SCM Agendaen – Fra ERP til S&OP med et forecast- og demandsystem

De sidste 3 år har virksomheder oplevet, at forstyrrelser i de globale forsyningskæder har påvirket deres performance. Podcasten handler om at styrke virksomheders robusthed overfor forstyrrelser i forsyningskæden ved at bruge et software, der arbejder med realtidsbaserede data om forecast, lager og indkøb. Det kan også danne grundlag for en S&OP-proces.

04.07.2023

SCM.dk

Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har inviteret Kjeld Simonsen og Allan Høy Andersen fra Slimstock Danmark til SDU i Kolding til en snak om, hvordan der kan skabes konkurrencekraft gennem implementering af software til styring af demand og supply processer.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

To hovedudfordringer
Virksomheder har generelt to hovedudfordringer, hvilket er problemer med henholdsvis leveringsevnen og for store lagre. Nogle virksomheder kæmper meget med service level udfordringer, hvor de ikke har de rigtige ting på lager de rigtige steder – og på de rette tidspunkter, siger Allan Høy Andersen fra Slimstock. Nogle løser denne udfordring ved at have rigtig store lagre, hvilket så afføder en ny udfordring.

3 veje til større robusthed
Podcasten handler om, hvordan virksomheder kan optimere deres demand og supply processer gennem implementering af softwaret Slim4, der er baseret på realtidsdata. Det er en løsning, der kan skabe større robusthed i forsyningskæden. Ifølge Kjeld Simonsen skabes den større robusthed på tre måder: 1) Der frigives tid, så indkøbere og planlæggere kan fokusere på de vigtige varer/områder, hvor deres kompetencer kan spille en afgørende rolle; 2) Alle i Supply Chain teamet arbejder efter de samme processer og retningslinjer, så der er mere gennemsigtighed og 3) Det bliver nemmere at onboarde nye medarbejdere, fordi alle arbejder på samme måde. Dernæst drøfter panelet, hvordan softwaret understøtter en S&OP proces, samt hvordan implementeringsprocessen af softwaret gribes an.

Slim4 understøtter en S&OP proces
Der arbejdes med en S&OP proces i seks trin. Det første trin er dataindsamling, og her er der sat en integration op mellem ERP og Slim4, som betyder, ”at vi altid har de data, vi skal bruge til at holde vores S&OP modul opdateret”, siger Allan Høy Andersen. Det andet trin er product management review, som har fokus på, hvad sker der i produktporteføljen, som har en indvirkning på demand planen. Tredje trin er demand review, hvor Slim4 selv aggregerer alle data sammen op i de niveauer, man ønsker at se det, og præsenterer det i et overskueligt dashboard. Fjerde trin er supply review, hvor fokus er rettet på, hvorvidt der er uoverensstemmelser mellem demand og supply. Det femte trin er pre S&OP, hvor demand og supply mødes for at skabe løsninger på ubalancer mellem demand og supply. Det sidste trin er executive review, hvor der træffes konkrete beslutninger til handlinger, som skal balancere demand og supply.

Blue print og ROI
”Projektmodellen starter med en Blueprint-fase, hvor vi dokumenterer kundens Supply Chain i relation til Slim4. Blueprint dokumentationen deles med kunden og opdateres løbende, når der opstår nye ønsker og behov i processen”, forklarer Kjeld Simonsen. Der kan også startes med en ROI-analyse, hvor der på et aftalt sæt historiske data kan analyseres, hvilke forventede resultater man kan opnå, hvis man implementerer Slim4. ”En sådan analyse viser en forventet reducering af stockouts, lagrer, spild på lagrene samt en forbedring af servicegraden”, fortæller Kjeld Simonsen.

Deltagere:
• Allan Høy Andersen, implementeringskonsulent hos Slimstock Danmark.
• Kjeld Simonsen, Head of Denmark, Slimstock Danmark.
• Værter: Podcastredaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og freelance kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær.

Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.

Vil du også sponsere en podcast på SCM.dk?

Podcasts gennemføres mod sponsorbetaling, hvor du spiller en central rolle.

• Invitér en kunde, en relevant kilde eller kollega til at deltage. Du kan deltage med 1-2 personer.
• Jan Stentoft og Tina Højrup Kjær sørger for alt omkring produktionen: Hjælper med valg af tema, udarbejder drejebog, optager podcast med deltagerne på aftalt lokation, redigerer optagelsen og sørger for udgivelse gennem SCM.dk.
• Alt stemmes overens med dig som kunde, og den redigerede podcast kommer til godkendelse hos deltagerne inden udgivelse.
• Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast mv.

Hvis din virksomhed ønsker at sætte agendaen i en podcast, så ring og hør mere hos Jan Stentoft på +45 2088 7191 eller skriv på stentoft@sam.sdu.dk.

Relateret indhold

29.04.2024SCM.dk

Iran vil løslade tilbageholdt besætning

29.04.2024SCM.dk

Valg af leverandør handler meget om grøn profil

08.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

24.10.2023SCM.dk

Tre stærke egenskaber ved supply chain planlægning

13.10.2023SCM.dk

Vi skal undre os sammen på tværs for at blive bedre

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle