Royal Copenhagen minimerer underskuddet

Forbedringer i Royal Copenhagens supply chain har haft afgørende betydning for, at et massivt underskud i 2009 er barberet kraftigt ned.

Royal Copenhagen har i dag 600 ansatte, heraf 70 funktionærer og 60 timelønnede i Glostrup, resten i Asien. Foto: Royal Copenhagen..

20.08.2012

SCM.dk

Lotte Wamberg har været supply chain chef i Royal Copenhagen siden 2010. Foto: Royal Copenhagen..

Siden 1775 har Royal Copenhagen fremstillet porcelæn i alle afskygninger, fra tallerkener og kopper til juleplatter og figurer. For mange er virksomheden, på linje med Carlsberg og Lego, noget af det mest danske, vi har. Men finanskrisen ramte i 2009 Royal Copenhagen hårdt med et underskud på knap 113 millioner kroner, hvilket satte yderligere skub i udflytningen af produktionen.

Allerede i 2004 startede Royal Copenhagen en fabrik op nord for Bangkok i Thailand, og i juni næste år vil udflytningen være fuldt indfaset. Dermed vil der være en snes timelønnede tilbage på dansk jord, der skal producere Flora Danica-stellet og fungere som kompetencemedarbejdere, der lærer thaierne op i det gamle håndværk.

Global supply chain direktør i Royal Copenhagen Lotte Wamberg lægger ikke skjul på, at det har været en turbulent tid, siden hun kom til virksomheden i 2010. Siden underskuddet i 2009 er det blandt andet forbedringerne i supply chain, der har medvirket til, at underskuddet i årsregnskabet for 2011 er barberet ned til små to millioner kroner. Samtidig er driftsresultatet det bedste, virksomheden har leveret i ti år.

Da Supply Chain Magasinet møder Lotte Wamberg i Royal Copenhagens hovedsæde i Glostrup, fastslår hun hurtigt, at udflytningen til Thailand er et spørgsmål om overlevelse.

”Vi kan simpelthen ikke få økonomien til at hænge sammen, hvis vi kun producerer i Danmark”, siger Lotte Wamberg og fortæller, at det har været forsøgt at finde en model, hvor mere af produktionen kunne bevares herhjemme.

Udflytning tager tid
Den igangværende udflytning giver flere udfordringer inden for supply chain, hvor det i første omgang har handlet om øge kapaciteten på fabrikken i Thailand, der er blevet udvidet i to omgange, senest i foråret, så fabrikken nu er på 10.000 m2 og har 330 medarbejdere. Udvidelserne er foregået i et roligt tempo, da det tager sin tid at lære thaierne det gamle håndværk.

At Royal Copenhagen tilbage i 2004 valgte Thailand som produktionssted, hænger sammen med, at thaierne er malerteknisk meget dygtige, og at landet har en lang, stolt tradition for at fremstille porcelæn. Og naturligvis at lønniveauet er et ganske andet end i Danmark.

Lotte Wamberg er ikke i tvivl om, at bevægelsen fra at tænke i siloer til et tillidsfuldt samarbejde på tværs i organisationen, er afgørende for, at Royal Copenhagen har fået bragt virksomheden på rette kurs. Foto: Royal Copenhagen..

Hvilke udfordringer giver det dig, at produktionen foregår i Thailand?
”I forhold til udvikling af nye produkter designer og udvikler vi stadig alle vores produkter i Danmark, og det bliver der ikke ændret på. Når vi skal produktionsmodne nye produkter, foregår det fremover kun i Thailand, og det kræver en anden tilgang, end når produktionen ligger dør om dør.”, siger Lotte Wamberg.

Made in Thailand
At størstedelen af porcelænet i dag produceres i Thailand, betyder også, at Made in Denmark er ændret til Made in Thailand, hvilket har givet henvendelser fra kunder. 

”Mange tror stadig, at vi producerer i Danmark, men vi fortier ikke, at det ikke længere er tilfældet. Det er vigtigt at understrege, at vi ikke går på kompromis med kvaliteten, og at vi har gjort alt, hvad vi kan for at videregive håndelaget til thaierne. Men vi kan ikke eksistere på længere sigt, hvis ikke vi flytter produktionen. Det er en ren timelønsbetragtning, og de øgede transportomkostninger, når produkterne skal fragtes fra Thailand til Danmark betyder intet i den sammenhæng”, siger Lotte Wamberg.

Hun mener ikke, at Royal Copenhagen har mistet kunder på udflytningen, men nogle er skeptiske, og derfor prioriteres det, at baggrunden for beslutningen bliver forklaret bedst muligt.

”Vi forsøger at lukke ned i Glostrup så ordentligt som muligt og hjælpe medarbejderne videre, for eksempel med tilbud om efteruddannelse. Vores medarbejdere er dygtige og loyale, og det er derfor vigtigt, at vi som virksomhed støtter deres overgang til et nyt professionelt virke. Vi har fra starten valgt at være åbne om vores udflytning, og vi har gjort meget ud af at fortælle både internt og eksternt, at det ikke bare er fordi, at vi vil tjene flere penge, men at det handler om, at vi skal overleve som virksomhed”, siger Lotte Wamberg.

Styrket sammenhængskraft
Et andet forhold, som Lotte Wamberg har sat sit præg på, er at skabe en bedre sammenhæng mellem markedsdelen og supply chain, der i modsætning til tidligere er i konstant dialog.

På hovedsædet i Glostrup har ledelsen, der i de seneste år har fået nye folk på flere poster, indført et fast onsdagsmøde i det såkaldte ”war room”, hvor alle bliver opdateret på, hvordan de forskellige dele af forretningen kører. Et af formålene er at hindre grimme overraskelser som eksempelvis leveringssvigt, som der tidligere var mange af, fortæller Lotte Wamberg. Der er i dag en tæt forbindelse mellem efterspørgslen på markederne og supply chain, hvor forecast på de vigtigste produkter, såsom kampagnevarer, styrer produktionen.

”I starten var der nok nogen, der syntes, at det var lidt bøvlet og mente, at vi bare kunne have nok varer på lager. Vi har stadig et bufferlager, men hele vores produktion er i dag baseret på, hvad markederne siger, at de kan sælge. På den måde er vi langt mere på forkant end tidligere, for eksempel på nye produkter, hvor vi har et års fremsyn”, siger Lotte Wamberg.

Siloerne er revet ned
Lotte Wamberg er ikke i tvivl om, at bevægelsen fra at tænke i siloer til et tillidsfuldt samarbejde på tværs i organisationen, er afgørende for, at Royal Copenhagen har fået bragt virksomheden på rette kurs.

”Der har været stor udskiftning i ledelsen, men ikke i den øvrige organisation, og der er løbet stærkt for at få skuden rettet op” siger Lotte Wamberg, der dog fremhæver, at meget stadig kan forbedres.

”Vi skal være mere proaktive over for vores kunder og gå i dialog om leveringsforbedringer”, siger hun.

Også på it-siden er der plads til at gøre tingene bedre. Lotte Wamberg fortæller, at styring via excel-ark har været fremherskende, men at man nu er ved at implementere nye systemer, blandt andet til styring af kapaciteten på malere, ovne og råvarer på fabrikken i Thailand. Optimering af cost er også på den aktuelle dagsorden.

Om Lotte Wamberg

Lotte Wamberg har været supply chain chef i Royal Copenhagen siden 2010.

Tidligere har hun været direktør for Legoland i henholdsvis Billund og Tyskland og senest direktør for WeightWatchers i Norden.

Bred tilgang
I det hele taget har Lotte Wamberg, der med egne ord har en supply chain baggrund, der var noget rusten, da hun kom til virksomheden, en bred tilgang til udfordringerne. Hun mener, at det er en fordel for organisationen, at hun ikke er ensporet i sine løsninger, og hun beskriver sin rolle som fortaler for samarbejde og åbenhed.

”Det er jo ikke raketvidenskab, jeg beskæftiger mig med – det handler om at finde ud af, hvordan organisationsmekanismen fungerer og få processerne til at hænge sammen på tværs”, siger Lotte Wamberg. Selv om arbejdet i praksis er uddelegeret til flere projektledere, er hun i detaljen med at bygge en stærk bro til Thailand samt medarbejderkommunikationen.

Supply chain-strategien i Royal Copenhagen for de kommende år handler om at fintune de processer, der er igangsat, samt at bevare disciplinen med hensyn til konstante forbedringer. Øverst på Lotte Wambergs dagsorden er, at it- og styresystemerne i Thailand skal helt på plads og dernæst skal distributionsstrukturen have et eftersyn, så nye produkter kan nå hurtigere ud på markederne.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

25.04.2024SCM.dk

Houthierne har genoptaget angreb - Maersk-skib var mål

25.04.2024SCM.dk

Nyt intelligent værktøj udregner klimadata for elektronikprodukter

11.04.2024SCM.dk

Mange millioner skal hjælpe med at sige farvel til affald

04.04.2024SCM.dk

Ny rapport afslører barrierer for en cirkulær tekstilindustri

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

20.03.2024SCM.dk

Solceller på fabrikstag slukket på 8. måned

19.03.2024SCM.dk

Ny EU-aftale om bæredygtig emballage og mindre emballageaffald

15.03.2024SCM.dk

Så er det slut med Bladt Industries

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle