Mennesker betyder alt for Carlsbergs vedligeholdelsesstrategi

At få mennesker til at arbejde i forandringsprocesser har været den store udfordring for vedligeholdelseschef i Carlsberg Allan Pedersen, der gør foreløbig status på 15 års indsats.

30.04.2013

SCM.dk

”Vi vil helst opkvalificere vores nuværende ansatte, men vi har set, at kravene bliver så voldsomme, at nogen må stå af”, fortæller vedligeholdelseschef Allan Pedersen. Foto: Carlsberg. .

Da Carlsberg Danmark i 2012 blev kåret som Europas bedste til systematisk forebyggende vedligehold var det på baggrund af en 15-årig lang indsats med at optimere vedligeholdelsesprocesserne på tapperiet i Fredericia. Vedligeholdelseschef Allan Pedersen har været med hele vejen og han fortæller, at den største udfordring har været at få mennesker til at arbejde i forandringsprocesser.

Den effektivisering, som Carlsbergs vedligehold har været igennem, har haft store omkostninger for operatører og teknikeres arbejdsområder, der er radikalt ændret. Operatørerne er blevet opgraderet og har delvist overtaget teknikernes afhjælpende vedligeholdsarbejde, og teknikerne beskæftiger sig nu i langt højere grad med strategisk planlægning og årsagsanalyser.

Læs også: Dansk erhvervsliv overser potentiale på 100 milliarder

Lige nu kæmper Allan Pedersen især med at øge kompetencerne blandt operatørerne. Bare det at finde tiden til kompetenceudvikling er en svær øvelse, da tempoet i dag er meget hurtigere end for bare fem år siden.

”I dag skal en operatør hos os både kunne overskue komplicerede processer, være analytisk og årsagsfokuseret, samt kende til teknikken. Det er sgu’ meget at forlange af en medarbejder, der har haft en helt anden funktion i mange år”, siger Allan Pedersen. Han fortæller, at indsatsen for at øge kompetencerne gik godt i en lang periode, men at det i øjeblikket er nede i en bølgedal. Den primære årsag er, at det er vanskeligt at opkvalificere medarbejderstaben hurtigt nok samt at finde nye kvalificerede operatører og teknikere.

”Vi vil helst opkvalificere vores nuværende ansatte, men vi har set, at kravene bliver så voldsomme, at nogen må stå af”, siger vedligeholdelseschefen.

<p>”I dag skal en operatør hos os både kunne overskue komplicerede processer, være analytisk og årsagsfokuseret, samt kende til teknikken. Det er sgu’ meget at forlange af en medarbejder, der har haft en helt anden funktion i mange år”</p>

Allan Pedersen, vedligeholdelseschef i Carlsberg

Vedligeholdelsesomkostninger halveret
Meget er forandret, siden forandringernes vinde begyndte at blæse igennem tappehallerne. Teknikerstaben er reduceret, og operatørerne står nu på egne ben, hvis en maskine bryder sammen klokken to om natten. Carlsberg forventer, at operatørerne selv kan løse 80 procent af de akut opståede problemer, og de skal også selv rundt med smørekanden på anlæggene.

Resultatet af den mangeårige indsats er da også til at få øje på, når det gælder omkostningerne til vedligehold. De er ifølge Allan Pedersen reduceret til under halvdelen af, hvad de var for 15 år siden. Til gengæld har indsatsen ikke haft målbar effekt på det såkaldte Overall Equipment Effectiveness (OEE), som blikket nu rettes mere mod at øge, blandt ved at videreudvikle leankulturen.

Perspektiverne for den fortsatte procesoptimering af vedligehold i de kommende år bliver at klæde teknikerne endnu bedre på til at udfylde rollen som strategisk tænkende projektledere. I det hele taget skal der fortsættes i den retning, som de første 15 års arbejde har anvist.      

Markant mindre kalenderstyring
De radikale forandringer som Carlsbergs vedligehold har været igennem træder især frem, når der ses på de kalenderstyrede vedligehold, der er nedbragt fra 7.000 til 3.000 per år. Dermed er Carlsberg i stor udstrækning gået fra faste reparationsrutiner, hvor maskindele blev udskiftet, selv om de var velfungerende, til en strategisk tilgang til de enkelte vedligeholdelsesaktiviteter. Hele øvelsen har handlet om at minimere omkostningerne til vedligehold uden at kompromittere maskinparkens pålidelighed. Det er blandt andet sket ved, at operatørerne i dag bruger deres sanser til at bestemme, hvornår en del skal udskiftes.   

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

11.06.2025SCM.dk

Festool fejrer 100 år med blikket rettet mod fremtiden

10.06.2025SCM.dk

Dana Tank forbedrer både økonomi og arbejdsmiljø med automatisering

10.06.2025Global AGV

Sponseret

Hjælp fra førerløs truck sikrer 30 % vækst hos Fasterholt Maskinfabrik

10.06.2025SCM.dk

Dansk Metal ser kun begrænset effekt af amerikanske toldsatser på beskæftigelsen

06.06.2025SCM.dk

Nyt liv til gamle biler: Toyota åbner europæisk genbrugsfabrik

04.06.2025SCM.dk

Virksomheder kæmper med indberetning af emballage

04.06.2025Global AGV

Sponseret

"Gør-det-selv" med Global AGV - Fuld fleksibilitet med få klik

03.06.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Kranløsninger sikrer et bedre arbejdsmiljø

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online