SCM Agendaen – Husk mennesket i implementering af Internet of Things
Nye digitale Industri 4.0-teknologier som for eksempel Internet of Things kan både styrke produktivitet, bidrage med nye forretningsmodeller og forbedre ergonomi for medarbejdere. Implementering af sådanne teknologier kræver høj grad af medarbejderinddragelse samt forståelse for, hvad formålet er og hvordan teknologien understøtter nye arbejdsprocesser. Hør en levende samtale optaget hos Velux i Østbirk.
Industri 4.0 kaldes også for den fjerde industrielle revolution, hvor der sker automation i integrationen af den fysiske og den digitale verden. Der findes en række forskellige teknologier på materiale- og fremstillingsteknologier, teknologier der skaber forbindelser og beregninger i form af Data Analytics. Teknologierne er i hastig udvikling. Nogle velkendte teknologier er robotter i forskellige varianter, 3D print, Augmented Reality, Remote Control, Big Data, simulering og ikke mindst Internet of Things. Brugen af teknologierne sker blandt andet for at øge produktiviteten – det vil sige, at vi får mere ud af de indsatte ressourcer, eller at vi kan lave det samme med færre ressourcer. Brugen af de nye digitale teknologier sker også af ergonomiske årsager for eksempelvis at undgå tunge løft. Endelig ser vi også, at de nye digitale teknologier kan skabe nye forretningsmodeller for eksempel som led i servitization, hvor man på lange afstande (remote) kan overvåge maskiner og vejlede lokale operatører i for eksempel vedligeholdelse ved brug af Augmented Reality.
Podcast-værterne Tina Højrup Kjær og Jan Stentoft har taget podcastudstyret med til Velux i Østbirk til en snak om Internet of Things med direktør Kristian Justesen og Lean Manager og erhvervs-ph.d.-studerende Henrik Saabye – begge fra VELUX fabrikkerne i Østbirk og Bræstrup.
Skab et læringsmiljø
Podcasten handler om, den erfaring, Velux har opnået med at skabe et læringsmiljø i forbindelse med implementering af Internet of Things. Da implementeringen startede, var der en forventning om, at når systemet var oppe at køre, så ville operatørerne mere eller mindre af sig selv begynde at løse problemer baseret på de nye data, og performance ville dermed forbedres. Men efter 4-5 måneder kunne det konstateres, at der ikke var sket noget. Ved en nærmere analyse kunne følgende blandt andet konstateres:
1) Operatørerne så det ikke som deres job at løse problemer, men kun at påpege hvor problemer var, så andre kunne løse dem,
2) Evnen til at løse problemer kunne karakteriseres som brandslukning, hvor man altså ikke havde en systematisk tilgang til problemløsning (man fik sjældent fundet og fjernet ’root-cause’),
3) operatørerne opfattede ikke, at Internet of Things var noget, der understøttede dem i deres daglige arbejde, men de så det i stedet som et IT-system, som skulle servicere ledelsen eller vedligehold,
4) der manglede et understøttende læringsmiljø, hvor operatører kunne reflektere og eksperimentere med brugen af det nye system og de data, der genereres og
5) lederne havde ikke i tilstrækkelig grad fokus på at skabe et understøttende læringsmiljø til at udvikle medarbejdernes evne til at løse problemer.
Lære-at-lære
”Vi udviklede og kørte et aktionslæringsforløb med fokus på at udvikle organisationens evne til at lære-at-lære.” siger Henrik Saabye. Først blev det øverste ledelseslag trænet, hvorefter de fungerede som coaches/sponsorere for næste lag osv. helt ned til operatørerne. Formålet med aktionslæringsforløbet var, at deltagerne skulle løse et konkret problem samtidig med, at de skulle lære at:
- definere problemer
- løse problemer systematisk
- opøve kritisk refleksion
- opnå forståelse for Industri 4.0
- coache andre i at a) definere problemer, b) løse problemer systematisk og c) reflektere kritisk.
”Med kritisk reflektion menes at kunne reflektere over egne antagelser og adfærd. Man kan ofte tænke, at de problemer, man møder, er andres skyld og uden for egen kontrol” siger Henrik Saabye.
”Det er en stor forandrings- og ledelsesproces. Det kræver, at lederne anerkender, at hvis de skal ændre deres organisation, så starter forandringen hos dem selv via kritisk refleksion. Dernæst kræver det, at lederne arbejder med deres evne til at udvikle deres organisations evne til at lære-at-lære (løse problemer), ved at de fokuserer på at stille de rigtige spørgsmål – frem for at komme med svar. Det handler også om, at lederne arbejder med at tage ting og udfordringer inden for egen kontrol frem for at blive reaktive og skyde skylden på omgivelserne” siger Kristian Justesen.
Vil du sponsere en podcast på SCM.dk?
- Podcasts kan være initieret og drevet af SCM.dk’s redaktion eller gennemføres med betaling fra en partner, hvor denne spiller en rolle i podcasten.
- Invitér dine kunder eller relevante kilder.
- SCM.dk sørger for alt omkring produktionen: Udstyr, lokaler, redaktionel disponering, vært, planlægning, redigering og udgivelse.
- Alt stemmes overens med kunden.
- Alle podcasts udgives på SCM.dk og distribueres og markedsføres via ugentlige nyhedsbreve, magasinet og gennem Spotify, Apples Podcast App og Google Podcast m.fl.
- Hvis din virksomhed ønsker at diktere agendaen i en podcast så ring og hør mere hos Peter Andersen på +45 27130010 eller skriv på pan@horisontgruppen.dk.
Det sociale fokus er afgørende
Man skal huske på, at det er vigtigt med et socialt eller menneskeligt fokus, når ny teknologi skal implementeres. ”Implementeringen vil højst sandsynligt fejle, hvis medarbejderne ikke forstår formålet med teknologien, ikke kan se hvordan teknologien understøtter dem til at forbedre deres arbejde eller føler, at de ikke har kompetencerne til at benytte eller samarbejde med teknologien” siger Kristian Justesen.
Deltagere:
- Direktør Kristian Justesen og lean manager og erhvervs-ph.d.-studerende Henrik Saaby, VELUX fabrikkerne i Østbirk og Bræstrup.
- Værter: Podcastredaktører professor Jan Stentoft, SDU Kolding og kommunikationskonsulent Tina Højrup Kjær, SDU Kolding.
Podcasten er gratis tilgængelig for alle med en smartphone via podcast apps som Apple Podcast, Google Podcasts og Pocket Cast.