Skærpede krav om datakvalitet

Flere danske detailhandlere stiller krav om, at stamdata skal kvalitetssikres af en uvildig tredjepart som fx GS1Trade Exact. Det gælder både de logistiske data, som bruges i bl.a. varemodtagelsen, og produktinformationer, der bruges i fx webshops.

Også en fordel for leverandørerne

”Data er fundamentet, som forsyningskæden bygges på, kan man sige. Derfor er det vigtigt, at sikre at dette er korrekt. Det er ikke muligt at bygge på, hvis det er forkert eller mangelfuldt. Der er altid fokus på omkostningsreducering, og derfor retter handlen nu også blikket mod tjek af de data, de får ind fra leverandører. For kæderne og grossisterne er det er ren omkostning at tjekke de mange produktdata og eventuelt selv at rette dem. De burde jo også være korrekte, når nu de kommer fra kilden” forklarer Morten Buch, Head of FMCG and Services i GS1 Denmark:

”Det er bare vigtigt også at se leverandørernes fordele. De bruger i dag tid på at opmåle og indtaste data. Når de nu skal bruge en service som GS1Trade Exact til opgaven, går det fra at være en ”usynlig” omkostning til at være en synlig. Men de kan derefter garantere deres kunder, at deres data er korrekte og dermed undgå omkostningstillæg, produkter der returneres og misvisende data på webshops”.

Niels Jensen, direktør for DLF bakker op: ”Der er tale om en ny måde at se tingene på for leverandørerne. Processer, som hidtil har været usynlige, bliver nu eksplicitte. Måske oplever nogle leverandører derfor GS1Trade Exact og GS1Trade Image som en stramning af krav. Men det er der faktisk ikke tale om. Alt andet lige er det en fordel for leverandørerne, at der bliver stadig mere standardisering – det gør i sidste processer simplere.”

Forbrugerne vinder

“I sidste ende er det forbrugerne, der vinder. De får korrekte oplysninger om det, de køber, uanset om de handler i butik eller på web-shop. Og fordi varerne findes på hylden og ikke i en lastbil på vej retur til leverandøren”, slutter Morten.

Vil du vide mere om GS1Trade Exact?

Besøg www.gs1.dk/gs1tradeexact eller kontakt Marie Madvig Holm på 39 16 90 18 eller mail mho@gs1.dk

Mere fra...

23.02.2023GS1 Denmark

Sponseret

Hvad har bilbatterier, brystimplantater, kaffekopper og flødeboller til fælles?

20.01.2023GS1 Denmark

Sponseret

Dansk Retursystem og GS1-stregkoder i unik kombination

22.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

Stregkoder kan guide danskerne gennem mærkningsjunglen

19.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

Ny undersøgelse: Smarte stregkoder minimerer madspild

15.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

GS1 sætter standarden på Frode Laursens 166.000 kvm. store logistikcenter

04.05.2022GS1 Denmark

Sponseret

- Målet er at få GRØD ud i hele verden