Sådan styrer du flow af varer med begrænset holdbarhed

Lager- og indkøbsstyring af varer med begrænset holdbarhed kan være en stor udfordring. Der er som udgangspunkt god økonomi i volumenindkøb. Men gevinsten forsvinder hurtigt, hvis varen ikke bliver solgt i tide og må kasseres. Det er samtidig vitalt at have varen på hylden, når efterspørgslen er der. Ja, det er ikke så nemt.

Varer med begrænset holdbarhed stiller skrappe krav til indkøbs- og lagerstyringen af produkterne. Arkivfoto..

26.09.2022

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I mange brancher har varer en begrænset holdbarhed. Fødevaresektoren er det mest åbenlyse, men også mange andre sektorer inden for farmaceutiske og kemiske produkter er påvirket af varernes begrænsede holdbarhed. Det skaber store udfordringer for indkøbs- og lagerstyringen af produkterne. Der er på den ene side god økonomi i at købe stort ind og konsolidere varer på et centrallager. Der er på den anden side dårlig økonomi i at kassere varer, der ikke kunne sælges inden for ’best-before’ eller use-by date” datoen. Der er endvidere dårlig økonomi i ikke at have varen på lager, når efterspørgslen er der. Så det bliver hurtigt en kompleks udfordring at planlægge og styre vareflowet for varer med begrænset holdbarhed.

Det har Implement Consulting skrevet en koncentreret fagartikel eller hvidbog om. Den hedder ”5 steps towards differentiated shelf life planning and execution”, som kan hentes ved at søge på titlen på implementconsulting.com.

Implement Consultings fremgangsmåde arbejder med en kombination af to definitioner af ’shelf life planning and execution’. Nemlig:

1. Shelf life planning – som er styringen af balancegangen mellem risikoen for kassationer ved for store indkøbsmængder og risikoen for tabt salg ved restordrer.

2. Shelf life execution – som handler om at producere den rette mængde på den rette tid og i den rette rækkefølge, så det er muligt proaktivt at imødekomme efterspørgslen.

Fokuser på kundens krav
Konsulenterne fremhæver, at en nøgle til at styre det levetidsfølsomme vareflow er at differentiere mellem ”best-before-date” eller ”use-by-date” og ”minimum required shelf life”, som mange B2B-kunder opererer med. Det sidste begreb er den holdbarhedstid, som mange B2B-kunder stiller krav om, når varen rammer deres lagerhylder. Når et produkt bliver produceret, har det måske 25 dages holdbarhed. Men en detailkunde, der sælger produktet, stiller måske krav om mindst 15 dages holdbarhed, som detailvirksomheden skal bruge for at få solgt produktet til slutkunden.

Læs også: Dagrofa forbedrer arbejdsmiljø og økonomi på ferskvarelager

Fem trin til styr på levetiden
Implement Consulting skitserer i metoden en fremgangsmåde baseret på fem faser eller trin. De består af:

1. Forstå din ’shelf life’ proces og analyser effekter samt konsekvenser – det sker ved at kortlægge forsyningskæden og identificere grundårsager til udfordringerne.

2. Opstil klare prioriteringer – det sker ved at gennemføre segmenteringer af shelf life risici.

3. God planlægning kan ikke redde dårlig eksekvering – her fokuserer I på flow og den tværfunktionelle eksekvering.

4. Opbyg proaktivitet og planlæg fremadrettet – det sker ved at indføre rapporteringer og varsler.

5. Sæt it-kraft til jeres ’shelf life’ proces – det sker ved at tilpasse jeres planlægningssystem(er) til en differentieret planlægning af shelf life.

Se uddybning af de fem faser i hvidbogen ”5 steps towards differentiated shelf life planning and execution”. Konsulenterne fremhæver, at der er mange store fordele ved at få styr på denne komplekse manøvre. Det kan både styrke effektiviteten af forsyningskæden og samtidig fungere som et forspring i konkurrencen på markedet. Det kræver først og fremmest den rette proces og dernæst også de rette værktøjer til at understøtte processen.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om lagerstyring & materialehåndtering 2022

Relateret indhold

29.04.2024SCM.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

29.04.2024SCM.dk

Loven om ret til reparation passerer vigtig hurdle

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

19.04.2024WITRON Group

Sponseret

“Flexibility is the match-winner”

10.04.2024Tasklet Factory

Sponseret

Få styr på dit lager: Lagerchefens (gen)vej til succes

08.04.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Ny plukketruck er længe ventet

05.04.2024Swisslog

Sponseret

Inbjudan Webinar: Strategisk lagerautomation - 25 april

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle