Returlogistik er både forretning og miljø

Den danske øl- og læskedrikkebranche har med Dansk Retursystem et glimrende – og sjældent - eksempel på, at systematisk returlogistik giver store gevinster for både forretning og miljø. Det vil Dansk Retursystems nye adm. direktør Lars Krejberg fortælle mere om på Den Danske Logistikkonference den 28. oktober.

Dansk Retursystem har skabt en forretningsmæssig og miljømæssig bæredygtig forretningsmodel for returflow af de materialer, der indgår i øl- og læskedrikkeprodukterne. Foto: Dansk Retursystem A/S..

01.09.2014

SCM.dk

Om Dansk Retursystem

Dansk Retursystem genanvender engangsemballager i plast, glas og metal. Efter sortering og optælling sendes emballagerne til bearbejdning og genanvendelse. Materialerne indgår i produktionen af primært nye dåser og flasker.

I 2013 indsamlede virksomheden for eksempel aluminium svarende til produktionen af cirka 439 millioner nye dåser. I 2013 omsatte Dansk Retursystem for 1.561 millioner kroner.

Tre millioner emballager bliver dagligt hentet af Dansk Retursystem A/S’ 165 lastbiler. Systemet er et fællessystem for hele branchen med en returprocent af emballager på foreløbig 89 procent.

Fordelen ved et fælles branchesystem er, at det bliver nemmere at undgå ineffektive ø-løsninger og derved en masse spild. Returemballagen bliver genbrugt på samme niveau uden at tabe materialeværdi – altså et ægte bæredygtigt genbrugskoncept. Der er tale om både økonomiske og miljømæssige gevinster her.

Returlogistik og forretningsmodel
Dansk Retursystem er en sjældenhed, idet meget få brancher eller virksomheder formår at etablere en forretningsmæssig og miljømæssig bæredygtig forretningsmodel for returflow af de materialer, der indgår i produkterne. Oplagte spørgsmål lyder: Hvorfor skal den fremadrettede kæde diktere returkæden? Hvorfor går produkter kun én vej i flowet? Hvorfor går materialer ikke retur, når varens levetid er overstået? Hvorfor er så få virksomheder i stand til at etablere en fornuftig forretningsmodel for returflowet?

Opfattelsen af returlogistik i virksomhederne ser generelt ud til at være, at det omfatter håndtering af fremmedelementer og ikke er tænkt med i den fremadrettede forsyningskæde. Det var i hvert fald konklusionen på kandidatafhandlingen "Business opportunities in reverse logistics" af Jan Pedersen og Kasper From-Nielsen fra Syddansk Universitet.

950 millioner emballager
Dansk Retursystem A/S blev grundlagt i 2000 af bryggerierne i samarbejde med dagligvarehandlen. Virksomheden er reguleret af Miljøministeriet og har to hovedopgaver:

  • at indsamle engangsemballage til genanvendelse, og
  • at nedbringe butikkernes omkostninger ved at modtage og sortere de tomme flasker og dåser fra pantbelagte drikkevarer.

Virksomheden er en privatejet, non-profit virksomhed, og har af Miljøstyrelsen indtil udgangen af 2019 fået tildelt eneretten til at drive det danske pant- og retursystem gennem en politisk vedtaget bekendtgørelse.

Virksomhedens omkostninger til at drive dette system bliver dækket af gebyrer, som betales af producenter og importører af pantbelagte drikkevarer.

I 2009 afleverede de danske forbrugere godt 640 millioner tomme emballager fra pantbelagte drikkevarer. Det tal er steget til 950 millioner i 2013 - en stigning som blandt andet skyldes, at flere større tapperier skifter fra genpåfyldelige plastflasker til engangsplastflasker. 

Emballagerne kommer fra de 700 producenter og importører, der har tilmeldt sig Dansk Retursystem A/S. De har tilsammen registreret næsten 20.000 forskellige pantbelagte drikkevarer, som kan returneres via cirka 16.000 butikker, restauranter, caféer, institutioner, kontorer m.m.

Lars Krejberg er ny adm. direktør for Dansk Retursystem A/S og han har store forventninger til, at retursystemet bliver endnu større, mere effektivt og mere innovativt. Foto: Dansk Retursystem A/S..

Løbende forbedringer og innovation
Lars Krejberg blev ansat som ny adm. direktør den 1. april 2014 og kommer med ledelsesansvar for it, logistik og udvikling i Carlsberg samt COO i elbilvirksomheden Better Place som baggrund. Han har store forventninger til, at retursystemet både bliver større, mere effektiv og mere innovativt:

”På en 10 års bane forventer jeg, at vores volumener bliver væsentlig større. Vi skal løbende optimere vores processer med automatisering, ruteplanlægning, mobile it-løsninger etc., og så skal vi hele tiden udtænke nye smarte løsninger, der kan gøre livet lettere for vores interessenter og os selv”, fortæller han og tilføjer:

”Vi har for eksempel implementeret en ny pantstation, der er en helt ny indsamlingsstation, hvor slutforbrugere kan aflevere alle typer emballager i sække og modtage betaling på deres dankort. Vi skal også tænke nye løsninger i forbindelse med e-handel, som er den nye store salgskanal. Her er det selvfølgelig ikke rimeligt, at butikkerne skal bære en del af byrden; der skal nye løsninger på banen”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle