Robotter giver muligheder for supersygehuses logistik

Ny robotteknologi kan gøre logistikken og den interne transport lettere på de kommende supersygehuse. Men den skal være rigtigt sat op for ikke at blive en unødvendig udfordring, påpeger projektleder fra et af landets kommende supersygehuse.

Bispebjerg Hospital I Københavns nordvestkvarter er et af de hospitaler, der som kommende supersygehus er udset til at skulle anvende den nye robotdrevne logistik. Foto: Region Hovedstaden.

29.09.2015

SCM.dk

I flere af de nye, såkaldte supersygehuse tester man robotter og automatiserede logistiksystemer. Til intern transport af medicinsk udstyr, arbejdstøj etc. kan en fuldautomatisk robotløsning på sigt vise sig yderst givtig for hospitalerne

Læs også: Rekord antal robotter i danske industrivirksomheder

Alligevel kan de på den korte bane blive en udfordring for transporten på hospitalet og i værste fald tage unødvendigt meget plads. Det gælder i hvert fald ét af de systemer, der har været i test, skriver Ingeniøren.

For selvom automatiske transport- og logistiksystemer burde være en ideel løsning for hospitalerne, kritiseres en løsning fra IHL (Intelligent Hospitalslogistik) af de ingeniører, der er med i byggeprocessen for de nye hospitaler.

System kan ikke klare alt
”Det virker, som om nogen har fået en god idé, og så er de gået i gang med at lede efter et problem, som de kunne løse med den”, siger projektleder Hans Harding Møller fra Bispebjerg Hospital, der som kommende supersygehus står over for en kraftig om- og udbygning over de næste 10 år.

Projektet er støttet med 12 mio. kr. fra Markedsmodningsfonden, og tanken med systemet er, at man skulle spare plads og gøre arbejdsgangen lettere og mere overskuelig.

Med IHL-systemet bliver alle hospitalernes produkter placeret i lige store kasser, som bliver transporteret rundt med robotter placeret i kælderetagerne, hvilket skulle sænke transporttiden på hospitalerne betragteligt. Alligevel kan det ikke rumme den voksende mængde af særligt operationsprodukter, der fylder mere og mere.

”Systemet kan måske klare 80 procent af dit logistikbehov, og så skal du have et andet system til de resterende 20 procent. Grundinvesteringen i det andet system vil belaste businesscasen for IHL, så man får en noget anstrengt økonomi”, siger Hans Harding Møller til Ingeniøren.

Han påpeger, at idéen med at transportere varer mellem de forskellige afdelinger kan vise sig vanskelig. Personalet er eksempelvis bekymrede over den potentielle smittefare ved for stor udveksling mellem de forskellige afdelinger med vidt forskellige sygdomstyper.

Mange muligheder i fremtiden
Grundlæggende understreger projektleder for kommunikation ved Nyt Hospital og Ny Psykiatri Bispebjerg, Karen Grønkjær Kjeldsen, dog overfor scm.dk at man generelt er optimistiske omkring robotteknologiens muligheder på sigt.

Projektleder Kristian Bille fra Herlev Hospital er ligeledes optimistisk. For selvom systemet ikke kan bruges til al transport, er der også fordele i IHL-projektet.

”Systemet giver et konstant opdateret overblik over varelageret. Og hvis der mangler noget på en afdeling, kan det hentes fra en kasse, der egentlig ligger ved en anden afdeling, i stedet for at man skal bestille noget fra en leverandør”, siger han.

Læs også: Robotter bliver stadig mere udbredte

Overfor scm.dk præciserer Kristian Bille desuden, at selvom IHL-systemet ikke kan stå alene, så er det et godt grundlag for kommende processer i forhold til øget automation på området.

Generelt understreger han derudover, at man på Herlev Hospital har store forventninger til en fremtid med øget brug af robotteknologi, i særdeleshed AGV'er, i den fuldautomatiske service- og logistikbygning, der lige nu er under opførelse, og som ventes i drift i 1. halvår 2016.

-AK

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

18.03.2024SCM.dk

Containerskib vælter tre kæmpekraner

18.03.2024SCM.dk

Odense Robotics StartUp Fund er blandt Europas bedste

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

10.10.2023SCM.dk

Planlægning er blevet både vigtigere og vanskeligere

Jobmarked

Se alle

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
RELEX Solutions
Webinar
The future of consumer goods supply chain planning

Join us for an exclusive online event that will introduce the new RELEX end-to-end supply chain planning solution capabilities for consumer goods companies.

Dato

07.02.2024

Sted

On-line

RELEX Solutions
Webinar
RELEX Next

Deltag til vores årlige online begivenhed RELEX Next. Her vil du høre alt om RELEX’ nyeste løsninger, samt erfaringer fra virksomheder, der allerede bruger dem succesfuldt. At følge med udviklingen er afgørende for detailhandlens succes. Under RELEX Next vil vi dykke ned i kritiske branchetemaer for at undersøge, hvordan hurtigt skiftende forbrugsvaner, supply chain disruptions og økonomisk usikkerhed understreger behovet for intelligent detailplanlægning - og hvorfor det er vigtigere end nogensinde før. Se hele agendaen på linket.

Dato

15.02.2024

Tid

14:00

Sted

On-line

Oracle Danmark A/S
Webinar
How to turn the ESG reporting challenge into benefits

The ESG reporting is a rapidly changing and challenging landscape. We see the importance in helping to navigate in these changes and supporting organisations in their sustainability efforts.

Dato

19.03.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Oracle Danmark A/S
Konference
2024 OTM User Conference Europe

The OTM SIG Board proudly organises an OTM User Conference in the Amsterdam Marriott Hotel on 20-22 March 2024, which is the 12th OTM event in Europe to better serve the region. Key representatives from OTM Strategy and Development will attend this conference, and various partners in OTM’s ecosystem will sponsor. This conference is an addition to the yearly OTM conferences in America and APAC.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Amsterdam Marriott Hotel

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Økonomisk analyse

Bliv skarpere på økonomisk analyse og de økonomiske dynamikker i organisationer. På dette kursus, som også er et diplommodul, er der fokus på generel investerings- og finansieringsteori, inklusive virksomhedens (organisationens) årsberetning og den bagvedliggende lovgivning.

Dato

20.03.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup