Kinesisk e-handelsgigant satser på virtuel reality

E-handelsvirksomheden Alibaba har fået sit eget virtuel reality (VR) research-laboratorie. I fremtiden skal VR få handel på nettet til at føles livagtig og virkelighedstro.

Shopping i et virtuelt 3D-univers er måske ikke så langt væk. I Kina har e-handelsvirksomheden Alibaba sat sig for at smelte virtuel reality og elektronisk handel sammen. Foto: Flickr/Kärlis Dambräns.

23.03.2016

SCM.dk

Forestil dig, at du går på strøget. Der er andre mennesker omkring dig og butikkerne bugner af varer. Men idet du skal tage den helt rigtige genstand ned fra en hylde, klikker du i stedet for at tage fat.

Læs også: E-handel hitter (stadig) i Norden

Sådan kommer fremtiden måske til at se ud – i hvert fald hvis man spørger den kinesiske e-handelsgigant Alibaba. Virksomheden har nemlig fået sit helt eget virtuel reality (VR) laboratorie, der er blevet døbt GnomeMagic Lab, skriver China Daily.

Med laboratoriet vil e-handelsfirmaet blande de to kompetencer, e-handel og VR, og dermed udvikle en endnu mere livagtig købsoplevelse til sofashopperne. Zhao Haiping fra GnomeMagic Lab team forklarer i en pressemeddelelse:

”VR kan gøre det muligt for kunder at handle virtuelt på New Yorks Fifth Avenue samtidig med, at de nyder komforten derhjemme”, siger Zhao Haiping.

Varelager i 3D
Den første opgave for laboratoriet er at skabe verdens største tredimensionelle varelager. Firmaets ingeniører har allerede skabt VR visuels for flere hundrede produkter, og der forventes snart at blive udviklet et standardiseringsværktøj, der skal gøre det nemt for grossister hurtigt at udfærdige 3D-modeller af deres produkter.

Læs også: Voksende kundekrav vil definere fremtidens e-handel

Ifølge erhvervskonsulentfirmaet iResearch Consulting Group vil det kinesiske VR-marked i år overstige 5,6 milliarder yuan i indtægter, svarende til 5,7 mia. danske kroner.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

18.04.2024SCM.dk

Logistikaktør går sikkerheden efter i sømmene

09.04.2024SCM.dk

4 hacks til hvordan CPO kan skabe mere ESG

05.04.2024SCM.dk

EU direktiv om bæredygtighed bliver taget godt imod

03.04.2024SCM.dk

Ny forskning skal gøre fremstillingsindustrien mindre sårbar

02.04.2024SCM.dk

Mindre afskovning i Amazonas i 2023

13.03.2024SCM.dk

Sanistål vil gøre det lettere at aflæse produkters CO2-udledning

11.03.2024SCM.dk

Logistikoperationer kan optimeres med nye funktioner

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle