RFID: Mirakelkur eller spild af tid?

Da RFID først kom på banen i detailsammenhæng for ca. 10 år siden, blev teknologien af nogle ført frem som noget lig Lucky Luke-karakteren Doc Doxeys magiske eliksir, der efter sigende kurerer alt.

Et eksempel er Moods of Norway, det norske tøjmærke og detaillist, som har oplevet stor effektivisering af intern logistik, lagerstyring og nethandel ved at bruge RFID-tags.

Moods of Norway og GS1 Norway iværksatte i 2013 et pilotprojekt, som var så succesfuldt, at man i august 2014 begyndte arbejdet med en total implementering af RFID i alle kædens butikker. Dette arbejde afsluttedes allerede med udgangen af september samme år, og man har lige siden videreudviklet systemet – og høstet fordelene.

100% nøjagtigt lageroverblik – på en brøkdel af tiden

Blandt resultaterne kan nævnes, at Moods of Norways butikker oplevede, at man nu kunne tjekke lagerbeholdningen på én time – noget der førhen tog 30 timer. Derfor kan butikkerne nu tjekke lagerstatus hver uge.

I tillæg har introduktionen af RFID medført, at butikkerne oplever tæt på 100% nøjagtighed ift. lagerbeholdning. Til sammenligning oplever butikker uden RFID typisk en nøjagtighed på under 70%.

Webshoppen blev mulig

Den øgede kontrol af lagerbeholdningen gjorde det desuden muligt for Moods of Norway at åbne for online salg fra individuelle butikkers lagre. Tidligere ville dette ikke kunne have ladet sig gøre, da de enkelte butikker i kæden ikke havde tilstrækkelig viden om deres lager.

Kundeservice-fordele for store og små net-handlere

Moods of Norway er et godt eksempel på en virksomhed, som har oplevet markante forbedringer efter at have indført RFID i sin forsyningskæde. Moods of Norway er en større virksomhed, men størrelse er ikke et kriterie for at få glæde af RFID. Generelt ses det, at den øgede nøjagtighed i lagerbeholdning, som RFID medfører, gavner både store og små, særligt i forbindelse med nethandel.

”Hurtig leveringstid for mindre leverancer er det, som kunderne kræver, og det fordrer et stensikkert, real-time overblik over ens lager – og her giver RFID virksomhederne det nødvendige fundament, for at kunne sikre en optimal kundeoplevelse”, fortæller Mads Kibsgaard, Supply Chain Specialist i GS1 Denmark.

Kom i gang med jeres eget RFID-projekt

”GS1 leverer standarder for, hvordan RFIDtagging bør ske, og som medlemsorganisation er vi altid på udkig efter tiltag, der kan skabe værdi for vores medlemmer. Derfor vælger vi nu at sætte fokus på anvendelsen af RFID i forskellige industrier med det formål at informere vores medlemmer om mulighederne, som RFID bringer med sig”, fortæller Mads.

”Derfor har vi brug for medlemmer, som kunne tænke sig at udforske brugen af RFID i egen organisation. Vi vil derfor gerne opfordre medlemmer til at tage kontakt til os, hvis de fx har interesse for et RFID-projekt, har brug for sparring omkring emnet, eller blot ønsker er høre nærmere”, slutter Mads.

Vil du vide mere?

Kontakt Mads Kibsgaard, Supply Chain Specialist i GS1 Denmark på telefon 39 16 90 08 eller mki@gs1.dk

Læs mere på www.gs1.dk/rfid hvor bl.a. hele Moods of Norway casen findes.

Hvor mange stykker tøj kan man tjekke på 1 minut med henholdsvis stregkodescanning og RFID-tags?

Se svaret på denne video

Mere fra...

23.02.2023GS1 Denmark

Sponseret

Hvad har bilbatterier, brystimplantater, kaffekopper og flødeboller til fælles?

20.01.2023GS1 Denmark

Sponseret

Dansk Retursystem og GS1-stregkoder i unik kombination

22.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

Stregkoder kan guide danskerne gennem mærkningsjunglen

19.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

Ny undersøgelse: Smarte stregkoder minimerer madspild

15.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

GS1 sætter standarden på Frode Laursens 166.000 kvm. store logistikcenter

04.05.2022GS1 Denmark

Sponseret

- Målet er at få GRØD ud i hele verden