Lageret år nul

Jesper Hviid Ibsen, distributions- og lagerchef i tøjkoncernen IC Companys, skal stå i spidsen for en effektivisering af virksomhedens lager i Brøndby. Det betyder først og fremmest nyt WMS og indførelse af lean, der skal automatisere og optimere en masse manuelle processer.

I øjeblikket arbejder der 27 forskellige nationaliteter på IC Companys’ lager. Det er Jesper Hviid Ibsen, der har fået idéen med at hænge flag op. Foto: Supply Chain Magasinet. .

29.05.2012

Joe Kristian Kipp, SCM.dk

Det er ikke kun på Brøndby Stadion, at man drømmer om effektivitet og forbedring. Et ejendomsmæglerstenkast derfra ligger tøjkoncernen IC Companys’ lager, hvor der ligeledes er brug for optimering – primært fordi et gammelt system med en ældre ERP-platform betyder, at det meste arbejde i dag foregår manuelt. I ERP-systemet bliver varemodtagelse og flytning fra en lokation til en anden registreret, men der ligger tunge manuelle processer bag, fortæller distributions- og lagerchef Jesper Hviid Ibsen.

Jesper Hviid Ibsen

• Distributions- og lagerchef i IC Companys siden oktober 2011.
• Er 39 år.
• Har tidligere arbejdet i Stockholm som logistikchef i Tech Data og som logistik manager i Ingram Micro.

”VI gør det ikke on-the-fly i dag. I plukkefasen scanner vi varerne, men det foregår ved en fast arbejdsstation, og det er ikke optimalt. En håndscanner ville gøre arbejdsrutinerne nemmere,” siger han, men roser dog i samme åndedrag ERP-systemet som værende ganske vandtæt:
”Kvaliteten af systemet er sådan set god nok, men det kan gøres mere effektivt og produktivt. Jeg ser det som, at vi befinder os i år nul.”    

Om IC Companys

• IC Companys designer og sælger herre- og dametøj til hele verden under 11 forskellige brandnavne såsom Cottonfield, Matinique og Tiger of Sweden. Hovedkvarteret ligger i København
• Koncernen blev dannet ved fusion af tøjfirmaerne Carli Gry og InWear i 2001
• Omsætter for 3,5 milliarder kroner
• Har 2.500 ansatte

Jesper Hviid Ibsen ser mange muligheder i at løfte effektivitet og produktivitet ved små og simple investeringer. Men øverst på ønskelisten står dog indførelsen af et WMS, som skal danne fundamentet for det videre optimeringsarbejde. Her kan der virkelig ske landvindinger, da indkomne varer i dag registreres manuelt. I fremtiden ser lagerchefen en mere automatiseret proces for sig, hvor WMS ud fra vægt og volumen kan dimensionere, hvor mange stykker tøj der kan være i hver kasse. Også når ordrene bliver plukket, vil WMS give fordele. I dag plukker lagermedarbejderne efter papir-pluklister, som kan blive væk og er svære at ændre, efter de er printet ud.
”I dag render vi rundt med papirer, og når vi har manuelle ændringer, går vi hen til en computer og taster dem ind. Det kan vi bestemt gøre bedre,” siger Jesper Hviid Ibsen.
I det hele taget skal processerne over hele linjen kigges efter i sømmene. Det gælder systemer, personale, kvalitet og service. Det handler om at kunne modtage, plukke og afsende varerne hurtigere til gavn for kunderne. Men lageret udgør kun en del af supply chain, så kunder, producenter og leverandører skal også inddrages.

IC Companys’ lager i Brøndby

• 50 fastansatte og op til 30 vikarer i sæsonperioder.
• Lagerareal: 12.000 m2.
• Kapacitet: 2.400 pallepladser og 31.000 hyldepladser.
• Distribuerer tøj til hele verden, dog mest til Europa.
 

I dialog med brands
En af de aktører, som lagerchefen allerede har involveret, er lagerkunderne, hvilket vil sige de forskellige tøjbrands, der tilsammen udgør IC Companys. De har stor betydning for optimeringsarbejdet, for eksempel spiller det afgørende ind på lagerrutinerne, hvordan brand-leverandørerne pakker deres kasser, og om der er almindelige labels eller stregkoder på kasserne. Lagerkunderne har vidt forskellige behov: To pluk til den ene, 1.000 til den anden, så lagerchefen lægger vægt på at give tid til at finde den rette løsning. Alt dette har IC Companys’ logistikledelse indledt en dialog med de enkelte brands om at optimere. Derudover er der også blevet nedskrevet en serviceaftale med alle de 11 forskellige brands for at afstemme krav og forventninger.    

Jesper Hviid Ibsen, distributions- og lagerchef i IC Companys, har gode erfaringer med at inddrage medarbejderne i optimeringen af virksomhedens lager. Foto: Supply Chain Magasinet. .

Inddrager personalet
Men optimeringsarbejdet handler ikke kun om kunder, leverandører og systemer. Personalet skal også spille med, og det sker blandt andet ved hjælp af lean, der handler om trimme arbejdsprocesserne, så de bliver så effektive som muligt og skaber mest mulig værdi for kunderne. På løbende møder, kaldet kaizen-events, er udvalgte medarbejdere med til at foreslå forbedringer af lagerrutinerne.
”Vi har i et halvt år været i gang med at bygge en kultur op, hvor medarbejderne er med til at påvirke beslutningerne og tager ansvar. De bidrager med mange guldkorn ved vores kaizen-events og er tydeligvis glade for at blive involveret,” siger Jesper Hviid Ibsen, for hvem det har været en fornøjelse at lære lean-værktøjerne bedre at kende og ikke mindst arbejde med den struktur, det giver.
”Jeg er godt klar over, at mange har det svært med forandringer – når de sker, bakker mange per automatik. Derfor skal medarbejderne have en rimelig tid til at reflektere og acceptere forandringer,” siger lagerchefen.  
I strategien for lageroptimeringen ser Jesper Hviid Ibsen et år frem ad gangen, og han har i første omgang prioriteret implementeringen af WMS, fastholdelsen af lean og granskning af spild som de vigtigste punkter. Går alt efter planen, skal WMS indføres inden for to år.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense