Leverandører har respekt for klimatruslen

Størstedelen af leverandørerne ser klimaforandringer som en risiko for forretningen, der bør inddrages som en del af den fremtidige forretningsstrategi. Det viser ny rapport.

En ny rapport peger på, at klimaforandringer bør være en del af virksomheders forretningsstrategier for at sikre sig mod fremtidige risici. Foto: Photos.com. .

17.02.2014

SCM.dk

Mere end 70 procent af de adspurgte leverandører i en ny undersøgelse forventer, at klimaforandringer udgør en fremtidig risiko, der kan få negative indflydelse på virksomheden. Og over 90 procent ser det som en mulig barriere for nye investeringer.

Det viser en ny rapport, ’Collaborative Action on Climate Risk’, fra Carbon Disclosure Project (CDP), der i samarbejde med konsulentvirksomheden Accenture har analyseret intet mindre end 2.868 virksomheder. Det skriver supplymanagement.com.

Læs også: Klimaforandringer truer supply chains

“Rapporten slår fast, at virksomheder i stigende grad ser klimaforandringer og manglende vandressourcer som potentielle risici. Virksomhederne må derfor skride til handling”, siger Paul Simonsen, CEO i CDP, til supplymanagement.com

Klimaforandringer bør indarbejdes i forretningsstrategien
Rapporten konkluderer, at leverandører bør indtænke klimaforandringer og bæredygtighed som en del af forretningsstrategien for at være på forkant med risikoen. Det har nogle virksomheder allerede gjort med stor succes.  

”Resultatet i rapporten er et klart bevis på, at de virksomheder, der er åbne og anerkender risikoen, ofte er dem, der opnår den største reduktion i udledningen. Men det er samtidig også dem, der introducerer de mest kosteffektive strategier og kan drage direkte økonomisk fordel af de bæredygtige tiltag”, siger Gary Hanifan, chef for bæredygtig supply chain i Accenture, til supplymanagement.com

Læs også: Fagfolk skriver: Risikostyring – tænk dybt, bredt og langt

CDP har i forlængelse af rapporten introduceret ’Action Exchange’, som er et projekt, der skal identificere, hvor forureningen og udledningen i forsyningskæden er genereret, og i hvilke sektioner af forsyningskæden Return of Investment er mest sandsynlig og kosteffektiv for bæredygtige tiltag.

Ifølge supplymanagement.com deltager flere store virksomheder allerede i projektet heriblandt Bank of America, L'Oreal, Philips og Walmart. 

-TK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

29.04.2025SCM.dk

Rådvilde SMV'er vil gerne i gang - hvis det virker

25.04.2025SCM.dk

Unge efterspørger social bæredygtighed på arbejdspladsen

25.04.2025SCM.dk

LEMAN går forrest i klimakampen med ambitiøse klimamål

24.04.2025Implement Consulting Group

Sponseret

Navigating pricing in an era of tariffs and trade shifts

24.04.2025SCM.dk

Mangfoldighed under pres: Danske erhvervsgiganter står fast

22.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Strategisk sparring og styrket samarbejde

22.04.2025SCM.dk

Kun 29 procent af supply chain organisationer er klar til fremtiden

14.04.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kvalitetsmodul løftes - AI Agent på vej

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle