Annonce

Opret nyhed

Nokias supply chain-folk er med fra dag 1, når nye produkter skal udvikles, så de hele tiden kan give input til, hvordan et givent produktdesign vil påvirke omkostninger, time-to-market, leveringstider, fleksibilitet, risikostyring, CSR etc. Foto: Nokia.

Nokia: Tæt samspil mellem supply chain og R&D skaber SCM i verdensklasse

Der foregår ikke ret meget i Nokias produktudvikling uden, at supply chain afdelingen er med omkring arbejdsbordet. Nokia er blandt verdens bedste til at lede en hårdtpumpet, kompleks og tempofyldt forsyningskæde, der producerer cirka 500 millioner telefoner om året - til ordre. Én af nøglerne er tæt integration mellem udvikling og supply chain. Læs her om nogle af de vigtigste virkemidler.

SCM STRATEGI

Vi er samlet i et ydmygt grønmalet mødelokale i hjertet af Nokias kæmpestore lyse hovedkvarter med udsigt over kanalerne tæt ved Sluseholmen i den københavnske Sydhavnen. Fem ledende folk fra Nokias sourcing og supply chain gruppe, Deres udsendte og en flok kopper med kaffe.

Mellem 50 og 80 supply chain folk har med base i Sydhavnen i København de sidste mange år været en væsentlig del af Nokias globale styring af forsyningskæden. Det får nu en ende. De stopper afhængig af deres individuelle ansættelseskontrakt på et tidspunkt i første halvår af 2012 som en konsekvens af, at Nokia omstrukturerer og nedlægger sin danske udviklingsafdeling, som altså også omfatter en del supply chain-eksperter.

Det er tydeligt, at de fem medarbejdere er lidt mismodige over, at de har udsigt til på forskellige tidspunkter at forlade Nokia inden for de næste måneder. De har alle været med på holdet i en del år, har investeret meget fagligt hjerteblod i at udvikle Nokias forsyningskæde og har bidraget til, at Nokia i 2007 rangerede som verdens bedste forsyningskæde på AMR Researchs rangering og i flere år var i top 3 på den prestigefyldte liste. Men det er også tydeligt, at der ikke er nogen sure miner, at Nokia gør en stor indsats for at hjælpe de opsagte medarbejdere videre, og at de fem medarbejdere er stolte over det arbejde, de har bidraget til.

”Vi kan måske være lidt bekymrede for, at Danmark mister en række supply chain arbejdspladser, fordi vi tror, at kompetencen med at lede, styre og udvikle globale forsyningsnetværk bliver kritisk for Danmarks konkurrenceevne i fremtiden”, fortæller Mikael Diget Riberholdt, hvis titel lyder ”Director Sourcing”.
”Men vi har været glade for at være med på rejsen her i Nokia, det har givet os en glimrende ballast til vores videre karriere”, supplerer Morten Lauberg Lauritsen, der er Senior Manager, Mechanics Sourcing Management.

Kæmpestor indflydelse på R&D
Nokia befinder sig i en branche med stærk konkurrence, krav om superhurtig time-to-market, meget korte produktlevetider og ekstreme krav til innovation på alle parametre såsom teknologi, markedstilgang, processer, design, leverandørstyring etc.

”Der er ingen tvivl om, at vi i Nokias supply chain har stor indflydelse på produktudviklingen. Vi er med fra dag 1, når nye produkter skal udvikles, så vi hele tiden kan give input til, hvordan et givent produktdesign vil påvirke omkostninger, time-to-market, leveringstider, fleksibilitet, risikostyring, CSR etc. Det er også forudsætningen for, at Nokia kan håndtere forsyningen af cirka 500 millioner telefoner om året, der vel at mærke ikke bliver produceret til lager, men udelukkende bliver produceret til ordre”, fortæller Michael Catalan, der er Senior Program Sourcing Manager.

Supply chain afdelingen er samtidig placeret i den del af Nokia, der bliver kaldt Markets, der omfatter både operations, supply og sales. ”Det fortæller noget om, hvor meget Nokia vægter den tætte integration end-to-end fra salg hele vejen tilbage til leverandørsystemet og tilbage igen”, tilføjer Michael Catalan.

Lynhurtig kommercialisering
Et af grundvilkårene for Nokias forsyningskæde er en meget kort produktlevetid på mellem 6 og 18 måneder og behovet for konstante og hyppige produktfornyelser. Det betyder, at R&D og supply chain-holdet skal være lynhurtige til at komme fra tegnebordet til en reel kommercialisering af produktet. ”Vi skal være superskarpe til at scanne leverandørmarkedet for kapacitet og kompetence, at spalte produktet op i masseproduktionskomponenter og produktspecifikke komponenter og så få produktionen af komponenterne igennem i rette tid og kvalitet hos leverandørerne. Det gælder naturligvis om at have så få produktspecifikke komponenter som muligt, så vi kan lægge dekoplingspunktet så sent som muligt. Det giver både højere fleksibilitet, kortere leveringstid, bedre udnyttelse af kapaciteten og lavere omkostninger”, fortæller Søren Jepsen, Mechanics Sourcing Manager.

Det københavnske supply chain-hold har i 2011 været med til at lancere mere end 40 nye produkter, og produktionsudfordringen med at lancere nye produkter er, at der typisk skal produceres og leveres utrolig store mængder i den allerførste fase af lanceringen. Det er her, det gælder om at bryde igennem på markedet, og det er her nyhedsværdien spiller en stor rolle for salgskurverne.

Forretningsindsigt overhaler teknologiindsigt
Der er ifølge de fem erfarne Nokia-folk sket en udvikling i kompetencekravene til supply chain-folk. For 10 år siden vægtede den kommercielle indsigt måske 30 procent i kompetenceprofilen, men i dag vægter den nærmere 60 procent. ”Supply chain-feltet var tidligere domineret af ingeniørprofiler, der havde den tekniske indsigt og i høj grad tog udgangspunkt i styklisten. I dag har vi også brug for folk trænet i kommerciel tænkning som fx cand.merc.’er; men man kommer dog ikke langt uden også at have en vis teknisk indsigt”, fortæller Klaus Krebs, Head of Symbian Supply Chain.

Multikulturel kompetence
De fem supply chain-folk fremhæver også evnen til at forstå de multikulturelle aspekter af at arbejde i en global organisation. Nokia har fabrikker i Finland, Ungarn, Mexico, Brasilien, Korea, Indien, Kina og Vietnam og har R&D-centre i Danmark, Tyskland, Finland, USA og Kina. Leverandørbasen består primært af faste leverandører, der hovedsageligt er placeret i Asien.

”Engelsk er mange ting. Forskellige kulturer har forskellige tolkninger af, hvad en aftale er. Det er derfor kritisk at sikre sig, at der er 100 procent enighed, når vi indgår aftaler med leverandører. Det gør vi på mange måder, men et effektivt virkemiddel er at stille en serie kontraspørgsmål, der kan verificere, at vi alle har samme opfattelse. Det kræver, at man kan sætte sig udover den danske måde at tænke på”, fortæller Mikael Diget Riberholdt.

Tidlig leverandørinvolvering
Der er rigtig mange faktorer, der spiller ind, når Nokia samarbejder med leverandører. Nogle af de vigtigste principper er:
· tidlig leverandørinvolvering i udvikling af nye produkter,
· åbenhed og gennemsigtighed i kæden,
· dyb it-integration,
· systematisk CSR,
· fakta- og tillidsbaserede relationer,
· så meget selvansvar/-udvikling som mulig og
· ikke mindst masser af fysiske besøg.

”Det fysiske besøg er utrolig vigtigt, og der foregår rigtig mange forskellige ting på samme tid, når vi er på besøg hos leverandører. Der foregår en masse formelle forhandlinger, tests og audits, men der sker også en masse uformelle og personlige relationsopbygninger, og vi lægger vægt på at gå meget rundt i leverandørens faciliteter og stille masser af nærgående spørgsmål, der signalerer, at vi er opmærksomme på, at alle detaljer er i orden”, fortæller Morten Lauberg Lauritsen.

Bring en kommentar

God kommentarskik. Hold en god tone i kommentarerne, undgå personlige angreb og indlæg af markedsføringsmæssig karakter. Læg kun link på din kommentar, såfremt det er relevant for debatten. Vær opmærksom på, at debatten modereres af portalens redaktion.

Annonce

Relaterede virksomheder

Relaterede artikler

Annonce

Annonce