Nyudvidet Panamakanal vil optrappe øst-vestslaget i USA

Åbningen af den udvidede Panamakanal nærmer sig og selvom Vestkysten fortsat vil være hurtigste destination for containerskibe, vil det for mange være billigst at sætte kursen mod Atlanten. Konkurrencen mellem øst og vest vil bunde i, hvad der er vigtigst; tid eller penge?

Panamakanalen er i fuld gang med at blive udvidet så større og flere containerskibe kan passere. Det vil højst sandsynligt føre mere shipping forbi USA. Men hvad vil det betyde for De Forenede Staters interne konkurrence?.

29.02.2016

SCM.dk

Udvidelsen af den for shippingbranchen essentielle Panamakanal er længe ventet. Projektet vil nemlig gøre det muligt for flere og større skibe at benytte ’smutvejen’ og dermed gøre det nemmere og billigere for store containerskibe – fra blandt andet Mærsk – at sejle fra Østasien til den amerikanske vestkyst.

Læs også: Åbningen af udvidet Panamakanal udskudt

I slutningen af 2015 lavede Boston Consulting Group og C.H. Robinson en undersøgelse af konsekvenserne af de ændrede forhold, informerer Supply Chain 24/7. I rapporten bliver der analyseret på, hvor stor en andel af handelsskibe, der med udvidelsen af den centrale kanal vil smutte til øst i stedet for vest. Undersøgelsen blev lavet med adgangspunkt i forskellige økonomiske scenarier.

Hurtigt eller billigt?
Resultaterne i rapporten viser blandt andet, at selvom Vestkysten altid vil være den hurtigste handelsrute fra Asien til Amerika, vil Østkysten blive en langt større konkurrent og tage en betydelig markedsandel, da det for mange rederier og shippingfirmaer vil være billigst at søge østpå. Ud fra de forskellige scenarier viste rapporten, at markedsskiftet kan blive på op til 10 procent.

Et skift på 10 procent i markedsandelen er en stor forandring og vil medføre fundamentale ændringer for forsyningskæderne, skriver Supply Chain 24/7.

Det er særligt de største østkysthavne – New York-New Jersey, Savannah, Charleston og Norfolk – der vil få større del i markedet.

Læs også: Suez og Panama omdannes til distributionshubs

Men selvom Vestkysten må give slip på en del af markedet, betyder det ikke, at de vestlige, amerikanske havne vil opleve nedgang i handlen. Ifølge rapporten vil Vestkysten opleve vækst, da den indgående containertrafik generelt vil stige.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

Emballage skal indberettes inden den 31. august

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

15.04.2024SCM.dk

Net zero mål for CO2 er problematiske for mange virksomheder

12.04.2024SCM.dk

Industrivirksomhed vender ESG-krav til fordel

11.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

CSRD - hvem, hvad, hvor og hvordan?

11.04.2024SCM.dk

Ny retspraksis i Europa: Klimabeskyttelse som menneskeret

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle