten på Blue Ocean markeder.

Indkøb og Open Innovation
Der er mange måder og virkemidler i denne jagt på at styrke innovationen. Èn af de oversete nøgler er indkøbsorganisationer og Open Innovation. Det mener Line Bagger-Hansen, der er Accentures ansvarlige for rådgivning på feltet i Europa, Mellemøsten, Afrika og Latinamerika. Indkøbsorganisationen har en gylden chance for at positionere sig i epicenteret for arbejdet med at trække nye forretningsidéer, kreativitet, nytænkning og nye forretningsmodeller ud af virksomhedens samspil med eksterne parter som leverandører og alle mulige andre samarbejdspartnere.
”Open Innovation er udviklet gennem de sidste cirka ti år, og der er faktisk gjort ganske mange erfaringer, som har modnet processerne og metoderne”, fortæller Line Bagger-Hansen.

Leverandører en guldgrube
Hun peger på, at indkøbsorganisationer i mange virksomheder er en overset kilde til innovation. Indkøb er traditionelt meget transaktionsorienteret, men har en kontaktflade til en leverandørbase, som potentielt sidder inde med en masse viden og idéer, der kan være til stor gavn for virksomheden. ”Hvis virksomheder er i stand til at involvere indkøbere i arbejdet med at grave nytænkende kommercielle idéer og forretningsmodeller frem af de mange leverandørrelationer, som de fleste virksomheder har, kan det være en sand guldgrube til innovationsprocessen”, fortæller Line Bagger-Hansen.
Hun peger på, at indkøbere i forvejen har mange af de kompetencer, der skal til for at løfte innovation og nytænkning ud af leverandørrelationer. Det omfatter fx:
• Erfaring med at koordinere interorganisatoriske samarbejder.
• Samarbejde på tværs af funktioner, fagskel og virksomhedsgrænser.
• Gode kommunikations- og relationskompetencer.
• Dybt kendskab til markeder og leverandørstrategier
• Indsigt i kritiske eller centrale behov hos både købere og sælgere i B2B-relationer.

Åbner op
Som koncept blev Open Innovation skabt af Henry Chesbrough fra Haas School of Business at the University of California, Berkeley i 2003. Konceptet handler om at gå fra de lukkede kredsløb i interne R&D-afdelinger, hvor grundholdningen er ”at vi ved bedst selv, hvad vi skal, og hvad vores kunder ønsker”, til en mere åben tilgang, hvor man går efter at aktivere og mobilisere flere parter i en åben proces, hvor idéen er, at flere ressourcer og mange hjerner skaber flere muligheder og potentialer.

P&G og Unilever går foran
Line Bagger-Hansen fremhæver de to producenter af en bred portefølje af daglig- og fødevarer Procter & Gamble samt Unilever som to pionerer, der på et tidligt tidspunkt har taget Open Innovation til sig og arbejdet systematisk med blandt andet at involvere indkøbere i arbejdet med at få tilgangen integreret i de to virksomheders DNA.
På Procter & Gambles hjemmeside skriver virksomheden: “Vi ønsker alle steder at være partnere med de bedste innovatorer, og vi anvender en række tilgange til at skabe forbindelser med et netværk af top innovatorer rundt omkring i verden. Vi kalder vores tilgang til åben innovation for Connect + DevelopSM”, se http://www.pg.com/connect_develop/index.shtml
En væsentlig del af Procter & Gambles åbne innovationsprogram er samarbejde med leverandører, og det arbejde bliver organiseret og drevet af CPO, indkøbsdirektøren Rick Hughes. Det er blandt andet organiseret omkring virksomhedens leverandørportal på www.pgsupplier.com
Unilever har på samme måde erkendt, at virksomhedens innovationskraft kan blive endnu bedre ved at indlemme leverandører og samarbejdspartnere i innovationsprocessen, og de har på samme måde som Procter & Gamble udviklet en portal, der understøtte den åbne innovation, se efter open innovation på http://www.unilever.com/innovation

Fem gode råd
Line Bagger-Hansen er ikke i tvivl om, at indkøbschefer kan spille en langt større rolle for at løfte virksomheders innovationskraft end, de fleste gør i dag. Hun nævner fem gode råd, der kan hjælpe på vejen mod åben innovation i indkøbsafdelingen:
1. Der er intet free lunch over åben innovation, det er benhårdt arbejde,
2. sørg for at opbygge de rette kompetencer i indkøbsafdelingen, der bliver brug for nogle scout-typer, der er nysgerrige, åbne, nytænkende og har brede kommunikations- og relationskompetencer,
3. indret organisationen efter åben innovation og de nye måder at arbejde på,
4. sørg for at de rette værktøjer er på plads, og
5. ikke mindst erkend og kommuniker at åben innovation er et brud med traditionelle tankesæt i indkøbsafdelinger, hvor det meget handler om transaktioner og prisforhandlinger.
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

EU vil rydde op i udbudsmarkedet: Lav pris må ikke være altafgørende

11.09.2025SCM.dk

Ny IT-platform skal give installatører overblik over indkøb og rabatter

03.09.2025SCM.dk

Der er råstoffer for milliarder i europæernes skuffer

18.08.2025SCM.dk

Ny rapport: Børnearbejde falder markant og flere børn kommer i skole verden over

18.08.2025SCM.dk

Onlinehandlen står stærkt trods lav forbrugertillid

15.08.2025SCM.dk

Grossister oplever vækst i svindelindkøb

15.08.2025SCM.dk

Sådan diversificerer tech-virksomheder forsyningskæden

13.08.2025SCM.dk

Ny handelsaftale med USA kan koste danske eksportører dyrt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Implement Consulting Group
Webinar
Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS Boost production scheduling efficiency with SAP PP/DS

Effective PP/DS integration and advanced workload management

Dato

18.09.2025

Tid

10:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

22.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Sæt dit ledelsessystem i drift

Med dette to-dages kursus bliver du klar til at udvikle, implementere og drive et effektivt ledelsessystem i din virksomhed

Dato

22.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Environmental Management System Auditor/Lead Auditor Training Course as per ISO 14001:2015 | CQI and IRCA Certified Course ID: 17913

This 5 day course provides the knowledge and skills needed to organize and lead Environmental Management System audits.

Dato

22.09.2025

Sted

Odense