Ingen innovation uden stærk forsyningskæde

Ingen virksomheder kan opnå succes uden innovation, og ingen kan opnå succesfuld innovation uden en stærk logistik og forsyningskæde. Sådan lyder det fra den legendariske professor i SCM og marketing Martin Christopher, der er hovedtaler på Den Danske Logistikkonference 2013.

”… er en sjældenhed, at supply chain strategien… understøtter forretningsstrategien”, fortæller professor Martin Christopher, Cranfield School of Management. Foto: Cranfield School of Management..

18.06.2013

SCM.dk

Mød Martin Christopher

Professor Martin Christopher er hovedtaler på Den Danske Logistik-konference 2013, som foregår i København den 30. oktober. På konferencen bliver også Den Danske Logistikpris 2013 uddelt.

Hvad er supply chain excellence? Sådan lyder det indledende spørgsmål til professor Martin Christopher fra Cranfield School of Management, som i årtier har inspireret den europæiske supply chain verden – både den akademiske og den praktiske.

Svaret falder prompte: ”Supply chain excellence er et sæt af processer, der er synkroniseret med virksomhedens forretningsstrategi og understøtter den værdiskabelse, som virksomheden tilbyder markedet. Det lyder måske banalt, men vi ser gang på gang, at det faktisk er en sjældenhed, at supply chain strategien er afstemt med og understøtter forretningsstrategien ude i virksomhedernes virkelige verden”, fortæller han.

Gode produkter er ikke nok
Han trækker Apple frem som et eksempel. Apple har de sidste seks år toppet Gartners uofficielle verdensrangliste for virksomheders supply chain præstationer ”Gartner Supply Chain Top 25”. Apple har ifølge både Gartner, Christopher og mange andre fremragende produkter, men de har også en fremragende forsyningskædestrategi og –drift, der målrettet understøtter, at produkterne kommer på markedet på den rette måde, i rette tid, i rette mængde etc.

”Men det er ikke nok”, påpeger Christopher:

”Når Apple lancerer et nyt produkt som for eksempel en iPhone5, ved de reelt meget lidt om, hvor godt den vil slå igennem på verdensmarkedet, og derved om de skal producere 100.000 eller 50 millioner eksemplarer. Der kan hurtigt gå noget galt, som ændrer behovet for det nye produkt med en faktor 10 eller 100. Men også på dette punkt er Apple exceptionelt dygtige til meget hurtigt at tilpasse forsyningen til den skiftende efterspørgsel. De er med andre ord ekstremt responsive”.

De fire R’er
Professor Christopher mener, der skal fire R’er til for at præstere godt i forsyningskæden. Det omfatter:

  • Responsiveness: Evnen til hurtigt at reagere på skift i markedet og efterspørgslen. Det er særligt vigtigt i dag, fordi volatiliteten i stort set alle markeder er kraftigt stigende.
  • Reliability: Evnen til at gøre, hvad man siger man vil gøre. Det handler meget om at reducere variationer i flowet, så forsyningskæden bliver så stabil som mulig. Store variationer skaber hurtigt meget store udsving i præstationer og meget ekstraarbejde, mange returløb og mange kvalitetsproblemer.
  • Resilience: Evnen til at forudsige risici og hurtigt at komme tilbage på sporet, når uforudsete hændelser eller katastrofer forstyrrer driften. Virksomhedens processer, organisation, kultur og teknologi skal have en slags ”elasticitet” indbygget, som gør systemet robust.
  • Relationship: Globaliseringen har medført kraftig vækst i outsourcing og lang distance sourcing, forsyningskæderne bliver længere, og evnen til at styre og navigere i netværk bliver derfor mangefold vigtigere for forretningsresultaterne. Det gælder både relationer opstrøms med leverandører og nedstrøms med kunder.

Er varen på hylden?
Professor Christopher fremhæver Procter & Gamble som et andet godt eksempel på en virksomhed, der har forstået sammenhængen mellem en stærk forsyningskæde, innovation og kundetilfredshed samt forretningssucces. P&G har de sidste tre år været med i top5 på Gartners verdensrangliste. Han citerer P&Gs tidligere topchef Alan Laffley for at sige:

<p>”Supply chain excellence… understøtter den værdiskabelse, som virksomheden tilbyder markedet” </p>

Martin Christopher, professor

”Der er grundlæggende to sandhedens momenter for en virksomhed. Det første moment er, når kunden kommer ind i butikken for at købe et bestemt produkt: Er varen på hylden? Det andet moment er, når kunden kommer hjem: Er kunden tilfreds med varen?”.

Martin Christophers banale, men banebrydende pointe er her, at uden en stærk forsyningskæde står varen ikke altid på hylden, når kunden rækker hænderne ud efter dem. Og uden varer på hylden eksisterer det andet sandhedsmoment slet ikke, idet kunden ikke har nogen vare med hjem, han eller hun kan være tilfreds eller mindre tilfreds med.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle