Du skal både bruge EDI og API i din b2b-integration

Der er mange måder at integrere dataflowet i et forsyningskædenetværk mellem to eller mange parter. EDI og API er to af de dominerende typer, og de vil ofte begge to være relevante. EDI er god til de mange, API er god til mere avancerede funktioner. Sådan lyder budskabet fra to integrationsnørder, som de selv kalder sig.

To integrationseksperter mener, at både EDI og API er effektive integrationsteknologier, og at mange virksomheder ofte med fordel kan gøre brug af begge teknologier. Arkivfoto..

12.12.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Mikkel Iversen fra Venzo Connect og Dennis Zachariassen fra BizBrains er konkurrenter. De hjælper begge virksomheder med at integrere data mellem systemer. De mødte hinanden til et langhåret integrationsarrangement, talte sammen og blev begge enige om, at de sjældent havde mødt en person, der havde så meget passion for noget så teknisk som integration af data. De har siden flere gange optrådt sammen på webinarer, hvor de deler ud af deres viden og erfaring.

Hovedbudskaberne i deres fælles webinar ”API vs. EDI - hvad er fremtiden for B2B-processer og -data?” var, at begge typer af integration er effektive, og at mange virksomheder ofte med fordel kan gøre brug af begge teknologier.

”EDI og OIO er den gode gamle integrationsteknologi, der er meget standardiseret. Den er gennemprøvet og effektiv til integration med et stort antal kunder, leverandører eller samarbejdspartnere. Ulempen ved EDI er, at den kan være teknisk svær for nogle partnere at etablere”, fortæller Dennis Zachariassen.

Han bliver suppleret af Mikkel Iversen: ”API er mindre standardiseret, men til gengæld mere fleksibelt og meget lettere at tilpasse til særlige løsninger, hvor der er brug for en specifik funktionalitet”.

Læs også: Tre trin til bedre integrationer i din forsyningskæde

51 procent bruger begge dele
De to oplægsholdere afholder en simpel og hurtig afstemning på webinaret, hvor webinar-deltagerne svarer på om, de bruger EDI eller API eller begge dele – eller ingen af delene. Til deres integration.

Afstemningsresultatet er:

• 51 procent bruger både API og EDI.
• 35 procent bruger (kun) EDI.
• 9 procent bruger (kun) API.
• 5 procent bruger ingen af delene.

Undersøgelsen overholder naturligvis ingen statistiske gyldighedskriterier, men det kan vel alligevel godt give et fingerpeg. Resultaterne går i hvert fald godt i tråd med de to eksperters budskab om, at teknologierne supplerer hinanden godt, og at mange virksomheder vil være godt tjent med at anvende begge dele sideløbende.

Jeg forventer, at Digital Integration Hub vil fungere som hjertet i data- og proceseksekvering i fremtiden, og der vil være rig mulighed for både at gøre brug af EDI b2b og API’er

Mikkel Iversen

EDI er sprællevende
De to eksperter lister fire grundlæggende kendetegn ved integrationer. De kan være:

• En løs kobling.
• Synkron/asynkron.
• Forskellige beskedtyper.
• Standard/tilpasset kundeformat.

EDI er ifølge Dennis Zachariassen ’sprællevende’ og er kendetegnet ved at være dokumentbaseret (ordre, faktura, følgeseddel, fragtbrev etcetera), asynkront (køre via mellemled som for eksempel AS2, AS4, EDI provider, SFTP eller andet) og baseret på standarder (som for eksempel Peppol, UBL, EDIFACT eller andet).

Han tilføjer fire beskrivelser af EDI, som han så for øvrigt og med et glimt i øjet mener, at EDI har til fælles med musikbandet DAD. Det er:

• Stort i 90’erne.
• Er her stadig – til manges overraskelse.
• Enkelt koncept, men det virker.
• Lidt for langhåret for nogle.

Endelig fremhæver Dennis Zachariassen en inderlig anbefaling: ”Flyt support af integration væk fra it-afdelingen og over i kundeservice-afdelingen. Gør supporten ens på tværs af API og EDI og find et standardsystem til at understøtte support”.

API er let at implementere
API er ifølge Mikkel Iversen præget af sådan cirka de modsatrettede kendetegn end EDI, nemlig:

• Let at implementere
• Web native
• Meget få fælles formater.
• Tilpassede løsninger.
• Synkron kommunikation.

”Nye teknologier som cloud-teknologi og ikke mindst det Gartner-inspirerede begreb Digital Integration Hub åbner op for rigtig spændende anvendelse af API, hvor vi kommer tættere på alle virksomheders drøm om en fuldt integreret værdikæde med ’seamless’ integration af applikationer. En Digital Integration Hub er et sted, hvor du kan gemme, berige og modulere dine data til brug for integrationer og realtids analyser af dine forretningsgange”, fortæller Mikkel Iversen og slutter af:

”Jeg forventer, at Digital Integration Hub vil fungere som hjertet i data- og proceseksekvering i fremtiden, og der vil være rig mulighed for både at gøre brug af EDI b2b og API’er”.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes - en del af den digitale forsyningskæde

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

16.09.2024SCM.dk

Grøn stål bliver større del af lastbilproduktion

16.09.2024SCM.dk

Grønne lastbiler fylder betydeligt mere på vejene

16.09.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Download hurtigt læst e-bog om Axcite Business Intelligence

13.09.2024Industriens Fond

Sponseret

Bliv D-mærket – din vej til en cybersikker virksomhed

09.09.2024SCM.dk

DIRA Automatiseringsprisen går til en af tre fremsynede kandidater

09.09.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Nemt og hurtigt implementeret BI-løsning med over 100 Supply Chain KPI’er

09.09.2024PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

06.09.2024Bredana Axcite A/S

Sponseret

Ny finans-graduate vil bruge sit øje for forbedringer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af medarbejdere og faglig udvikling

Få indsigt i læring på flere niveauer og få færdigheder til bedre at kunne fremme kompetenceudvikling og opgaveløsning i virksomheden.

Dato

12.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Automatiser tidkrævende opgaver med Copilot

AI, kunstig intelligens, bliver en game-changer - også på tværs af Dynamics 365 Supply Chain Management platformen. Hør alt om, hvad AI kan gøre for jeres virksomhed på vores webinar om Copilot.

Dato

19.09.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - dag

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

23.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Kommunikation og teamrelationer

Vil du kunne lede projektteam og interessenter – eller gør du det allerede og ønsker du at styrke dine kompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og opkvalificer dine evner til at kommunikere og skabe gode teamrelationer.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

30.09.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

SCANLOX ApS
Messe
SCANLOX inviterer dig til FoodTech 2024

Få et indblik i innovative interne logistikløsninger til fødevareindustrien på FoodTech 2024.

Dato

01.10.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning