NGO: Fødevareproducenter skal have større fokus på etik

Verdens ti største producenter af fødevarer bør øge det etiske fokus i forsyningskæden. Sådan lyder opfordringen fra global velgørenhedsorganisation.

Verdens ti største fødevareproducenter bør have endnu mere fokus på etik i virksomhedernes forsyningskæder. Foto: Thinkstock. .

03.03.2014

SCM.dk

Organisationen Oxfam har gået verdens ti største fødevareproducenter efter i sømmene i dens ’Behind the Brands’-undersøgelse. Virksomhedernes forsyningskæder er blevet inspiceret med fokus på åbenhed, arbejdernes rettigheder og miljø- og klimahensyn. Det skriver supplymanagement.com.

Virksomhederne har taget et stort skridt på vejen imod en etisk forsvarlig forsyningskæde, men tempoet kan sættes op, og mere kan gøres. Sådan lyder resultat af Oxfams gennemgang. 

Læs også: Ny rapport: Madspild skyldes ineffektiv supply chain

”Disse virksomhederne har så stor magt og indflydelse, at de kan gøre meget mere. Nogle bør udvise lederskab, mens andre bør forny en forældet forretningsstrategi, der ikke har indarbejdet respekt for menneskerettighederne”, siger Ben Phillips, kampagneleder og Policy Director i Oxfam, til supplymanagement.com     

Sodavandsproducenter får ros
Trods rum for forbedring fremhæver Oxfam dog specielt seks virksomheder blandt de ti fødevaregiganter, som i de seneste år har introduceret strategier til at hjælpe deres underleverandører.

”Coca-Cola har rykket sig enormt de sidste par år og har forbedret deres politiker. Associated British Food har også forpligtet sig til nye strategier, som adresserer etiske problemer og er i fortsat dialog med Pepsi om at implementere miljøhensyn i forsyningskæden”, fortæller Ben Phillips til supplymanagement.com 

Syv af virksomhederne har underskrevet FN’s Women’s Empowerment Principles, og tre vil i maj 2014 lancere en handlingsplan for, hvordan virksomhederne kan håndtere kønsproblematikker i deres forsyningskæde.  

Læs også: Ni gode råd om leverandørstyring

Oxfam er en international organisation, der arbejder i 90 lande på verdensplan. Organisationen arbejder for at bekæmpe fattigdom og korruption. I Behind the Brands-undersøgelsen har organisationen undersøgt verdens ti største fødevareproducenter, heriblandt Coca-Cola, Pepsi, Nestlé, Unilever, Kellogg’s, Danone og Mars. 

-TK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

26.11.2025SCM.dk

Vejtransport er afgørende i EU’s militære oprustning

24.11.2025SCM.dk

Resiliens: Myndigheder og dagligvarehandel samarbejder om at styrke danskernes hjemmeberedskab

21.11.2025SCM.dk

Flere batterityper bliver omfattet af skærpet EU-producentansvar

20.11.2025SCM.dk

Nyt projekt skal styrke ansvar for produkters livscyklus

14.11.2025SCM.dk

Flere danskere prepper efter dronehændelser og betalingsnedbrud

13.11.2025BEWO ApS

Sponseret

ESG er dødt – hvad gør vi nu?

13.11.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Skærpet fokus på sikkerhed i forsyningskæden

29.10.2025SCM.dk

Miljømærkede indkøb vokser markant blandt danske virksomheder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle