TRESU Group går mod det papirløse univers

Fra Effektivitet nr. 2 ,2017 med temaet: Industri 4.0

29.06.2017

Sponseret

Anne Juhler Hansen, Ph.d., Aalborg Universitet, effektivitet.dk

Et nærmere kig på brug af Augmented Reality i produktionsvirksomheder

Fakta om TRESU Group

TRESU Group er en højt specialiseret produktionsvirksomhed inden for flexo trykmaskiner og tilbehør til den globale grafiske industri. Virksomheden har mere end 30 års erfaring i udvikling og produktion af kundetilpassede flexo trykmaskiner, der afsættes til en lang række førende producenter i hele verden. TRESU Group har produktionsfaciliteter i både Danmark og USA, samt salgsafdelinger i Tyskland, Italien, Japan og Kina. Hos TRESU Group er en af deres udfordringer den store mængde af papirer, som deres medarbejdere skal håndtere, og fordi TRESU er åben overfor fremtidens teknologiske løsninger, er de et godt eksempel på en case, som beskriver Augmented Reality (AR) i en mellemstor virksomhed.

Setting the scene

Forestil dig at du kommer ind i en tom fabrikshal og skal samle et stort IKEA-sæt fra bunden. Du har valget mellem din intuition, en papirmanual, et pdf-dokument på iPad’en eller en interaktiv AR-løsning. Hvad vælger du, og hvorfor? Du er allerede bekendt med, hvordan man læser manualer, og du kan nemt skrive noter på papiret i tilfælde af, at du har rettelser til processen eller vil markere noget så simpelt, som hvor langt du er nået. Rent faktisk finder du det måske endda lidt lettere at håndtere manualen i papirform fremfor digitalt, fordi du har mulighed for at sprede papirerne ud på et bord og danne dig et overblik. Du slipper for at skulle zoome ind og ud eller bladre frem og tilbage, men noget trækker alligevel din opmærksomhed i retning af den digitale verden. Der er jo trods alt også en masse smarte funktioner, som en veludviklet teknologi kan bidrage med. Så hvordan kunne scenariet have set ud, hvis du valgte at få instrukser via AR? Du tager den første del op, og straks bliver delen farvet rød - du skal nemlig slet ikke have fat i denne del før senere. Du kigger dig omkring og ser i stedet en bundplade længere fremme, som blinker grønt. Skridt for skridt hjælpes du gennem processen af intelligent teknologi, præcist som hvis du havde haft en personlig guide ved din side.

Hvad er Augmented Reality?

Augmented reality (AR) er for tiden særdeles populært. De fleste har stiftet bekendtskab med AR i en kontekst præget af underholdningsbranchen, men AR er meget mere end underholdning som eksempelvis sidste sommers app-success Pokemon GO, eller andre apps man kan downloade til mobiltelefonen og bruge ved hjælp af det indbyggede kamera. Augmented reality betyder direkte oversat forstærket virkelighed. Det, som denne teknologi går ud på, er at kombinere information fra den virkelige verden med virtuelle data. AR leverer altså typisk grafik og lyd, der vises som et ekstra lag ovenpå virkeligheden, i modsætning til dens populære tvilling VR (virtual reality) som udelukkende beskæftiger sig med computersimulerede miljøer.

TRESU ser muligheder i brug af AR i deres produktion

TRESU Group leverer avancerede specialdesignede løsninger inden for flexo trykmaskiner. En af problemstillingerne de prøver at nytænke er, hvordan deres medarbejdere kan håndtere store mængder af information, som både skal videreformidles, og samtidig transformeres fra tanke til udførelse. Virksomheder, som laver specialdesignede løsninger, har typisk meget dokumentation, der skal hjælpe medarbejderne med at sikre, at forskellige produktionsdele samles korrekt. TRESU Group er ikke alene med det problem. Mange virksomheder ønsker at optimere deres produktion, og en af udfordringerne er, at blive papirløs. Der er flere fordele ved at gå fra traditionelt papir til et elektronisk system end blot positiv indflydelse på miljøet samt reducerede omkostninger på print og arkivering. Der eksisterer mange forskellige typer af information, som mange virksomheder lige nu ser sig nødsaget til at printe ud på papir. Det kan være information om fejlkorrektion, dokumentation af kvalitetssikring, kommunikation mellem produktions- og udviklingsafdelingen, eller oplæring af nye medarbejdere. Problemet i sin kerne er, at medarbejderne har brug for forskellige former for information samt forskellige måder at interagere med denne information, og lige netop her giver AR nye muligheder. Med et samlet opdateret system med nem tilgang via eksempelvis en cloud-baseret service, så kan man skabe bedre udnyttelse af virksomhedens kapacitet og altid kunne opnå et præcist indblik i produktionen.

Valg mellem mange teknologiske muligheder

Martin Strand (Team leader World Class Manufacturing) fra TRESU Group fandt det interessant at få et bedre indblik i de mange muligheder, som AR giver, og derfor fremlagde han virksomhedens case til MADE PhD konference 2017. MADE, Manufacturing Academy of Denmark, er et uddannelses- og forskningssamarbejde mellem virksomheder, universiteter og GTS-institutter i Danmark. Under konferencen arbejdede et hold unge forskere med lige netop at se nærmere på et digitalt fremtidsscenarie for TRESU Group. Mange spørgsmål blev analyseret og diskuteret, heriblandt udvælgelse af en god platform for brug af AR i produktionsvirksomheder.

"Vi forventer at AR kan flytte TRESU Group imod papirløs produktion. Mere specifikt er målet, at vi kan benytte AR teknologien til at gøre vores samlingstegninger virtuelle og anvendelige i fx et sæt briller, som montører bærer, og dermed får de informationer de har behov for til næste skridt i montageprocessen. Vores interesse i AR udsprang oprindeligt af at vores Global Service Department har behov for mange informationer i realtid, når de er på installation on-site hos kunden. Vi forestiller os, at når installatøren er hos kunden for at installere en maskine, kan denne få alle de nødvendige oplysninger i brillen eller på sin tablet, som de har behov for i det næste skridt af installationen. Desuden ønsker Service at kunne se data på en allerede installeret maskine, som skal serviceres. Fx hvornår et leje skal skiftes eller vedligeholdelsesskemaer for den pågældende maskine. Endelig forventer vi, at man kan være i online kontakt med de øvrige kollegaer i Service og dermed få direkte adgang til viden."

Martin Strand, Team leader World Class Manufacturing, TRESU Group

Det er muligt at vise informationerne til medarbejderne via mobiltelefon eller tablet, gennem en mere moderne løsning som en AR-brille, eller man kan også projicere et billede direkte på arbejdsbordet, hvor informationen skal anvendes. Men hvad giver egentlig den bedste løsning ved brug af AR på en arbejdsplads? En AR-brille har wow-faktor, men man skal overveje, hvor behagelig den er at arbejde med over længere tid. Man skal bl.a. tage valget mellem et tungt headset med batteri eller en kablet løsning, som er vanskelig at bevæge sig rundt med. Fremtidens udvikling kan sikkert håndtere mange af disse spørgsmål, men vi må tage udgangspunkt i, hvor teknologien er i dag. Et andet aspekt er, at medarbejderne ikke kun har behov for at modtage informationer, men de har samtidig behov for at notere, skrive, og tegne rettelser i de dokumenter, som de lige nu arbejder med på papir. Det kræver derfor, at det digitale system også kan modtage input, og det skal tænkes med helt fra begyndelsen. Input til et intelligent system kan overføres på mange måder: Almindelig mus og tastatur, stylus og tablet, stemmestyring, gesture control, og meget mere. Det er bare svært at vælge, hvilken type input, det er bedst at satse på, da de forskellige inputmetoder giver forskellige fordele i forskellige situationer. Det giver ikke mening for en produktionsmedarbejder at skulle håndtere en digital enhed, da hænderne helst skal være fri til det reelle arbejde, og det vil være tidskrævende konstant at skulle skifte både fokus og arbejdsopgave. Hvis man i stedet vil bruge håndfrie input, så er det samtidig væsentligt, at det er en metode, som fungerer stabilt. Hvis man ønsker at gøre brug af et stemmestyret system, så skal det helst fungere mere end 9 ud af 10 gange.

Processer skal gentænkes i en AR verden

Allerede nu findes der veludviklede digitale systemer til virksomheder, men hvis vi går i en retning, der involverer AR, så er vi nødt til at anskue hele processen på ny. Hvis vi kun gør processen mere effektiv på overfladen, så viser historien, at det kan gå grueligt galt. Hvis vi kigger tilbage i tiden og ser på digitaliseringsprojekter, som har slået fejl, så vil det være klogt at tage ved lære, og nøje undersøge hvilke aspekter, der virker, og hvilke man bør holde sig fra. Hvis man designer ud fra et menneske-maskine perspektiv, så vil man tale om, at et system skal fungere så intuitivt og brugervenligt som muligt. Dette koncept er specielt interessant at huske i en kontekst, hvor man skal implementere AR i en virksomhedssammenhæng. Men hvad vil det så sige at have et intuitivt AR-system? Spørgsmålet er måske, om vi som mennesker allerede er fuldstændig klar til at tage springet ind i den digitale verden. Det er også vigtigt at overveje, hvor meget træning, det vil kræve for at gøre medarbejderne trygge ved at bruge systemet. Der er en grund til, at vi i dag stadig finder mange mennesker, som foretrækker at læse fra – eller skrive på - et håndgribeligt og fysisk materiale som papir frem for digitale enheder. Selv om forskellige teknologiske løsninger forsøger at skabe en oplevelse, der er så tæt på virkeligheden som muligt, så må vi ikke glemme vores udgangspunkt. Med andre ord handler det altså om at overveje, hvordan systemet i sidste ende vil blive brugt og håndteret af mennesker, og hvordan vi får skabt det bedst mulige design, som kan opfylde flest mulige ønsker om forbedring. AR er stadig på et tidligt stadie i sin udvikling, og måske man som virksomhed bliver nødt til at udvikle sig sammen med teknologien fremfor at tro, at man i første forsøg kan opnå det bedste resultat. Det er ikke nødvendigvis dumt at tænke på iterative processer, hvor en kortsigtet løsning kan fungere som overgangsproces for medarbejderne, og hvor medarbejderne feedback kan danne grundlag for de næste trin i udviklingen.

AR kan bidrage med mange nye muligheder

En ting er sikkert: AR har mange uudforskede muligheder for anvendelse inden for produktion. AR kan med understøttende grafik og forklaringer være en hjælp under oplæring af nye medarbejdere, eller det kan give et overblik til de rutinerede ansatte ved hjælp af fejlkorrektion og visualisering af processen. Det kan være med til at skabe helt nye muligheder, når arbejdsprocesser skal designes. Der er altså meget at opnå ved at tage udfordringen op og hilse AR velkommen, på trods af at AR endnu ikke findes som nogen samlet kommerciel løsning for virksomheder. Det kræver derfor arbejde for en virksomhed som for eksempel TRESU Group at implementere AR i deres produktion, men det giver til gengæld muligheden for at skræddersy teknologien til deres egne behov. I sidste ende handler det om at implementere AR som et hjælpende værktøj, som skal få medarbejderne til at spilde mindre tid på at lede efter instruktioner eller arbejdstegninger, så de får mere overskud til at løse de reelle opgaver. AR er stadig i en tidlig udviklingsfase, og selv om vi har set eksempler på succesfulde applikationer, så mangler vi stadig at få set AR anvendt i praksis, og det bliver spændende at følge teknologiens udvikling i fremtiden.

TRESU Group går op i innovation og udvikling

Hos TRESU Group ved de at et stærkt konkurrencepræget marked sætter store krav til deres processer og løsninger. Udover at kigge på nye teknologier som AR, arbejder de generelt hele tiden på at udvikle sig indenfor deres ekspertiseområde. Deres udfordringer består i at producere gentagelig kvalitet, hurtigere omsætning, højere produktivitet og lavere driftsomkostninger. TRESU Group erkender derfor også, at forskning og udvikling er nøglen til at imødegå disse udfordringer. I tæt samarbejde med kunder og med-leverandører identificerer de muligheder for forbedring, hvilket blandt andet har resulteret i reducerede opsætningstider og materialeaffald samt stabil produktion ved hurtigere trykhastigheder.

Teknologien bag AR er ikke ny!

Udviklingen af AR/VR er bestemt ikke en ny opdagelse. Allerede i 1968 udviklede Ivan Sutherland en af de første digitale briller, som var i stand til at vise simpel grafik. Det var muligt at se den virkelige verden gennem brillernes optik, samtidigt med at de computergenerede billeder var halvgennemsigtige, og dermed gav brugeren en samlet oplevelse. Udstyret var for tungt at bære alene, og derfor var det hele spændt fast til loftet gennem et system der samtidigt gjorde det muligt, at ændre perspektivet af grafikken til at stemme overens med hvor brugeren kiggede hen. Vi begynder dog først rigtigt at se AR uden for laboratorierne efter år 2000, hvor mobiltelefonerne er med til at skubbe udviklingen frem til offentligheden.

Læs her flere artikler Effektivitet.

Mere fra...

26.09.2018effektivitet.dk

Sponseret

Servitization: Extended Business Model for more Revenue and Profit

12.09.2018effektivitet.dk

Sponseret

Ny efteruddannelse i Operations og Supply Chain Management på DTU

29.08.2018effektivitet.dk

Sponseret

Brug problemer til at skabe innovation og udvikling

15.08.2018effektivitet.dk

Sponseret

Spring Servitization Conference på Copenhagen Business School

17.07.2018effektivitet.dk

Sponseret

Aktuelle værktøjer: 6 steps - og på vej mod Toyotas A3 niveau

05.07.2018effektivitet.dk

Sponseret

Vind fremtiden