Sanistål skærper supply chain-styringen

Saniståls logistik har de seneste år været på en rejse, hvor alle sten er blevet vendt, og alle processer i dag er optimeret. Stor gennemsigtighed i alle aktiviteter og data giver et skarpt styringsgrundlag. Effekten er bedre kundeservice og lavere totalomkostninger.

Sanistål s centrallager i Billund servicerer 47 butikker tæt på kunderne med mere end 400.000 varelokationer. Foto: Sanistål..

20.04.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Supply chain manager Stephan Schuler og indkøber Tom Hummeluhr (th) ser på visualisering af forecast og indkøbsbehov i Slim4. Foto: Sanistål..

Stephan Schuler er supply chain manager og har været en nøgleperson i Saniståls logistikrejse. I dag har virksomheden opnået gennemsigtighed i og styrbarhed af alle niveauer og dimensioner i det komplekse vare- og informationsflow, der omfatter cirka 1500 leverandører og 62.000 varenumre på centrallageret i Billund. Lageret servicerer 47 butikker tæt på kunderne med mere end 400.000 varelokationer.

Høj servicegrad
"Vores prioriteter er at levere meget høj varetilgængelighed og servicegrad i leveringen til vores kunder. Det er de parametre, der kombineret med hensyn til omkostninger og lagerbinding styrer vores logistik", fortæller Stephan Schuler, der opsummerer Saniståls logistikmæssige værditilbud til markedet på denne måde:

"Vi samler de bedste produkter fra 1500 leverandører og pakker dem sammen i én effektiv forsyningskæde, der gør det nemt og omkostningseffektivt for vores kunder. Målet er, at vores kunder skal opnå lavere totalomkostninger i forsyningen og frigøre tid, så de kan blive endnu mere effektive og fokusere på deres kunder."

Sanistål har haft stort fokus på arbejdet med leverandørpræstationer og –udvikling samt lagerstyringen og optimeringen af det daglige indkøb.

I dag har Sanistål opnået gennemsigtighed i og styrbarhed af alle niveauer og dimensioner i det komplekse vare- og informationsflow. Foto: Sanistål..

Fokus på leverandørpræstationer
"Vi har finkæmmet aftaler med de fleste af vores leverandører, som både er baseret i Europa og Asien. Det er en stor og kompliceret leverandørbase, hvor transport og aftræksmønstre spiller en stor rolle. Vi er lykkedes med at skabe større afstemning mellem forventninger og reelle præstationer angående den leveringskvalitet, der er så vigtig for os, når vi skal sikre varetilgængelighed og høj leveringskvalitet for vores kunder. Vi har også sammen med leverandørerne spottet mange andre forbedringsmuligheder, som vi løbende arbejder på", siger Stephan Schuler.

"Vi sender mere end 250 indkøbsordrer om dagen til vores 1500 leverandører, og det er faktisk en proces, hvor der ofte sker afvigelser fra det ønskede. Det er derfor vigtigt for os at have et automatiseret værktøj, der hurtigt, effektivt og visuelt synliggør hvilke ordrer, der skal prioriteres. Nogle er vigtiger end andre for, at vi kan levere det ønskede til vores kunder, og det er vigtigt, at den prioriteringsinformation hurtigt bliver skubbet tilbage til indkøbere og leverandører. Det giver indkøberne mulighed for at foretage den rigtige prioritering, og leverandørerne kan se sort på hvidt, hvordan de præsterer, og hvor de kan forbedre sig", fortsætter han.

Optimering af det daglige indkøb
Leverandørerne modtager en egentlig efterspørgselsplan. De skal vide, hvad de kan forvente, og hvad de skal leve op til i den nærmeste fremtid, så der er god mulighed for at optimere indkøbet.

Efterspørgselsplanen er baseret på salgsprognoser på varenummerniveau. Salgsprognosen er ikke bare de sidste 12 måneders salgshistorik rullet frem. Det er også en tæt vurdering fra salgsorganisationen, der tager højde for udsving fra måned til måned. Det er markant meget mere præcist end en gennemsnitsbetragtning eller et rullende gennemsnit.

"Prognosen bliver præsenteret med visuelle virkemidler ved hjælp af værktøjet Slim4 fra Slimstock. Det giver vores indkøbere et meget bedre overblik end at skulle fokusere på endeløse talrækker. Prognosen giver vores indkøbere et glimrende værktøj til at arbejde proaktivt med løbende at sikre den rette varebeholdning", forklarer Stephan Schuler.

"Slim4 er sat op til at fokusere på de varenumre, der afviger og har uregelmæssige aftræksmønstre. Det omfatter 15-20 procent af vores daglige ordrelinjer, og de kræver så en særlig opmærksomhed fra indkøbernes side. De resterende 80-85 procent bliver indkøbt automatisk ud fra forud definerede indkøbsregler. Det sikrer, at vi bruger vores tid der, hvor der er brug for en kvalificeret manuel opmærksomhed", fortæller han videre.

<p>Målet er, at vores kunder skal opnå lavere totalomkostninger i forsyningen og frigøre tid, så de kan blive endnu mere effektive og fokusere på deres kunder </p>

Stephan Schuler, supply chain manager, Sanistål

Dobbelt ABC-vareklassificering
Sanistål arbejder med dobbelt ABC-vareklassificering, der danner basis for indkøbsreglerne. Den dobbelte vareklassificering sætter automatisk parametrene for de optimale lagerniveauer for langt de fleste varenumre hver eneste dag ud fra de nyeste informationer. 

For mindre end 1.000 ud af 62.000 varenumres vedkommende er der behov for manuelt at ændre sikkerhedslager-parametrene, fordi de opfører sig usædvanligt. Sanistål har desuden skærpet styringen af lige præcis den indkøbsmængde, der er optimal. Det sker på basis af den dobbelte ABC-klassificering kombineret med en beregning af omkostninger på aftrækket.

Omkostninger på aftrækket er varens lageromkostning og håndterings- samt ordreomkostning. Indkøbsafdelingen foretager ved hjælp af Slim4 en daglig beregning af indkøbsmængder for de forskellige varer, så indkøberne kan styre, at de køber den optimale mængde.

Daglig målstyring
Sanistål synliggør den daglige indkøbspræstation for indkøberne. Formålet er at sikre, at varerne leveres i forhold til de mål, der er sat. Der bliver særligt målt på varetilgængelighed og vareomsætningshastighed.

Læs også: Solar ryster supply chain posen

"Vi har rapporter for alle vores KPI’er, og det er nemt at undersøge de underliggende tal og rapporter. På den måde ved alle i indkøbs- og logistikafdelingerne om, vi gør det godt eller skidt. Det er meget motiverende for os alle, at vi efter hver arbejdsdag kan se om, vores arbejde har gjort en forskel den dag", siger Stephan Schuler og supplerer:

"Effekten er, at vores præstationer i det daglige indkøb er stabiliseret på et meget højt niveau."

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle
Dansk Standard
Webinar
Online morgenmøder: Få mere værdi ud af dine aktiver med et ledelsessystem

Hvordan kan organisationer systematisk og bæredygtigt få mere værdi ud af sine aktiver og samtidig sikre, at det sker i overensstemmelse med de strategiske mål og krav fra interessenter? Svaret kan ligge i et velfungerende asset management-ledelsessystem som du kan høre mere om på to kommende morgenmøder.

Dato

10.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

15.12.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 Diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed.

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27002 diplomkursus - træf de rigtige foranstaltninger

På dette kursus får du hjælp til at træffe de rigtige foranstaltninger med ISO 27002, og bliv bedre til at kvalificere og udpege de handlinger, der er nødvendige for din virksomheds informationssikkerhed

Dato

16.12.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Two CEOs, Once Supply Chain: 2025 Reflections and 2026 Realities

Dato

17.12.2025

Tid

12:30

Sted

Online on LinkedIn