Selvstyrende lastvogn fra Volvo skal bidrage til sukkerrørshøst i Brasilien

I den seneste tid har Volvo Trucks testet en prototype på en automatiseret lastvogn, der i fremtiden skal bidrage til at øge produktiviteten for de brasilianske sukkerrørsproducenter.

Via GPS-modtagere kan prototypen fra Volvo Trucks køre med nøje præcision og afviger ikke mere end 25 millimeter fra den indstillede kurs. Foto: Volvo Trucks..

21.06.2017

SCM.dk

I Maringá, der ligger en times flyvetur fra São Paulo, producerer Usina Santa Terezinha Group sukker og ethanol fra deres egen høst af sukkerrør.

I løbet af den seneste dyrkningssæson har virksomhedens marker fungeret som testområde for en prototype fra Volvo Trucks.

Læs også: Volvo og Renova tester selvkørende skraldevogn

Med prototypen har man ønsket at undersøge, hvordan automatiseret kørsel kan gøre det muligt at undgå beskadigelse af jorden og høsten og på den måde øge indtægterne:

”Ved hjælp af Volvo Trucks’ løsning kan vi øge produktiviteten, ikke kun for en enkelt høst, men for hele sukkerrørsplantens livscyklus, som varer fem til seks år”, siger Paulo Meneguetti, der er Finance and Procurement Director hos Santa Terezinha.

Automatisering af styring
I øjeblikket indsamles sukkerrørene fra marken ved hjælp af høstmaskiner og manuelt styrede lastvogne, som kører ved siden af hinanden ved lav hastighed.

Men det kan være vanskeligt for chaufføren af tilpasse sin hastighed med høstmaskinen og samtidig køre i det rette spor, så de planter, der udgør næste års høst, ikke køres ned.

Derfor har man hos Volvo Trucks udviklet et chaufførsupportsystem, der automatiserer styringen. På den måde sikrer man, at lastvognen altid opretholder den rigtige kurs under kørslen og samtidig holder den korrekte afstand til høstmaskinen, så man undgår at køre over næste års høst.

Læs også: Bilgiganter vil forbedre arbejdsvilkår og bæredygtighed i industrien

Derudover følger lastvognen et koordinatbaseret kort hen over sukkerrørsmarken via GPS-modtagere. Her sikrer to gyroskoper, at hele køretøjet styres med nøje præcision, så lastvognen ikke afviger mere end 25 millimeter til siden fra den indstillede kurs.

Mere sikkert at arbejde fremover
Under læsningen af lastvognen kan chaufføren vælge at tilpasse hastigheden ved hjælp af køretøjets fartpilot eller at accelerere og bremse manuelt. På den måde skal det være mere sikkert for chaufføren at arbejde i løbet af dagen:

”Med denne løsning vil vores kunder i sukkerrørsbranchen snart kunne øge produktiviteten betydeligt. Samtidig forbedrer vi chaufførernes arbejdsforhold og sikkerhed. Det gør også arbejdet mere tiltrækkende og gør det dermed lettere at rekruttere og fastholde chaufførerne”, siger Wilson Lirmann, der er direktør for Volvo Group Latin America.

Læs også: Bosch udvikler højopløsningskort til automatiseret kørsel

I løbet af denne sommer vil forskningsprojektet overgå til produktudviklingsfasen, hvor flere køretøjer vil blive afprøvet i praksis. Hernæst er planen, at lastvognene vil blive tilgængelige på markedet inden for en overskuelig fremtid.

Se mere om Volvo Trucks' automatiserede lastvogne i nedenstående Youtube-klip.

- EL

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle