Nyt containerregulativ på vej

Den 1. juli 2016 træder det nye Solas-regulativ om vægten på shippingcontainere i kraft, og selvom mange deltaljer stadig er uklare, så vil de nye regler påvirke hele fragtindustrien.

Det nye vægtregulativ vil påvirke forsyningskæder i hele verden. Foto: APM Terminals.

17.09.2015

SCM.dk

Vægt er det store kodeord i det nye containerregulativ, der træder i kraft den 1. juli 2016 som en del af den internationale konvention om sikkerhed i livet på havet – International Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS).

Læs også: Priser for containerudstyr styrtdykker

Sommeren 2016 er stadig et stykke væk, og der er da også mange detaljer omkring implementeringen af de nye regler, der stadig er uklare, men ikke desto mindre står det klart, at de ændrede regelsæt vil påvirke hele shippingindustrien, skriver Mærskselskabet Damco på sin blog.

Grundprincippet i det nye Solas-regulativ er ganske simpelt: fra den 1. juli 2016 skal alle containere vejes præcist inden de bliver læsset ombord. Om den fyldte container bliver vejet på én gang eller indholdet bliver vejet og lagt sammen med vægten at den tomme container er ikke så vigtigt. Pointen er, at det ikke længere er tilladt blot at estimere vægten.

Det vil først og fremmest forbedre sikkerheden i processen. Forkerte vægtoplysninger påvirker stabiliteten på både skibe og for trucks og i terminaler på land, og når containere er blevet vejet efter uheld har vægten ofte været noget anderledes end angivet i shippingmanifestet.

De nye krav vil derfor påvirke hele forsyningskæden. Mere eller mindre alle aktører involveret i containerfragt vil skulle forholde sig til regulativet. Skibs- og terminaloperatører som fx Damco og et andet Mærskselskab som APM Terminals skal bruge verificeret vægtudstyr, og de præcise data skal deles med adskillige led i kæden. Det vil selvsagt stille krav om både opdaterede procedurer og IT-systemer.

Derudover skal specielt shippingfirmaerne være opmærksom på ansvarsfordelingen, der er blevet strammet op i det nye regulativ. Ansvaret for, at en containere bliver korrekt vejet af, ligger hos shipperen, inkl. pligten til at sørge for det korrekte, godkendte udstyr. Tillige skal shipperen sørge for, at en repræsentant er på plads til at signere for vægten på en given container.

Læs også: APM Terminals udvider i Sydeuropa og Sydamerika

Endelig vil der være forskellige krav i forhold til, hvordan og hvornår vægtdokumentet (‘verified gross mass’) skal være i hænderne på fragtoperatøren. Det er således fragtoperatøren (carrier), der definere cut off-tidspunkterne i den forbindelse, og disse kan variere alt efter fragtoperatør, procedurer eller krav i terminaler, og fra havn til havn. Containere uden en godkendt verified gross mass vil ikke blive læsset ombord.

Læs det nye kapitel i Solas’ containerregulativ her.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

10.05.2024SCM.dk

Otte ambitiøse bud på seriøs grøn omstilling

10.05.2024SCM.dk

Containerskibs-flåder vokser med rekordfart

10.05.2024TrueCommerce

Sponseret

Er du klar til e-fakturering i Rumænien?

08.05.2024SCM.dk

Danfoss vil uddanne danske leverandører i ESG

08.05.2024SCM.dk

Udvikling er et nøgleord for ny logistikchef

08.05.2024TrueCommerce

Sponseret

Vil du vide mere om PEPPOL?

07.05.2024Descartes

Sponseret

Descartes opkøber irsk virksomhed inden for told- og RFID-løsninger

07.05.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachsers nordiske 2023-resultat præges af fremtidssikring

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Spare Parts Engineer

Vil du kombinere din passion for tekniske produkter med din erfaring inden for salg af reservedele? Har du enestående erfaring inden for kundeservice, samt er du stærk i opbygning og vedligeholdelse af stærke kunderelationer? Så er det dig, vi søger til vores dynamiske Spare Parts team!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup