Træk c-varer i en automat på produktionsgulvet

Sanistål opstiller små lagerautomater ude hos industrikunder, hvor medarbejderne kan trække varer som sikkerhedsudstyr, håndværktøj, arbejdshandsker m.m. efter behov.

Det involverer typisk en del tid at hente c-varer i et traditionelt produktionslager - det gør Sanistål nu op med. Foto: Sanistål..

28.05.2015

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Vi kender dem fra sportshallen, skoler og uddannelsesinstitutioner. Automater der tilbyder os sodavand, slik eller andet godt. Vi bruger vores kort eller kontanter og får det, vi har behov for. Det samme koncept har Sanistål nu overført til salg af såkaldte c-varer til industrielle kunder, der gerne vil spare tid på, at medarbejderne skal bevæge sig helt ud på lageret efter tommestokke, sikkerhedsbriller, skærende værktøjer etc.

Som en del af konceptet, sørger Sanistål at genopfylde varer hos kunden, når automaten er ved at løbe tør. Kunden opnår bedre kontrol med forbruget af varer, og får en masse data, der kan gøre kunden klogere på forbrugs- og indkøbsmønstre. 

Læs også: Sanistål skærper supply chain styringen

C-varer er ikke-strategiske forbrugsvarer, hvor prisen på varen måske udgør 15 procent og procesomkostningerne 85 procent af totalomkostningerne. Modellen er et VMI-koncept, hvor VMI står for Vendor Managed Inventory eller leverandørstyret lager. Det er et udbredt koncept og en væsentlig ingrediens, når en kunde og leverandør skal optimere samarbejdet i forsyningskæden.

Forenkler og standardiserer
”Vi ønsker at forenkle og standardisere processerne for vores kunder og os selv. Det gør det nemmere og billigere. Oven i hatten kan vi opsamle data om forbruget og på den måde give kunden indsigt i forbruget af de ikke-strategiske varer.

Hvor mange døde varer, slow-movers og quick-movers er der? Hvor stort er forbruget af sikkerheds- og værnemidler egentlig? Det er en naturlig del af konceptet, at vi gennemgår kundens forbrugsmønster og tager et statusmøde med kunden efter måske seks eller 12 måneder. Det er en vigtig proces for os, da data på c-varerne nu bliver tilgængelige og derfor et arbejdsredskab for kunden og Sanistål”, fortæller Carsten Hansen, salgsdirektør hos Sanistål.

Læs også: Norske Europris skifter til litium-ion-batterier

Han og Jesper Olsen Batsberg, der er key account manager på VMI-løsninger, fortæller, at de har hentet inspirationen til konceptet, som Sanistål har døbt StockMaster, fra USA og Tyskland, hvor såkaldte vending machines og tilhørende VMI-koncepter er et udbredt fænomen.

Sanistål har i mange år tilbudt konceptet EasySupply til deres kunder. Det går ud på, at Sanistål efter en dialog med kunden om behov og forbrugsmønster etablerer et slags kanban-system, hvor et kanban-kort fortæller, at lageret af en given vare er ved at løbe tør. Det udløser, at Sanistål kommer forbi og fylder lageret op.

Digital snor i vareflowet
”Med StockMaster går vi et skridt videre end EasySupply, idet vi med automaten har styr på forbruget og digitalt får besked, når det er tid til genopfyldning. Vi opsamler samtidig data, som kundens indkøbsafdeling kan anvende til bedre overblik.

Denne slags vending machines er meget udbredte i amerikanske industrivirksomheder og også blandt de store aktører i den tyske bil- og flyleverandørsektor”, fortæller Jesper Olsen Batsberg.

De fortæller også, at den direkte registrering af forbruget af varer sikrer højere opmærksomhed og mindre svind. ”Kombineret med, at StockMaster integrerer de administrative processer mellem Sanistål og kunderne som elektronisk ordreafgivelse, fakturering og varemodtagelse, sparer det vores kunder for mange ressourcer”, fortæller Carsten Hansen.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

10.06.2025Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen sætter fokus på optimering af Supply Chain og WMS

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Vejen til en mere robust og agil supply chain starter med sammenhængende data

09.06.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

Fra just-in-time til just-in-case: Robuste forsyningskæder i en ustabil verden

09.06.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan bliver din supply chain et forretningsaktiv

06.06.2025SCM.dk

Danske virksomheder arbejder seriøst - og bøvler med - ESG

06.06.2025SCM.dk

Supply chain ledere er ikke beredte på toldkaos og geopolitisk uro

04.06.2025SCM.dk

Indspark: Mens Kina og USA bygger fremtiden, halter Europa ti år bagud

03.06.2025SCANLOX ApS

Sponseret

10 Motivationsfaktorer i dit automatiseringsprojekt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 42001: 2023 Artificial Intelligence Management System Foundation

This two-day course provides an overview of the ISO/IEC 42001 standard and essential knowledge required for the establishment, implementation, maintenance, and continuous improvement of a responsible Artificial Intelligence Management System (AIMS).

Dato

16.06.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Implementer med den internationale certificering fra PECB.

Dato

16.06.2025

Sted

Copenhagen

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Dansk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

16.06.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4WIND Management Awareness Training

Event Description

Dato

16.06.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Forstå hvad en dansk Azure-region betyder for din virksomhed

Microsofts nye datacenterregion består af tre lokationer i Roskilde, Køge og Høje Taastrup. Her opbevares data lokalt i overensstemmelse med både danske og europæiske regler.

Dato

16.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online