Krisen sætter fut i danske webshops: ”Det minder om Black Friday hver mandag”

Danske webshops blomster under nedlukningen af samfundet. Små virksomheder, der allerede krisen havde styr på webshop og fragt, overhaler større virksomheder indenom. Distributøren Webshipper har fået 90 procent nye kunder den seneste måned.

Webshippers kunder har i gennemsnit solgt 25 procent mere end normalt under coronakrisen. Arkivfoto..

14.05.2020

SCM.dk

”Hver mandag har netbutikkerne noget, der minder om Black Friday”, siger Thomas Andersen, der er administrerende direktør i Webshipper.

”Vi ser, at der hver mandag sker en væsentlig stigning på i antallet af pakker, som butikkerne sender afsted til deres kunder. Det vidner om, at danskerne sidder og handler massivt online i weekenderne”.

Det store antal forsendelser sætter deres præg på salget hos de 2.500 webshops, der bruger Webshippers online platform. Thomas Andersen kan se på deres kunders aktivitet, at netbutikkerne i gennemsnit har solgt 25 procent mere end normalt under coronakrisen.

”Et eksempel er en af vores kunder, som sælger it-udstyr. De har oplevet en markant vækst den sidste måneds tid, fordi folk pludselig skulle etablere hjemmekontor og har manglet kabler eller headset”, fortæller han.

Gavner små, men etablerede webshops
Men ikke alle netbutikker oplever lige stor vækst, fortæller Thomas Andersen:

”De netbutikker, der har været etableret i mere end 12 måneder, klarer sig bedst. Det betyder, at små spillere på markedet vokser hurtigt, hvis de allerede havde styr på deres webshop og fragt inden corona. Mange af de større brands har fået travlt de seneste par uger og har først fået en online butik op at køre nu", siger han og fortsætter:

"Men selvom du er kendt i forvejen, er du nødt til at opbygge tillid online, og det tager tid. På den måde kan en mindre webshop pludselige overhale et større brand, fordi det er nemt at handle online hos dem. Det gavner de små, men etablerede webshops i en krise som denne, hvor folk står klar til at handle på nettet”, forklarer han.

Webshipper automatiserer fragt- og ordrehåndtering for deres kunder, som både tæller klassiske webshops og fysiske butikker, der også tilbyder online salg.

Teknologien sparer netbutikkerne tid på lageret – og det er der efterspørgsel på under coronakrisen.

”Vi har oplevet en fremgang med 90 procent nye kunder den seneste måned. I en almindelig måned får vi cirka 60 procent nye kunder. Derudover har vi ansat to nye medarbejdere under corona”.

Læs også: Coronakrisen giver verdensomspændende flaskehalse for godstransporten

Webshipper var allerede gearet til væksten efter en tocifret millioninvestering i efteråret 2019, der foreløbig har betydet rekruttering af 10 nye medarbejdere til kontoret i Silkeborg. Væksten kommer så bare på en lidt anden måde, end man havde forudset i efteråret.

- SMF

Roima Denmark A/S

Sponseret

European House of Beds har fokus på logistikoptimering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Mere fra...

06.12.2023SCM.dk

Rederier har betalt under 1 procent i skat af 472 milliarder

06.12.2023SCM.dk

Digitalisering booster virksomheder

06.12.2023SCM.dk

Større fleksibilitet for chauffører

06.12.2023SCM.dk

Maersk vil investere 500 millioner dollar i logistik i Sydøstasien

05.12.2023SCM.dk

Aarhus-studerende vandt pris for hjælp til lastbilchauffører

05.12.2023SCM.dk

Udvikling inden for IoT gavner teknologivirksomhed

05.12.2023SCM.dk

7 anbefalinger til den moderne logistikterminal

04.12.2023SCM.dk

Netbutikker bliver de store vindere

Jobmarked

Se alle

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Er din virksomhed eller ønsker den at blive leverandør til Forsvaret?

Bliv klogere på AQAP-standarderne og deres krav

Dato

13.12.2023

Tid

13:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Konference
Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Jeppe Teglskov Jacobsen, Adjunkt ved Institut for Militær Teknologi hos Forsvarsakademiet, som vil tale om "Cybertrusler - en rundrejse på digitaliseringens bagside".

Dato

04.01.2024

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Fra Kassø til hele verden med Power-to-X | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Alexander Reumert, Project Associate hos European Energy A/S, som vil tale om "Fra Kassø til hele verden med Power-to-X".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Accelereret klimatilpasning nu! | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Sebastian Mernild, Professor og leder af SDU Climate Cluster fra Syddansk Universitet, som vil tale om "Accelereret klimatilpasning nu!".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Mod historisk CO2-neutralitet i 2050 | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Mette Kaagaard, administrerende direktør hos Microsoft i Danmark & i Island, som vil tale om "Mod historisk CO2-neutralitet i 2050".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia

Bureau Veritas
Konference
Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet | Bureau Veritas Kick Off 2024

Den 4. januar kan du glæde dig til at møde Christian Sauvr, Administrerende Sygehusdirektør hos Sygehus Lillebælt, som vil tale om "Systematisk og strategisk trivsel hjælper helbredet".

Dato

04.01.2024

Tid

09:00

Sted

MESSE C, Vestre Ringvej 101, DK-7000 Fredericia