Virksomhed modtager pris for global transparens

En ambitiøs plan, en vedholdende indsats gennem seks år og en solid projektgennemførelse med flotte resultater giver Ambu Den Danske Supply Chain Management Pris 2016

Her ses tre af nøglepersonerne i Ambus transformation af supply chain. Fra venstre Jesper Strande, Henrik Storm Jørgensen og Bo Nielsen, Operations Improvement Manager. Foto: Ambu..

14.06.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

I 2009 var Ambu en regional europæisk leverandør af medicinsk udstyr med en omsætning på cirka 750 millioner kroner, lav gennemsigtighed i omkostningsbasen, begrænset skalerbarhed, en gennemsnitlig leveringskvalitet, en over gennemsnittet kapitalbinding på lageret og en beskeden forecast-præcision.

Resultater hele vejen rundt
I dag er fortællingen en helt anden. Ambu er vokset til at være en global aktør med en omsætning på 2,4 milliarder kroner, vækstrate på 12-14 procent, voksende bundlinje, veletableret regionaliseret distributionsstruktur, produktion på egne lavomkostningsfabrikker i Asien, høj gennemsigtighed i omkostninger i alle dele af værdikæden, en leveringskvalitet på +98 procent, faldende kapitalbinding, høj grad af outsourcing og lige så høj grad af skalerbarhed.

Hvordan er det gået til? Det korte svar er udvikling af værdikædestyringen ved hjælp af:

  • Kortlægning af processer.
  • Outsourcing af aktiviteter.
  • Udvikling af forecast-proces, så den er en dybt integreret del af salgsarbejdet.
  • Etablering af en sales & operations planning proces, der inddrager topledelsen, danner grundlag for skarpe lagerberegninger og styrer adfærd samt beslutninger i hele værdikæden inklusive nøgleleverandører.
  • Global synliggørelse af omkostningsudvikling for alle dele af værdikæden.
  • KPI-struktur der løbende holder et nidkært øje med omkostninger.
  • En egenudviklet projektmodel der sikrer systematik og disciplin.
  • Etablering af en ”værdikæde-kultur” hvor alle ledere og medarbejdere som udgangspunkt tænker i, hvad er godt for forretningen – mere end hvad er godt for ”mit budget”.
  • En ledelse der har fokus på både ”hvordan” og ”hvorfor” i kommunikationen.
  • Cost-to-serve model der synliggør hvilket serviceniveau, som skal tildeles hvilke produkt- og kundegrupper. Det sikrer robust bundlinjeudvikling.

Omkostninger i kort snor
”Vi har været gennem en lang og spændende rejse med mange forskellige tiltag, som har skabt gode resultater. Èn af de afgørende tiltag har været at skabe transparens i vores globale supply chain omkostninger. Det har skabt et godt grundlag for løbende at overvåge og følge op på omkostningsbilledet og præstationer rundt omkring i værdikæden”, fortæller Henrik Storm, der er Vice President, Corporate Supply Chain og har været med på hele rejsen.

”Men transparensen i omkostningerne har især skabt grundlaget for et omfattende supply chain besparelsesprojekt, der på kort tid har skabt store besparelser, som har styrket den samlede virksomheds lønsomhed”.

Læs også: Unilever vinder EM i supply chain 

Ambus supply chain omkostningsprocent i forhold til omsætning er fra 2015 til 2016 faldet med 18,2 procent. Det er besparelser, der går direkte ind på bundlinjen og kan aflæses i en forbedret EBIT-grad.

På samme tid er færdigvarelagrenes omsætningshastighed steget fra 6,8 til 8,3, hvilket betyder, at varerne ligger og binder kapital på lageret i kortere tid. Endelig har Ambu skåret 22 procent af firmaets færdigvarenumre bort.

De 22 procent har været en del af den såkaldte ”lange hale” af produkter, som kunderne ikke efterspørger særlig meget, og som bidrager beskedent eller ligefrem negativt til lønsomheden.

Ambus supply chain udfordring – som i 2016 blev udvidet med et endnu skarpere fokus på omkostninger..

Når vandstanden sænkes
”Den direkte motivation til projektet med at skabe global transparens i omkostningerne kom efter, at vi havde foretaget et stort opkøb i USA samtidig med, at der var en strejke i transportsektoren på den amerikanske vestkyst. De to omstændigheder skabte store problemer med både leveringer og omkostninger. Man kan sige, at vandstanden sank, og at det afslørede en masse uhensigtsmæssigheder, der tidligere var skjulte. Det skabte et godt grundlag for at optimere markant”, fortæller Jesper Strande, der er Senior Supply Chain Project Manager.

Læs også: Ambu A/S vinder Den Danske Supply Chain Pris 2016

Jesper Strande og Henrik Storm mener, at det er sundt fra tid til anden at gå helt tilbage til basis og forsøge at anskue alle processer forfra blandt andet ved at få alle i organisationen til at komme med input og idéer.

Målet er at få et reelt indblik i, hvad der driver omkostningerne, og hvor der bør og kan forbedres.

SCM og konkurrenceevnen
Ambus ledelse af værdikæden spiller en væsentlig rolle for Ambus konkurrenceevne:

”Vores seneste kundeundersøgelse viser, at Ambus leveringsevne bliver rangeret som en af de højeste i et konkurrencepræget marked. Vores omkostningsfokus gør endvidere, at vi har en fornuftig omkostningsstruktur, og vores relativt modne S&OP-proces med tilhørende lagerstyringsmodel sikrer, at vi har en lav arbejdskapital og derved en god likviditet, som gør os i stand til at vokse gennem opkøb”, fortæller Henrik Storm.

En af de store gevinster ved at gå til ”basis” og kortlægge processer fra bunden af er, at det bliver meget lettere at integrere nye opkøb:

”Vi har godt styr på vores processer og cost-to-serve, og vi kan hurtigt integrere nye virksomheder i vores forsyningskædestruktur”, fortæller Jesper Strande.

Læs også: De færreste har en gennemsigtig forsyningskæde

Dommerkomitéen for Den Danske Supply Chain Pris fremhæver særligt Ambus evne til at etablere en effektiv cost-to-serve model, der synliggør sammenhængen mellem serviceniveau og pris i forhold til forskellige kundesegmenter.

Dommerkomitéens motivation hæfter sig særligt ved: ”… den stærke projektporteføljestyring herunder evnen til at inddrage salgs- og marketingafdelingen som hovedansvarlige for værdikædeoptimeringer.

Et solidt analysearbejde har skabt unikke resultater, som har medvirket til at skabe betydelig værditilvækst for aktionærerne i det børsnoterede selskab”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

24.04.2024SCM.dk

Robotter gør en arbejdsplads mere effektiv og attraktiv

23.04.2024SCM.dk

Cirkulær tilgang til affald giver anerkendelse

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle