Pressede lastbilchauffører får ikke flere p-pladser i ny infrastrukturaftale

Siden 2010 er trafikken steget med 11 procent, men rastepladsernes parkeringspladser for lastbiler er ikke blevet udvidet i takt med udviklingen. Transportbranchen er skuffede over, at regeringen og Dansk Folkeparti ikke har afsat penge til nye p-pladser i den nye infrastrukturplan. Vi afventer resultatet af en ny regel, lyder det fra transportministeren.

Der mangler parkeringspladser til lastbilerne på de danske rastepladser, sådan lyder meldingen fra transportbranchen, der er skuffede over, at der ikke er afsat penge til at lave flere i den nye infrastrukturaftale. Arkivfoto..

02.04.2019

SCM.dk

Lastbilchaufførerne mangler parkeringspladser på rastepladserne, lyder meldingen fra flere brancheorganisationer og vognmænd. Det betyder, at flere vogne bliver parkeret ulovligt uden for de afmærkede lastbilbåse, og det medfører både bøder og svære valg om køre/hviletider.

Læs også: Rastepladserne mangler i aftalen om investeringer i infrastrukturen

Men i regeringens og Dansk Folkepartis nye infrastrukturaftale på 112,7 milliarder kroner, er der ikke afsat nogen penge til nye parkeringspladser på rastepladser. Og det skuffer transportbranchen, skriver DR.

”Nu laver vi forhåbentlig endnu flere veje, hvilket er godt, men vi skaber et endnu større problem på de bestående rastepladser, hvis vi ikke lader parkeringsfaciliteterne følge med på dem også”, siger Jørn-Henrik Carstens, politisk chef i brancheorganisationen for den danske vejgodstransport, ITD, til Public Service på P1.

Trafikken er steget med 11 procent siden 2010, men der er kun blevet lavet nye parkeringspladser til lastbiler i forbindelse med anlæggelsen af to nye rastepladser på Silkeborgmotorvejen.

Afventer resultat af ny 25-timers regel
Regeringen og Dansk Folkeparti vil overvåge effekterne af, at det nu kun er tilladt at parkere lastbiler i 25 timer, en ny regel der trådte i kraft den 1. juli 2018. Det skriver de i den nye investeringsplan.

”Hvis vi får dem væk, der holder i længere tid end 25 timer og optager en plads i rigtig lang tid, så kan det jo være, at der er pladser til de andre, der holder deres lovlige hvil i stedet”, siger transportminister Ole Birk Olesen (LA).

Men det er ikke godt nok, mener administrerende direktør Martin Aabak i brancheforeningen Danske Speditører:

”Vi var kede af at konstatere, at man havde reduceret problemstillingen til en bemærkning på side 37 om, at regeringen og Dansk Folkeparti snarest ville vurdere behovet. Et behov, som vi jo helt åbenbart allerede kan konstatere, er der ude i den rigtige verden”, siger han til dr.dk.

Reglen medfører flere bøder
ITD's politiske chef, Jørn-Henrik Carstens, mener, at problemet er blevet større med 25-timersreglen.

Organisationen får næsten dagligt henvendelser fra chauffører, der har fået en bøde, fordi de har parkeret ulovligt for at overholde deres køre/hviletider, forklarer han.

”Chauffører, der kommer til en rasteplads, hvor der ikke er plads, står med et fuldstændig urimeligt valg: Skal de overtræde køre/hviletidsbestemmelserne og køre ud og lede efter et sted at holde, eller skal de overtræde parkeringsbekendtgørelsen. Det er simpelthen ikke rimeligt, at vi giver dem den opgave, for der er ikke nogen fornuftig løsning på det”, siger han til dr.dk.

Fra den 1. januar til den 4. februar er der blevet udstedt 1.009 parkeringsbøder til ulovligt parkerede lastbiler. I sidste halvår af 2018 blev der i gennemsnit uddelt 85 bøder om måneden. Derudover er bødetaksten firdoblet for lastbiler fra årsskiftet, så det en parkeringsbøde nu koster 2.040 kroner.

Frustrerede vognmænd må ty til naturen
Og vognmændene selv er godt trætte af situationen.

”Det er sgu for dårligt. Det er rent ud sagt for dårligt”, siger Ronald Damgaard, der er selvkørende vognmand fra Varde, til dr.dk.

Før 25-timersreglen blev indført, var der ikke lige så meget kontrol med parkeringspladserne på rastepladserne, og lastbilchaufførerne parkerede ulovligt på kryds og tværs. Men parkeringsvagterne, der er sat ind for at holde øje med 25-timersreglen, udskriver bøder til ulovligt parkerede lastbiler

”Jeg er enig i, at man ikke skal gøre noget ulovligt, men så skulle vores politikere have tænkt sig om. Vi (vognmændene, red.) har adviseret politikerne om, at når man indførte 25-timersreglen, ville vi miste en masse parkeringspladser, hvor vi kunne holde "ulovligt" før”, siger Ronald Damgaard til dr.dk.

Han må i stedet holde rundt om på rastepladser langs mindre veje eller i industriområder. Steder, hvor der sjældent er opsat toilet- og badefaciliteter.

”Det værste er jo snart, at folk ikke kan komme på wc. Men så må vi jo træde af på naturens vegne, der er ikke andet for. Jeg har en ekstra pakke med fire køkkenruller i. Hvad skal jeg ellers gøre?”, spørger han retorisk.

Kan finde penge i puljer
I infrastrukturaftalen er der afsat forskellige puljer, herunder 1,5 milliarder kroner til bedre fremkommelighed, tilgængelighed og trafiksikkerhed. Penge, der potentielt kan bruges til flere parkeringspladser.

”Vi vurderer løbende, om vi skal udvide kapaciteten. Hvis beslutningen bliver, at det skal vi, og undersøgelserne viser, at der er et behov, vil vi selvfølgelig også finde pengene til det”, siger Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, til DR.

Læs også: Dansk Industri vil fremtidssikre infrastrukturen

På hverdage er der flere lastbiler parkeret, end der er lovligt plads til, på knap to ud af tre rastepladser langs motorvejene, viser den seneste kapacitetsmåling.

- SDN

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

10.05.2024SCM.dk

Otte ambitiøse bud på seriøs grøn omstilling

10.05.2024SCM.dk

Containerskibs-flåder vokser med rekordfart

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

01.05.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

Fuldt automatiseret produktionsanlæg med fejlfri vision

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Spare Parts Engineer

Vil du kombinere din passion for tekniske produkter med din erfaring inden for salg af reservedele? Har du enestående erfaring inden for kundeservice, samt er du stærk i opbygning og vedligeholdelse af stærke kunderelationer? Så er det dig, vi søger til vores dynamiske Spare Parts team!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser og meget mere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup