Kan vi stramme forsyningskæderne -og skabe konkurrencekraft, arbejdspladser og mere produktion i Danmark?

Artikel fra Effektivitet nr. 2, 2016.

Dansk Industri skaber mere værdi

"I was in Denmark to give a talk for Dansk Industri, which is the Industry Association in Denmark. And by the way – in my experience, one of the very few Industry Associations in the world that actually creates any value."

"Most Industry Associations lobby their government for lower taxes and for other types of support. Which is fine, but a sort of distributional. It takes value from here, and place it over here."

"Dansk Industri has a very conscious program of trying to teach organizations of how to create more value with the same resource, and
I would recommend that to any Industry Association anywhere."

Sådan starter Jim Womack sit foredrag om "What changes as you move from modern management to Lean management?" på Lean Transformation Summit i London helt tilbage i 2008.

Det er første gang jeg deltager i et Lean Summit – og jeg bliver da lidt stolt over at høre Dansk Industri fremhævet som forbillede af selveste Jim Womack, som er grundlægger af Lean Enterprise Institute og en af de primære forfattere til "The Machine that changed the world" (1990) og "Lean Thinking" (1996).

For Womack er lidt af en Lean guru – og Danmark er trods alt et lille land i Lean sammenhæng.

Lige nu er Dansk Industri i fuld gang med "Stram Kæden" – som handler om at skabe mere værdi med de samme eller færre ressourcer i virksomhedernes samlede værdikæder. Så Womacks analyse af Dansk Industri tilbage i 2008 holder den dag i dag i 2016.

Produktivitetsproblem som baggrund for "Stram Kæden"

Men hvad er egentlig baggrunden for "Stram Kæden"?

Lise Walbom fra Dansk Industri, som er ansvarlig for "Stram Kæden", forklarer: "I 2012 nedsætter Danmarks daværende regering en produktivitetskommission. Årsagen er at den danske vækst i produktiviteten siden starten af 90’erne ikke udvikler sig lige så godt, som blandt andet USA, Tyskland, Holland og Sverige, lande vi normalt sammenligner os med. Og siden midten af 90’erne og frem til i dag er vores gennemsnitlige produktivitetsvækst på under 1% om året. Til sammenligning oplever Danmark i 60’erne og 70’erne årlige produktivitetsstigninger på ca. 5%. Produktivitetskommissionens slutrapport indeholder 25 anbefalinger, som alle er rettet mod hvad politikerne kan gøre, for at skabe bedre vilkår for at erhvervslivet og den offentlige sektor kan øge produktivitetsstigningstakten."

-Og Lise Walbom fortsætter: "Produktivitetskommissionen har ikke involveret erhvervslivet og Dansk Industri nedsætter i 2013 derfor Produktivitetspanelet, der kommer med konkrete anbefalinger i rapporten "Danmark op i gear", som er erhvervslivets pendant til produktivitetskommissionens arbejde. Produktivitetspanelet består af 20 danske topledere. De kommer frem til ialt 200 forslag til at øge produktiviteten i Danmark. Heraf er der 68 forslag til, hvad erhvervslivet selv kan gøre. Og 11 forslag ud af de 68 -omhandler potentialer i virksomhedernes forsyningskæder. Og det er helt naturligt for 60-80 pct. af omkostningerne for mange danske virksomheder ligger hos deres underleverandører."

"Dette er baggrunden for "Stram Kæden", som skal bidrage til mere produktive forsyningskæder på tværs af brancher, virksomheder og leverandører i Danmark" forklarer Lise Walbom.

Og noget tyder da også på, at der ligger et stort potentiale i forbedring af produktiviteten på virksomhedsniveau ved at optimere forsyningskæderne. For allerede nu (Maj 2016) fremgår det af Stram Kædens meget velfungerende website, at projektet har identificeret forbedringer på 110 millioner kroner fordelt på 74 projekter blandt 115 virksomheder.

Men kan "Stram Kæden" for alvor bidrage til, at virksomhederne -og det danske erhvervsliv som helhed udnytter potentialet i forsyningskæderne?

En reel produktivitetsstigning kommer som bekendt ved, at vi får mere ud af den samme indsats, eller ved at vi fremstiller det samme med en mindre indsats.

De virksomheder, der er gode til at øge produktiviteten, har ofte en god udvikling i beskæftigelsen, fordi de udvider deres markedsandele og investerer mere.

Så i bund og grund handler "Stram Kæden" om arbejdspladser -og om produktion i Danmark.

Stram Kæden konceptet skal sprede ringe i vandet

Selve Stram Kæden konceptet indebærer at 19 såkaldte ankervirksomheder udvælger 5 – 10 strategiske underleverandører. Det sker ud fra Dansk Industris guideline for leverandørudvælgelse, som bygger på Kraljics leverandør portefølje model.

Et vigtigt element i projektet, der får 10 millioner i støtte af Industriens Fond, er træning af anker virksomhedernes Leverandør Udviklings Agenter (LUAer) i metoder og værktøjer. Derved skabes mulighed og motivation hos ankervirksomhederne til selv at fortsætte med at udvikle andre leverandørsamarbejder, også efter projektforløbet. Sker dette i praksis, både for ankervirksomhederne og for en del af underleverandørerne vil konceptet sprede sig som ringe i vandet.

De værktøjer, der anvendes er helt klassiske Lean værktøjer, så som Value Stream Mapping (VSM), Root Cause Analyser (RCA) og problemløsning med A3.

Mange lidt større virksomheder har måske forud for projektet allerede arbejdet med disse Lean værktøjer internt i virksomheden; men i Stram Kæden anvendes værktøjerne i snitfladen mellem ankervirksomheden og den enkelte underleverandør. Så det vil være nyt at arbejde på den måde. For de fleste er det en ny indfaldsvinkel til samarbejdet med leverandøren, til forskel fra det daglige samarbejde om pris, kvalitet, levering og betaling.

Efter et opstartsmøde hos ankervirksomheden, afholdes der workshops ude hos hver enkelt af de strategiske underleverandører, som faciliteres af en konsulent fra Valcon eller Implement. Leverandør Udviklings Agenterne fra ankervirksomheden har her en vigtig rolle, når de enkelte forbedringsprojekter defineres sammen med underleverandørerne i Dansk Industris A3 skabelon.

Senere i forløbet deltager ankervirksomheden og alle de strategiske underleverandører, sammen med de eksterne konsulenter i en 2-dags workshop.

Leverandør Udviklings Agenterne rapporterer fremdrift og resultater ind på "Stram Kædens" website, og sparrer både med konsulenter og Leverandør Udviklings Agenter fra andre ankervirksomheder i "Stram Kæden".

Dansk Industri afholder konferencer undervejs i Aarhus, Fredericia og København, hvor alle ankervirksomheder og underleverandører deltager, og hvor resultater og erfaringer deles.

Pionerånd på Stram Kæden konference i Fredericia

Jeg deltager selv den 16. marts 2016 på Stram kæden konferencen i Fredericia. Det er en dejlig solskinsdag, og der er en fantastisk stemning og en høj grad af entusiasme på konferencen. I pauserne lægger jeg mærke til mange uformelle samtaler mellem folk fra ankervirksomheder og fra underleverandører. Hele arrangementet emmer af pionerånd. En stemning af: "Vi har opdaget, at der er en ny og bedre måde at samarbejde på – en måde som vi ikke har prøvet før og – en måde der peger fremad for vores fælles bedste."

Jeg deltager selv med det formål at skrive denne artikel til magasinet Effektivitet. Der bliver gennemgået cases fra Louis Poulsen, Kvist Industries, Bo Concept/HT Bendix, HMF Group, MT Højgaard/VELUX/Kone

Og jeg må indrømme, at jeg bliver totalt revet med af den entusiastiske stemning. Alle finder besparelser i millionklassen. Og det der også kommer ud af mit besøg på konferencen, er et "Stram Kæden" projektforløb hos HOFOR, hvor jeg til dagligt arbejder som intern Lean konsulent. Så lige nu kører Stram Kæden for fuld damp hos HOFOR sammen med fem strategiske underleverandører.

Louis Poulsen - ægteskabsrådgivning med underleverandører

Indkøbsdirektør Flemming Bjørnskov Nielsen citerer i et indlæg på konferencen en artikel i Jyllandsposten om Louis Poulsens gennemgang af forholdet til underleverandørerne, hvor konsulenter fra Stram Kæden projektet har fungeret som en slags ægteskabsrådgivere. For det er en anderledes udfordring, at give adgang til at kigge dybere ind i hinandens forretninger end man er vant til fra de normale leverandørsamarbejder, hvor det meste handler om pris.

Louis Poulsens vækststrategi er udfordret af begrænset lagerplads. Derfor er et vigtigt resultat af det tættere leverandørsamarbejde at lagret nu er reduceret med ca. 100 pallepladser. Der er opnået via min/max lager aftaler på A varer, mindre seriestørrelser på B varer og ordreproduktion af C varer. Aftalerne har ikke kun gavnet Louis Poulsen, for samtidig har underleverandører også kunnet reducere deres lagre. Og udviklingen af samarbejdet fortsætter også efter projektet uden brug af Stram Kæden "ægteskabsrådgivere".

Kvist Industries - reducerer kompleksitet i værdikæden

Kvist Industries producerer møbler, som blandt andet sælges gennem detailvirksomheden BoConcept og har HT Bendix som underleverandør af beslag. Administrerende direktør Jens Bach Mortensen og Supply Chain Manager Allan Høvighoff fra Kvist Industries fortalte, at BoConcept, Kvist Industries og HT Bendix sammen har arbejdet med Value Stream Mapping (VSM) med hele værdikæden fra HT Bendix start hos deres underleverandører helt ud til BoConcepts slutkunder. Det er lykkedes at reducere kompleksiteten i samarbejdet til gavn for hele værdikæden. HT-Bendix involveres nu tidligt i udviklingsprocessen, og får derved indflydelse på udformningen af de nye produkter allerede i konstruktionsfasen.

Bo Concept/HT Bendix om værdien af prognoser

Sourcing Manager Henrik Hedegaard Nielsen fra BoConcept A/S og indkøbschef Ryan Andsbjerg fra HT Bendix A/S lægger vægt på værdien af salgsprognoser og indsigt i hinandens lagre og ordrer gennem hele produktlevetiden. Derved undgås det, at værdikæden som helhed brænder inde med ukurante varer. Der er store besparelser at hente på den konto.

Hmf Group om optimering af krankonstruktion

Sourcing & Supply Manager Lars Vig Jensen fra Hmf Group fortæller om en case hvor boltfirmaet Bossard gennemgår deres krankonstruktioner. Ved at undgå unødvendige skiver, ved at reducere antallet af bolttyper og ved at anvende standardstørrelser kan der opnås pæn besparelse. For Hmf Group er det et område, de først i Stram Kæden projektet er begyndt at arbejde med.

MT Højgaard/VELUX/Kone i en branche med særlig lav produktivitetsstigning

Divisionsdirektør Niels W. Falk fra MT Højgaard A/S, Salgschef Frank Thorbøll Larsen og adm. direktør Thomas Ohm fra KONE A/S har 5 konkrete projekter på palletten sammen med andre firmaer i værdikæderne.

Overskriften er tidlig involvering i byggeprojekterne og en fælles samarbejdsmodel.

Der fokuseres på at undgå fejlfaktureringer, fejlleverancer og tilbageløb i de administrative processer. Og der arbejdes med fælles tilbudsplaner og med at "fjerne byggepladssnublesten" hvor dårlig koordinering skaber spild og omarbejde.

Og der er et stort potentiale i byggebranchen idet produktivitetsvæksten fra 1967 til 2011 er helt nede på et gennemsnit på 1,1% om året.

Læring via Stram Kædens website

En af styrkerne ved projektet er den vidensdeling der forgår på Stramkaeden.dk. En forudsætning for at være med er, at virksomhederne uploader en beskrivelse af alle de Stram Kæden indsatser, som de arbejder med. Derved kan alle med interesse for at skabe forbedringer i egen virksomhed gå ind og blive inspireret ved at se en mere detaljeret beskrivelse af de enkelte indsatser.

Fra intern optimering til optimering af forsyningskæder

Donal Finn fra Valcon A/S og tidligere Toyota Motor Manufacturing UK har et indlæg om Toyotas produktudvikling i tæt samarbejde med deres underleverandører, hvor vigtige informationer flyder frit i forsyningskæderne allerede i den sårbare udviklingsfase. Hos Toyota er en del af produktudviklingen med underleverandørerne baseret på mangeårige samarbejder, og ofte er underleverandørens faciliteter rent fysisk bygget klods op af Toyotas. Og her er måske den største forskel til traditionel dansk virksomhedskultur, hvor leverandørsamarbejder godt nok kan holde i flere år, men der er også en tradition blandt andet inden for strategisk indkøb for hele tiden at holde øje med, om der er andre og billigere alternativer til de nuværende underleverandører. Derfor kan det måske være vanskeligere, at opnå den samme tillid i en traditionel dansk kræmmerkultur og at acceptere den samme gensidige afhængighed i de danske samarbejder, som Toyota og Toyotas underleverandører opbygger gennem mange år?

Men konferencen i Fredericia viser med tydelighed at "Stram Kæden" bidrager til at udnytte potentialet i forsyningskæderne. Skal vi for alvor have danske virksomheder til at udnytte potentialet i forsyningskæderne og opnå en reel produktivitetsstigning, så kan et af flere svar måske være at flytte allerede eksisterende Lean ressourcer fra optimering af interne arbejdsgange til optimering af forsyningskæderne, hvis potentialet er større her? I Lean sammenhænge er der jo mange virksomheder, der i forvejen spejler sig i Toyota.

Så måske er tiden nu moden til også at spejle sig i Toyota (og automobilbranchen i øvrigt) når det gælder samarbejder i forsyningskæden?

Og måske skaber en Leverandør Udviklings Agents forsyningskæde arbejde i virkeligheden mere værdi end en traditionel Lean konsulents interne optimeringsarbejde?

Er det tid til at flytte fokus?

Lise Walbom

Lise er 44 år og ansat som chefkonsulent hos Dansk Industri og uddannet agronom og diplomleder. Lise er projektleder, katalysator og vigtigste drivkraft bag produkti-vitetsprojektet "Stram Kæden". Hun har de sidste 7½ år arbejdet med rådgivning af medlemsvirksomheder, politisk interessevaretagelse, netværk og kampagner.

De første fem år hos Dansk Industri ar-
bejdede Lise med fødevarer, hvor hun koordinerede målrettede eksportakti-viteter. Hun har bl.a. været ansvarlig for Folkemødet på Bornholm i 2012 "Den afgiftsbelagte hotdog" – med fokus på betydningen af fedt- og sukkerafgifter, 2015 og for projekterne "God Fødevarepraksis og Fødevarekompasset" – om CSR i fødevarebranchen og "Mad til Mange" hvor omdrejningspunktet var at sikre DI medlemmernes adgang til markedet for offentlig bespisning i bl.a. daginstitutioner og skoler.

Læs her flere artikler fra Effektivitet nr. 2, 2016.

Mere fra...

26.09.2018effektivitet.dk

Sponseret

Servitization: Extended Business Model for more Revenue and Profit

12.09.2018effektivitet.dk

Sponseret

Ny efteruddannelse i Operations og Supply Chain Management på DTU

29.08.2018effektivitet.dk

Sponseret

Brug problemer til at skabe innovation og udvikling

15.08.2018effektivitet.dk

Sponseret

Spring Servitization Conference på Copenhagen Business School

17.07.2018effektivitet.dk

Sponseret

Aktuelle værktøjer: 6 steps - og på vej mod Toyotas A3 niveau

05.07.2018effektivitet.dk

Sponseret

Vind fremtiden