Mærsks nye plan skal sikre punktlighed på Asien/Europa-ruten

Pålidelighed er vigtigt for kunderne, og derfor vil Mærsk indsætte flere skib, færre stop og en langsommere sejlhastighed på ruten mellem Asien og Europa. På den måde vil de sikre større rettidighed.

Flere skibe, færre stop og en langsommere sejlhastighed skal sikre, at Mærsk kan holde den lovede transittid på ruten mellem Asien og Europa. Arkivfoto..

21.12.2018

SCM.dk

Flere skibe, færre stop og en langsommere sejlhastighed.

Det er ændringer, som A.P. Møller-Mærsk til marts indfører på den vigtige rute mellem Asien og Europa, og som skal sikre, at deres containerskibe i højere grad ankommer til tiden. Det står ifølge selskabet selv højt på kundernes ønskeliste - og de vil gerne vente et par dage længere på varerne, hvis de kan regne med, at de ankommer til tiden.

Læs også: Nyudvidet Panamakanal vil optrappe østvestslaget i USA

Det skriver Ritzau Finans.

”Formålet med ændringen er at yderligere forbedre vores rettidighed, da den på nuværende tidspunkt ikke lever op til forventningerne hos vores kunder. I gennemsnit tilføjer vi ekstra transittid på en til tre dage mellem Asien og Europa, og denne tidsmæssige buffer gør det i højere grad muligt for vores skibe at indhente forsinkelser som følge af eksempelvis dårligt vejr og overbelastning i havnene”, siger Johan Sigsgaard, der er chef for ruten mellem Asien og Europa hos Mærsk, i en skriftlig kommentar til Ritzau Finans.

Maersk Lines pålidelighed var ifølge analysehuset Seaintelligence på 76,1 procent i tredje kvartal af 2018, svarende til et fald på 1,3 procentpoint fra samme kvartal året før. Men rivalerne præsterede større tilbagegange, så det lyseblå rederi rykkede op fra fjerdepladsen til førstepladsen. Og nyindkøbte Hamburg Süd var rykket med op til en andenplads.

Efter det seneste kvartalsregnskab slog ledelsen på en telekonference også fast, at tallet skulle hæves. Ændringerne på ruten er et skridt på vejen, og ifølge Mærsk er det ikke et direkte forsøg på at sænke omkostningerne på brændstof på ruten.

”Det er ikke en omkostningsbesparende øvelse. Mens lavere sejlhastigheder reducerer brændstofforbruget, kommer det i dette tilfælde også med en ekstra omkostning ved at drive et ekstra skib på strengen”, siger Johan Sigsgaard til Ritzau Finans.

Kan medføre færre omkostninger
Selv om der ikke er tale om en spareøvelse, så kan den nye manøvre alligevel føre til, at de generelle omkostninger sænkes for Maersk Line på ruten, vurderer Casper Blom, der er aktieanalytiker hos ABG Sundal Collier.

”Jeg vil fremføre den påstand, at hvis man har et netværk, der er pålideligt og virker, så har man nok også færre omkostninger, end hvis man har et netværk, der ikke er pålideligt”, siger han til Ritzau Finans.

Mærsk tilføjer seks skibe til de ti forskellige farter imellem Asien og Europa, men skruer ned for sejlhastigheden. Samtidig fjernes otte havnebesøg i netværket - de skal dækkes af andre strenge og feeder-netværk. Ifølge Mærsk vil den ugentlige kapacitet være uændret, men hvis konkurrenterne også følger efter og indfører et lignende tiltag, kan det potentielt få betydning for den samlede kapacitet i markedet.

”Hvis der starten en trend i industrien om, at man måske skal til at sejle lidt langsommere, kan det føre til et lavere udbud og et bedre forhold mellem udbud og efterspørgsel. Det kan på sigt måske forbedre fragtraterne”, siger Casper Blom til Ritzau Finans.

Læs også: Egypten vil bygge ny fragtrute

Ifølge ABG Sundal Colliers aktieanalytiker har sejlplanerne hos mange rederier ikke udviklet sig, i takt med at selskaberne har købt og indsat større og større skibe på ruterne verden over - hvilket også har været tilfældet på Asien-Europa-ruten.

”Det er klart, at det tager længere tid at få lastet et skib på 18.000 teu, og derfor har man været lidt mere under pres på vandet. Det er en af grundene til, at pålideligheden i industrien har været under pres. Det her giver lidt mere spillerum for Mærsk”, siger Casper Blom, der også ser et potentiale for lignende ændringer på andre af de store handelsruter.

- JMA

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Lejeløsninger styrker resiliens og giver ro i maven

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.05.2024SCM.dk

Nyt robothovedsæde giver optimale muligheder for nye teknologier

16.05.2024SCM.dk

Udsigt til besøgsrekord på El & Teknik ´24

16.05.2024SCM.dk

Leverandører skal uddannes i bæredygtighed

15.05.2024TrueCommerce

Sponseret

Obligatorisk e-fakturering i Polen

15.05.2024Descartes

Sponseret

54 % af alle virksomheder inden for supply chain og logistik satser på automatisering

14.05.2024SCM.dk

Greenwash-lovens lange arm i praksis

14.05.2024SCM.dk

Kodeks for god betalingsskik har ingen effekt

14.05.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Startskud for Dachsers filial i Aalborg

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Spare Parts Engineer

Vil du kombinere din passion for tekniske produkter med din erfaring inden for salg af reservedele? Har du enestående erfaring inden for kundeservice, samt er du stærk i opbygning og vedligeholdelse af stærke kunderelationer? Så er det dig, vi søger til vores dynamiske Spare Parts team!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup