Vil du sælge på Google Shopping, eBay, Amazon eller Alibaba? Så har du brug for GS1

Disse globale markedspladser har i nogen tid krævet, at produkter oprettes med GTIN-varenummer, for at de kan blive vist og solgt. Men hvorfor egentlig dette krav til leverandøren?

Hvorfor krav?

Markedspladserne har tusindvis af mindre leverandører, og for mange af dem er produktidentifikation en ny verden, som det i første omgang er svært at se værdien af.

Men der er naturligvis gode grunde til kravet om at bruge GTIN-varenumre, når man skal sælge på bl.a. eBay, Amazon, Google Shopping og Alibaba – og motivation for leverandørerne, for med præcis og unik identifikation af en vare, kan man øge salgstal.

Pres for bedre brugeroplevelse

Markedspladserne er presset til konstant at arbejde på at forbedre brugeroplevelsen for online shoppere, som forventer nemt at kunne finde og sammenligne produkter.

Og det kan man med GTIN-varenumre, som er de tal, der står under stregkoden på bl.a. mælkekartonen.

Grundlæggende gør den unikke identifikation, at både markedsplads og kunde kan finde præcis det produkt, hun leder efter. Eksempelvis kan der let skelnes mellem forskellige varianter af et produkt, fx hørtørreren på 2200 Watt og den på 1800 Watt, eller skjorten i str. 42 i sort eller mørkeblå.

”What’s in it for me?”

Generelt belønner markedspladserne leverandører, der bruger GTIN med større eksponering i varekataloger og bedre placering i søgeresultater og annoncer. Desuden ser man en generel effekt på søgemaskiner som fx Google og Bing af at oprette sine produkter med GTIN.

Google angiver selv, at sælgere, der har føjet korrekte GTIN-værdier til deres produktdata, har oplevet, at deres konverteringsrater stiger med op til 20%.

Det er afgørende for Google, at shopperne skal blive præsenteret for netop de ting, som de har interesse for, og derfor optimerer de deres algoritme med det for øje.

Til optimeringen bruger Google Shopping den præcise produktidentifikationen til at kunne matche shopperens søgeord med de bedst svarende produkter og til at kunne sammenligne produkter fra flere forhandlere, når der vises annoncer. På den måde øges kundens oplevelse af at modtage relevante tilbud.

Men hvilke produktinformationer?

”Nu er den hellige grav jo ikke velforvaret, bare fordi en shopper har fundet frem til dit produkt. Derfra handler det om, at give din mulige kunde lige præcis den viden, der skal til for at visningen bliver til et køb”. Det mener Morten Buch, Head of FMCG and Services i GS1 Denmark.

”Virksomheder som Google og Alibaba er altid på udkig efter data, de kan have tillid til. Og indtil videre har det udløst at Alibaba har tilsluttet sig GDSN netværket, hvor de kan hente netop sådanne data – data som leverandørerne selv har oprettet. Fordi de er gået med i GS1-samarbejdet, har de også mulighed for løbende at gøre deres indflydelse gældende efterhånden som de får brug for flere data. Og det er den vej vi ser udviklingen gå: Flere produktinformationer ønskes af forbrugerne. Faktisk har alle fire valgt at gå ind bestyrelsen for GS1s globale arbejde. Vi må ikke undervurde betydningen af, at vores standarder følger med udviklingen og nye handelsformer. Derfor er vi rigtig stolte og at disse fire globale giganter har valgt at gå ind i GS1s globale bestyrelsen, så de kan hjælpe os med at sikre dette”.

Forkert nummer indeholder en risiko

Alt dette betyder, at det er meget risikabelt at udstyre sine produkter med ”lånte fjer”, dvs. GTIN-varenumre taget fra andre produkter. Det giver misforståelser og fejlagtige informationer til kunden – alt andet end en god oplevelse.

Hvis du videresælger produkter, kan du som oftest finde GTIN under stregkoden på pakningen. Hvis du mangler GTIN-varenumre til dine produkter, kan du altid få dem hos GS1, fx på shop.gs1.dk

Kan vi hjælpe dig videre?

Kontakt vores Servicecenter og få vejledning i, hvordan du kommer i gang med GTIN-varenumre, så du kan sælge på Google Shopping, eBay, Amazon og Alibaba.

Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

Mere fra...

23.02.2023GS1 Denmark

Sponseret

Hvad har bilbatterier, brystimplantater, kaffekopper og flødeboller til fælles?

20.01.2023GS1 Denmark

Sponseret

Dansk Retursystem og GS1-stregkoder i unik kombination

22.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

Stregkoder kan guide danskerne gennem mærkningsjunglen

19.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

Ny undersøgelse: Smarte stregkoder minimerer madspild

15.09.2022GS1 Denmark

Sponseret

GS1 sætter standarden på Frode Laursens 166.000 kvm. store logistikcenter

04.05.2022GS1 Denmark

Sponseret

- Målet er at få GRØD ud i hele verden