Leverer du ikke fra EU på 12 timer er løbet kørt

Når kunder skal have repareret deres produkter i dag, er tålmodigheden lav. For hver time et produkt ikke virker, stiger utilfredsheden markant med det brand, der svigtede. En logistikudbyder har specialiseret sig i at løse deres kunders udfordringer med 12 timers natdistribution til Norden og Baltikum.

Founder Søren Gønge og Group Director Bob Thorhauge ved det nye logistikhovedkontor i Ishøj. Foto: DANX.

01.06.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Det er altid kritisk for højprofilerede brands omdømme, når produkterne går i stykker. Særligt når det har vital betydning for kundens virke. Kunderne vælger jo det dyrere og velkendte produkt for netop at undgå nedbrud og kostbar nedetid.

Men når skaden så alligevel sker, skal der handles hurtigt fra producentens side. For hver time kundens produkt ikke er funktionsdygtigt, lider brandet skade. Det ved producenterne godt, og derfor forsøger de også at finde fejlen og få den pågældende reservedel frem til serviceteknikeren så hurtigt som overhovedet muligt. Men her er der sket et paradigmeskift.

For det er ikke længere godt nok at levere en reservedel på 24 timer. Nej, i dag skal det ifølge Søren Gønge fra DANX ske inden for 12 timer. Ellers risikerer brandet på sigt at tabe værdi og markedsandele.

Udsnit af det nye lager hos DANX. Foto: DANX..

1-2 servicebesøg mere per dag
DANX, der er en af Nordens førende specialister i international reservedelslogistik, har siden virksomhedens start i 1992 været 100 procent fokuseret på natdistribution – også kaldet In-Night Distribution. Her opererer man med en tidsfaktor på kun 12 timer. En reservedel, der typisk rekvireres fra et lager i Centraleuropa, skal leveres på en given adresse i Norden eller Baltikum den følgende morgen inden kl. 07.00. Det er kerneydelsen.

Grundlæggeren af virksomheden, Søren Gønge, fortæller, at man allerede tilbage i starten af 90’erne kunne se, at natdistribution ville revolutionere markedet.

”Vi kunne se, at vi var i stand til at løse tre helt centrale udfordringer for de meget serviceorienterede virksomheder med et betydeligt eftermarked. Effektiv natdistribution kan for det første fjerne producenternes betydelige omkostninger til egen lagerdrift. For det andet kan distributionen reducere leveringstiden for reservedelene helt ned til under 12 timer. Og for det tredje sætter det virksomheder i stand til at konvertere teknikernes køretid til reparationstid, idet natdistributionen sikrer levering præcis dér, hvor kunden ønsker det – hvilket kan være helt ind i serviceteknikernes egne biler, mens de sover. Udbyttet for kunden er markant. Teknikerne kan nå 1-2 servicebesøg mere per dag – og det har meget stor værdi”, beretter Søren Gønge.

99,5 procent leveringsikkerhed
I starten servicerede virksomheden primært den stærkt serviceorienterede it-industri. Men ifølge Group Director Bob Thorhauge har markedet dog for længst udvidet sig til også at omfatte store dele af bilbranchen, hårde hvidevarer, gaffeltrucks, landbrugsmaskiner m.m.

Men hvad kræver de servicebevidste kunder af en In-Night logistikvirksomhed, når de vælger at nedlægge deres eget reservedelslager og logistikberedskab?

”For det første skal du stille op med en veltrimmet organisation og topmotiverede medarbejdere, der sætter en ære i at overholde vores kundeløfte. Succeskriteriet her hos os hedder 99,5 procents leveringssikkerhed, og det skal vi præstere hver eneste nat året rundt. Opgaven består i at få distribueret gennemsnitligt mere end 15.000 pakker ud til syv forskellige lande, som tilsammen dækker et areal tæt på 1.4 millioner km2. Hele operationen foregår om aftenen og natten i løbet af kun 12 timer. Alt kører efter snorlige arbejdsgange og gennemtestede rutiner. Hvert sekund tæller. Al levering skal være færdig kl. 07.00”, forklarer Bob Thorhauge.

Nøgler til kundernes servicebiler så reservedelspakker kan leveres der. Foto: DANX..

Netværk med disciplin
Den logistiske operation styres og overvåges af it-systemer, der følger hver eneste forsendelse fra modtagelse og under transport frem til slutdestination og udlevering. Alt overvåges, som var det en
militæroperation. Bob Thorhauge uddyber:

”Opstår der problemer med en forsendelse, sidder der folk klar på vores Control Towers 24/7, som straks griber ind og håndterer problemet. Hver en forsendelse bliver målt og evalueret, så både vi og kunden kan se, om vi har overholdt vores 12-timers løfte”.

DANX betjener sig af sit eget distributionsnetværk bestående af 18 hubs (fordelingscentraler), 31 mindre, lokalt placerede lagre og mere end 75 bemandende Pick Up – Drop Off points. Derudover råder man over 300 transportbiler, der leverer reservedelene direkte ind i mere end 6.000 servicebiler, autoværksteder og andre prædefinerede leveringssteder fordelt over hele Norden og Baltikum. Til at få hele maskineriet til at køre har DANX ansat 180 medarbejdere og 500 faste chauffører.

Nybygget hovedkontor på 4.300 m2
Behovet for det specielle In-Night logistikprodukt er ikke til at tage fejl af. DANX har igennem de sidste 10 år oplevet vækstrater på 25 procent og forventer i indeværende regnskabsår at nå en omsætning tæt på 500 millioner kroner. For at håndtere den eksplosive vækst har virksomheden nu bygget et nyt hovedsæde i Ishøj ved København, oplyser Søren Gønge.

”Den 1. maj rykker vi ind i vores nye 4.300 m2 store hovedkontor, som ligger klods op af ring 4 og E20/E47. Og med 34 nye specialdesignede porte og en 1.800 m2 udvidelse af vores afdeling i Taulov ved Fredericia, er vi godt rustede til yderligere vækst” slutter grundlæggeren af virksomheden.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

23.04.2024SCM.dk

Stor hæder til dansk logistikvirksomhed

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

05.04.2024Zetes

Sponseret

Prévoté transforms inventory management with the ZetesMedea Full Pallet Inventory solution

05.04.2024SCM.dk

Materialehåndtering og robotautomatisering løftes til nyt niveau

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle