Sanistål forbedrer kædereaktionen
Grossistvirksomheden har med enkle værktøjer og organisatorisk fokus forbedret varetilgængeligheden markant. Hør den fulde historie på Den Danske Logistikkonference den 31. oktober.
Sanistål er gradvist ved at genrejse sig som fugl Fønix af asken efter at have været hårdere ramt af finanskrisen end de fleste. Saniståls kunder blev hårdt ramt af krisen i 2008, og grossistvirksomheden blev dobbelt ramt, fordi den netop havde optaget lån og kastet sig ud i større investeringer for at løfte en ambitiøs vækststrategi, da krisen slog benene væk under markedet. Omsætningen dykkede med mere end 38 % fra 2008 til 2009. En effektiv turnaround proces har resulteret i et positivt driftsresultat på 65 mio. kr. i 2011, primært drevet af en lønsom omsætningsvækst på 13 % fra 2010 til 2011. Dette skete samtidig med store effektiviseringer i alle forretningsenheder, og en rentebærende gæld, der også falder støt.
Varetilgængelighed
Sanistål har fokus på lønsom vækst og konstant effektivisering, og en af logistikkens primære fokus er derfor høj varetilgængelighed. Målet er at:
• reducere nulbeholdningerne på først og fremmest højfrekvente varer
• forbedre leverandørers leveringskvalitet fra cirka indeks 100 til indeks 115, og
derved løfte varetilgængeligheden på de højfrekvente varer
”Vi går efter at vækste og få en større del af markedet. Det kræver selvfølgelig, at kunderne får den ønskede vare i rette mængde og i rette tid hver gang. Vi skal derfor sørge for, at vi har de rigtige lagerbeholdninger, og at leverandørerne leverer som aftalt og i samme takt som vores aftræk”, fortæller Stephan Schuler, supply chain manager.
Sanistål har til det formål formuleret to indsatsspor, hvor det ene fokuserer på at optimere leverandørperformance, og det andet fokuserer på at optimere indkøbsperformance.
Synliggør leverandørperformance
Sanistål har mere end 1.400 leverandører på det brede, lagerførte sortiment, og i det daglige indkøb er der omkring 1.000 indkøbslinjer om dagen; derfor var det en stor opgave at få overblik og prioritere indsatsen i forhold til afvigelser i leverandørperformance.
”Vi fandt ud af, at vores gennemsigtighed og rapporteringsfrekvens på leverandørernes leveringskvalitet var utilstrækkelig”, fortæller Stephan Schuler. Sanistål havde månedlige rapporteringer, og det var lidt af en overraskelse, da man hen over en periode målte, at mere end 40 % af restordrerne viste sig at være på meget højfrekvente varer. Det var forventet, at lavfrekvente varer med stor variation i salgsmønster var den primære årsag til restordrer ved leverandørerne, men det var ikke var tilfældet.
Sanistål implementerede derfor et dobbelt ABC-analyseværktøj, der ved hjælp af ganske få klik meget hurtigt giver de ansvarlige medarbejdere et præcist og opdateret overblik over hvilke leverandører, der overskrider leveringsfrist på hvilke varer.
”Vi udarbejder nu hver dag en top 20 over de største udsving i leveringskvalitet fra leverandørerne, og samtidig gennemgår vi status hver fredag. Vi ser på, hvor vi kan sætte ind med hvilke tiltag for at forebygge, at en bestemt leverandør eller en bestemt varegruppe fortsat vil være på top 20. Vi har mange forskellige muligheder for korrigerende handlinger, men det vigtige her er, at vi sort på hvidt synliggør status, så vi kan sætte ind de rigtige steder. Det er en stor forskel fra tidligere og giver gode resultater”, fortæller Stephan Schuler.
Centralisering af lagre
Sanistål reducerede i 2006-2008 lagerstrukturen fra 24 lokationer til to kæmpestore centrallagre i henholdsvis Billund og Taulov. Taulov-lageret er et nyopført og højt automatiseret stållager på 44.000 m2, mens Billund-lageret er på 55.000 m2 fordelt på 14 haller samt 45.000 udendørs m2. Centrallageret i Billund håndterer alle andre Sanistål-produkter end stål, hvilket omfatter cirka 65.000 varenumre inden for vvs, værktøj, maskiner, elteknik og varer fra den opkøbte beslagvirksomhed Carl F. Billund-lageret er indrettet i bygninger, der tidligere blev anvendt af Lego A/S – bygninger, der blev ledige i forbindelse med Legos strategiske beslutning om at flytte store dele af produktionen til udlandet. Distributionen er lagt ud til Danske Fragtmænd A/S.
Målstyring indkøbsperformance
Det brede lagersortiment i Sanistål består af mere end 65.000 varenumre inden for vvs, VA, værktøj, maskiner og elteknik, samt varer fra den opkøbte beslagvirksomhed Carl F. Det daglige indkøb er ansvarlig for selve styringen af lagersortimentet, og det er essentielt med en hurtig reaktion på afvigelser i salgsmønster og aftræk.
Derfor har Sanistål indført en teamtavle for det daglige indkøb. Teamtavlen opdateres dagligt og visualiserer målingen på fire vigtige parametre:
• varetilgængelighed
• servicegrad
• lagerbinding
• lageromsætning
”Vi har koblet målstyring sammen med et pointsystem og et bonussystem, som skal skabe incitamenter for indkøb til at løfte varetilgængelighed OG lageromsætning. Målstyringen er koblet sammen med den dobbelte ABC-analyse og klikrapporter, så det er meget nemt og hurtigt at blive klogere på en specifik afvigelse. Der er kort vej fra at registrere en afvigelse til viden og handling. Det var tidligere meget vanskeligere og langsommere”, fortæller Stephan Schuler.
Halvering af nulbeholdninger
Tiltagene har kun været i effekt i foreløbig 8-9 måneder, men Stephan Schuler er godt tilfreds med resultatudviklingen: ”Vi har næsten halveret nulbeholdninger på højfrekvente varer og løftet leverandørperformance fra cirka indeks 100 til foreløbig indeks 108. Vi kan endvidere konstatere, at leverandørperformance ligger stabilt, og det er næsten lige så vigtigt, fordi det giver os en mere forudsigelig verden med mindre varians at agere i”.
Den Danske Logistikkonference
Den 31. oktober 2012 afholder effektivitet.dk og IDA Produktion & Logistik Den Danske Logistikkonference. Konferencen vil også afsløre hvilken virksomhed, der modtager Den Danske Logistikpris 2012. Se program på www.logistikkonferencen.dk.
Bedre prognoser
Næste skridt i Saniståls arbejde med at forbedre varetilgængelighed handler om at forbedre salgsprognoserne og formidlingen af prognoser - eller forecasts, som salgs- og logistikfolk ynder at kalde dem – videre bagud i kæden til lager, indkøb og leverandører. ”Vi er i færd med at implementere et nyt forecast-system med integreret demand planner, så leverandørerne kan få endnu bedre data og bedre grundlag for at levere præcis de varer, vores kunder har brug for på de rette tidspunkter”, fortæller Stephan Schuler.
Den Danske Logistikkonference
Den 31. oktober 2012 afholder effektivitet.dk og IDA Produktion & Logistik Den Danske Logistikkonference. Konferencen vil også afsløre hvilken virksomhed, der modtager Den Danske Logistikpris 2012. Se program på www.logistikkonferencen.dk.